Nedelja, 24.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Internet trgovina ogrezla u prevarama

Чак 60 одсто веб-сајтова крши европске прописе о заштити потрошача, објавила Европска комисија (Фото EPA/Wu Hong)

Poslednja vest iz Brisela ni najmanje ne ide u prilog promociji internet trgovine, jer analize pokazuju da čak 60 odsto veb-sajtova krši evropske propise o zaštiti potrošača.

Prema saopštenju Evropske komisije, od ukupno 560 sajtova koji su bili pod lupom istraživača više od polovine je na neki način obmanjivalo kupce.

Izveštaje su dostavila nacionalna tela za zaštitu potrošača iz zemalja članica Evropske unije, a nepravilnosti se pretežno odnose na prezentovanje cena i posebnih ponuda, objavljeno je na zvaničnom sajtu Komisije.

– Kupovina na internetu otvara mnoge mogućnosti za potrošače. Međutim, na više od polovine internet stranica pronađene su nepravilnosti, pre svega u pogledu načina oglašavanja cena i popusta – navodi Vera Jurova, evropska komesarka za pravosuđe, zaštitu potrošača i ravnopravnost polova. Dodaje da se to mora sprečiti, jer dovodi u zabludu potrošače koji na kraju plate višu cenu nego što su nameravali, prenosi Tanjug.

– Zaprepašćena sam velikim brojem veb-sajtova na kojima su uočeni ovi problemi, za koje se nadam da su nenamerni. Onlajn trgovci moraju u potpunosti da poštuju propise EU o zaštiti potrošača. Nacionalna tela za zaštitu potrošača će, uz pomoć komisije, preduzeti potrebne mere za zaustavljanje takvih nepoštenih poslovnih praksi – poručila je Jurova.

Regulatori za zaštitu potrošača sumnjaju da kod više od 31 odsto veb-sajtova koji nude popuste, specijalne ponude nisu istinite ili smatraju da je snižena cena nejasno izračunata. Na 211 internet stranica krajnja cena pri plaćanju bila je viša od početne ponuđene cene, a 39 odsto onlajn trgovaca nije pružilo na sajtu odgovarajuće informacije o dodatnim neizbežnim troškovima isporuke, metodama plaćanja, naknadama za rezervacije i drugim sličnim doplatama.

Po zakonu EU o zaštiti potrošača trgovci moraju da prikažu cene sa svim obaveznim troškovima, a ako ti troškovi ne mogu unapred da se izračunaju, onda mora jasno da se predoči kupcima da oni postoje.

Istraživanje je, takođe, pokazalo da na 59 odsto od 560 pregledanih internet sajtova trgovci nisu obezbedili link za lak pristup evropskoj platformi za rešavanje onlajn sporova (ODR), što je takođe obavezno prema zakonodavstvu EU. Platforma ODR omogućava potrošačima i trgovcima da reše sporove bez odlaska na sud.

Na gotovo 30 odsto veb-sajtova su utvrđene nepravilnosti u navođenju informacija o pravu potrošača na odustajanje od kupovine. Prema zakonu EU, potrošači pri kupovini na internetu moraju jasno da budu obavešteni o svom pravu na odustajanje.

Da je slično istraživanje rađeno i u Srbiji verovatno je da bi rezultati bili još alarmantniji. Osim što je veliki deo internet trgovine u sivoj zoni, ni zvanični onlajn trgovci ne čine mnogo da kupce informišu o njihovim pravima. Prema domaćim propisima, internet prodaja svrstava se u „kupovinu na daljinu”, što znači da potrošač ima pravo da u roku od 14 dana odustane od kupovine iz bilo kog razloga i zahteva da mu novac bude vraćen.

Takođe, postoji mogućnost da kupac (kada je to dogovorio prodavac, odnosno pošiljalac sa operaterom) pri prijemu robe otvori pošiljku u prisustvu poštara. Ako nije dobio ono što je poručio ima pravo da robu ne preuzme i vrati je trgovcu.

U Srbiji više oko 1,6 miliona ljudi kupuje onlajn, pokazuju podaci za 2017, a elektronska trgovina u poslednjih pet godina beleži stalni rast. Iz ministarstva trgovine često apeluju na građane da pre nego što naruče robu putem nekog portala, informišu i provere da li je trgovac registrovan u Srbiji ili je reč o stranim platformama. Velika je razlika u zakonskom smislu u ostvarivanju prava. Oni koji  kupuju od trgovca registrovanih u Srbiji mogu da očekuju da će biti zaštićena. Međutim, kada robu naručuju preko onlajn platformi koje nisu registrovane, onda je reč o prevarama, pa im jedino preostaje da slučaj prijave MUP-u, pre svega Odeljenju za visokotehnloški kriminal.

Komentari19
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Petar
Internet trgovina je ionako propala zadnjih nekoliko godina. Samo se gleda a retko se kupuje. Kada se kupuje, samo se gleda da je sto jeftinije, ako moze dzabe. Jad i beda, sve u svemu.
Stevan
Već 5 godina kupujem stvari sa AliExpresa i Kupinda (molim administratora da ovo obriše ukoliko smatra da je reklama), i na taj način sam uštedeo i 2 trećine novca koje bih ovde dao preprodavcima koji kupuju sa istih tih sajtova, nikada mi se nije desilo da me neko prevari, jer sam kupovao od proverenih prodavaca koji nemaju negativne ocene i komentare, i čak se jednom desilo da sam ja, nenamerno, zahvaljujući srpskoj carini, koja je zadržala sat na carini iz samo njima znanih razloga više od mesec dana, prevario prodavca jer sam tražio od AliEkspresa da mi refundira novac, što je i učinjeno, a posle mesec i nešto mi je sat od 10 dolara stigao na adresu... Kao što u realnoj situaciji nećete dati novac za knjigu nekom na ulici ko Vam obeća da će Vam kasnije istu doneti, tako ni na našim sajtovima za prodaju i kupovinu nećete kupiti knjigu od nekog ko nije proveren i ima negativne ocene...a i nekupujem sa sajtova koji nemaju zaštitu za kupca. Potrebna nam je sistemska edukacija.
Doris
Kupci su sami krivi. Važno im je da je jeftino i ne provjeravaju ko im prodaje robu. Kupujem sve preko interneta i još nikada nisam bila prevarena. Kao prvo provjerim firmu tj. pogledam impresum, a onda prelistam po internetu iskustvo kupaca. Kupovati po prodavnicama je postao pakao. Prodavci su užasno nametljivi i agresivni postali, jer prodaja u prodavnicama je sve manja, a mnogi prodavci zarađuju na procentu prodate robe. Njihovi argumenti da prodaju robu nisu više ono što su bili. Kad donesem robu kući i probam je vidim da mi ne stoji, a prodato je prodato. Prodavac mora robu uzeti natrag samo ako je sa greškom. Naručenu robu preko interneta provjerim, probam u miru, imam 14 dana vremena, da li ću je zadržati ili ne. Novac dobijem uvijek nazad u roku 3 do 30 dana. Živim na zapadu i naručujem iz cijele Evrope. Još nikada ne imadoh problema. U prodavnicama životnih namirnica često nedostaje cijena na polici ili je pod taj code neka druga roba i cijena. Tek na kasi može se vidjeti.
Jelena
Nisu kupci uvek krivi. Ima naivnih ali to sto kupac ima pozitivne ocene ne mora nista da znaci, pogotovo ako kupujete robu na kineskim sajtovima i na nasim. Mnogo se laze. I ja uvek proverim ocene prodavca i predmeta pa sam bila prevarena kako god. Recimo, kupila sam preko ebay-a naocare koje kad su stigle nisu bile kako treba, ali posto su bile jeftine nisam se zalila prosto takav je kvalitet. Ostavila sam im 3 ili 4 zvezdice (od 5), nebitno uz neki neutralan komentar, a oni su mi poslali poruku da ce da mi refundiraju novac ako im dam 5 zvezdica jer im to znači. Prvo, lažne recenzije, drugo kupuju ocene i ko zna sta sve ne. A od prodavca koji mi je bio proveren, od kog sam već kupovala i sve je uvek bilo ok, dobila sam prilikom jedne kupovine predmet koji nisam narucila. Doduse, refundirao mi je novac i to 60% sto nije fer, posle duzeg vremena. O ostalima bolje da ne pričam. Na nasim sajtovima ne kupujem, bolji su mi i kinezi. Znaci, nema pravila.
Joca Dopisnik Belosvetski
Po svetu se preko interneta dobijaju i cigle u mesto muzickih istrumenata, zapakovanih u jastucicima. Treba narod da prestane da korisi internet sve dok se ne smiri situacija.
Stevan
Ako kupujete muzički instrument od firme koja se bavi prodajom cigli onda ćete verovatno ciglu i dobiti! Pre kupovine prvo vidite od koga kupujete po broju pozitivnih ili negativnih ocena i komentara za datog prodavca, sigurnosti datog sajta pa tek onda kupujete.
Dragan Pik-lon
Logicno.Svi svetski kriminalci su u istom sokaku-na internetu.Ne moraju da putuju do Trsta ili Venecije da bi dzeparili,sada mogu da otvore svoj sajt.Koji je za dlaku u jajetu drugaciji od sajta neke banke.Umesto da pare od trgovine idu preko banke,ulaze direktno u njihove dzepove.Ako se tu dodaju klasicne fore-falsifikovana licna karta,na osnovu koje otvore lazni racun koji je u etru mesec dana,toliko im treba da poberu kajmak i odu na nove sajtove.Medjutim,pohlepi nema kraja.Njima je hleb bez motike najsladji.Zato ulaze u tesku zavisnost i brzo propadaju.Postaju prosjaci pre nego sto im policija udje u trag.To je zato sto je svaki kriminalac devijantan i ima problema sa ljubavlju.Bolje reci,svojim kriminalnim aktivnostima zele kupiti malo ljubavi.E,bas to je sukob izmedju civilizacija.Izmedju pecine i 21.veka.Bas to-sto su hteli,ne mogu ostvariti ni u snu.Zato ponekad treba i Djavolu zapaliti svecu.....!!!
Stevan
Potrebno je sistematska edukacija građana u opštoj kulturi kupovine preko interneta i od koga smem kupiti a od koga ne. To što ste Vi napisali da kriminalci otvaraju sajtove je možda tačno, ali ko Vas tera da kupujete sa neproverenih sajtova od neproverenih ljudi? Da li ćete inače svoj novac dati na ulici nekome ko Vam je obećao da će Vam doneti cipele ili ćete ući u prodavnicu cipela koja nije juče otvorena i za koju ste čuli od prijatelja da imaju odlične cipele i kupiti iste? E, istim sistemom se služimo i na internetu kod kupovine bilo čega.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.