Četvrtak, 28.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
JUTJUBERI, NOVI IDOLI MLADIH

Salata od reči

Savremena deca i tinejdžeri su 24 časa ulogovani na socijalne mreže, svaki put kada dobiju „lajk” za svoj „post” njima raste nivo dopamina, neurotransmitera zadovoljstva
(Фото Пиксабеј)

Jutjuberi, blogeri, gejmeri i influeseri odraslima su uglavnom nevidljivi. Oni „žive” u pametnim telefonima tinejdžera, „hrane” se njihovim lajkovima i komentarima i prave im „društvo” dok se roditelji zanimaju nekim važnim životnim stvarima. „Fejsbukom” i „Tviterom”, na primer.

„Savremena deca i tinejdžeri su digitalni urođenici – prvi koji su rođeni u potpuno kompjuterizovanom svetu i kojima je virtuelni svet od jednake važnosti kao i fizička realnost u kojoj žive”, objašnjava za „Politiku” psihoterapeut dr Zoran Ilić.

„Oni su 24 časa dnevno ulogovani na „Jutjub” i socijalne mreže i njihova pažnja je tek osam sekundi duža od pažnje zlatne ribice, zbog čega im je potreban jak i brz stimulus, a to je slika ili video-objava na „Fejsbuku”, „Instagramu” ili „vajberu”. Njihova sreća dolazi iz čulnog zadovoljstva, a „Jutjub” je brz, lako dostupan, besplatan i adiktivan. Svaki put kada dobiju „lajk” za neki svoj „post” raste nivo dopamina, neurotransmitera zadovoljstva. Lajkovi se lako kupuju, a kada neko postane popularan zbog količine lajkova i pratilaca, tinejdžeri zaključuju da je on bitna figura”, ocenjuje Ilić.

Robert Ćaldini, autor bestselera „Psihologija ubeđivanja”, u kojoj govori o sedam zakona uticaja, ističe da je prvi od njih – zakon većine i koji u popularnoj formi glasi „ono što radi većina je dobro, korisno i popularno”. S obzirom na to da je grupa vršnjaka vrhunsko božanstvo za tinejdžere, postoji snažni socijalni imperativ da rade ono što njihovi drugari rade.

Na komentar da su sadržaji koje objavljuju najpopularnije tinejdžerske jutjub zvezde s nekoliko stotina hiljada pratilaca, najčešće trivijalne prirode, naš sagovornik odgovara da je to trenutna zabava i izduvni ventil od sumorne svakodnevice.

Ilić smatra da to što pričaju jutjuberi uglavnom predstavlja „salatu od reči”, odnosno čavrljanje bez kraja i početka, bez teme i povoda, najčešće i bez smisla.

„Iako veliki broj ljudi njihove video-objave komentariše rečima ’Bože, kako lupaju gluposti’, ipak ih verno slušaju u želji da saznaju šta će sledeće lupiti... I tih 20 sekundi video-klipa potpuno zaokupira njihovu pažnju. Te monologe koji su prosti ne samo po sadržani već i po formi, u modu su uveli rijalitiji. Međutim, ne treba zaboraviti da uvek postoji interakcija i dvosmerni odnos između onoga što ljudi vole i šta im se ’servira’. Jer, ono što im se servira, ljudi vremenom i zavole”, naglašava dr Ilić.

On, međutim, podseća da su deca u većem vizuelnom kontaktu s jutjuberima nego sa sopstvenim roditeljima. Roditelji gledaju u svoje telefone, a deca u svoje.

„Svi pametni telefoni i društvene mreže uništavaju socijalne odnose. Većina roditelja uopšte se ne igra sa svojom decom – kada ih izvedu u park, obično sede na klupi, zabavljaju se na ’Fejsbuku’ i ne obraćaju pažnju na njih sve dok ne padnu i zaplaču. Kada ih uvedu u kuću, najčešće im daju telefon dok spremaju ručak ili se bave kućnim poslovima jer su shvatili da smartfon najduže drži pažnju mališana. I onda se čude kada tinejdžeri ’polude’ za nekim njima nepoznatim jutjuberom ili gejmerom u tržnom centru”, zaključuje dr Zoran Ilić. 

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Саша Микић
Све је то мало компликованије него што је представљено у тексту. Исто тако, као што су јутјубери полудели у тржном центру, су реаговали млади на појављивање популарних личности још тамо 60-тих. Погледајте само концерте чувених рок група из тог времена и вриске обожавалаца све са падањем у несвест. Једина разлика у оном и овом времену су начини на који се вреднује нечији значај. Некада су то биле количине продатих плоча, књига, слика итд. данас то су лајкови на друштвеним мрежама. Само лајкови могу да означавају различите ствари: да је нешто стварно вредно, или да је нешто толико глупо да је просто невероватно. Тако је својевремено почело и са чувеним ''Гангам стајлом'' или са код нас чувеним ''Траволтом из Борче Греде''. Углавном опет све остаје на индивидуалном нивоу шта ће ко да цени као вредност, као и са примером из 60-тих. Нису сви због Битлса постали и остали рокери.
Братимир
У данашње време глупост и будале имају одличну прођу. У шта ће израсти генерације одгајане на Јутјубу, Инстаграму и Титеру?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.