Centrifuga za buduće pilote (FOTO)
U velikoj ovalnoj hali nalazi se neobična sprava, može se reći u obliku džinovske dvokrake helikopterske elise, pričvršćene u sredini na osovinu moćnog elektromotora. Obla je, kao neko veliko krilo, a na jednom njenom kraju nalazi se kabina, poput pilotskog kokpita.
U nju se ulazi sa pomoćne platforme, podizanjem u stranu staklenog „poklopca” kabine, kao kod vojnih aviona. U kabini se nalaze pilotska palica, lampice i neophodna elektronika.
Kabina humane centrifuge
Reč je takozvanoj humanoj centrifugi Vazduhoplovno-medicinskog instituta (VMI) koja simulira gravitaciono ubrzanje u različitim režimima leta (pozitivno G opterećenje). Ovaj deo VMI nalazi se na vojnom aerodromu u Batajnici, a druga dva dela ove, u regionalnim okvirima jedinstvene medicinske institucije, nalaze se u Zemunu i na VMA.
– Humana centrifuga služi za selekciju kandidata za upis na Vojnu akademiju, studijski program vojno vazduhoplovstvo, za selekciju kandidata za nadzvučnu avijaciju i za redovnu fiziološku trenažu pilota – kaže potpukovnik dr Dušan Krnetić, zastupnik načelnika VMI.
Novinar „Politike” u razgovoru sa potpukovnikom dr Dušanom Krnetićem
Ovde se kandidati za pilote, okretanjem humane centrifuge, izlažu gravitacionom opterećenju do 5,5 G, odnosno njihovo telo je u tim trenucima pet i po puta teže. Na ivicima kabine nalaze se lampice, na kandidatu je da, kada se one upale, pritisne dugme na palici ispred sebe. Njegovo reagovanje, pomoću senzora, prati se iz komandne sobe. Oni koji ne vide lampice, zbog suženja perifernog vida usled delovanja gravitacionog opterećenja, ne mogu biti piloti vojnih aviona.
Ovo je samo jedan od testova kojima se izlažu mladići i devojke koji žele da sednu za komande aviona ili helikoptera Vojske Srbije. Naravno, pre toga pregledaju ih internisti, kardiolozi, pulmolozi... Obavlja se i psihološko testiranje, osim uobičajenih testova tu su i oni specifični koji se odnose na pilote.
Hipobarična komora
Jasno je svima da pilot mora biti dobrog zdravlja, ali stručnjaci VMI ističu da od ovih pregleda i testova ne treba praviti famu. Zapravo, mnogi ljudi ispunjavaju ove zdravstvene uslove a toga nisu ni svesni. U Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani Vojske Srbije pozivaju mlade, a uvereni su da će im mnogi postati kolege, da se prijave za školovanje za pilote na Vojnoj akademiji. Ne bi trebalo, kažu, da neko ko voli letenje odustane od mogućnosti da ostvari svoje snove samo zbog predrasuda o navodno „neprolaznim” pregledima.
U zgradi VMI na aerodromu u Batajnici nalazi se i uređaj za demonstraciju prostorne dezorijentacije. Reč je o kabini koja je u „ulozi” kokpita aviona i koja se pokreće po svim osama, kao što se avion zaista i kreće tokom leta.
– Cilj je da se simulacijom kandidati i piloti nauče na uticaj iluzija u letenju i da shvate da se one mogu lako prepoznati, odnosno da se moraju gledati instrumenti u kabini – objašnjava potpukovnik dr Krnetić.
Uređaj za demonstraciju prostorne dezorijentacije
Na kandidatima, ili pilotima, ako je reč o njihovom obučavanju, je da, dok su u kabini koja se okreće u svim pravcima, prepoznaju iluziju gledajući u uređaj koji se zove veštački horizont, odnosno da isprave kabinu (zamišljeni avion) u bezbedan položaj.
Među ovom atraktivnom vazduhoplovno-medicinskom opremom je i hipobarična komora, u kojoj se simulira let na visini, u uslovima manjeg pritiska, a moguće je simulirati i dekompresiju, nagli gubitak pritiska, što se dešava, na primer, prilikom „sudara” aviona s većom pticom, što može dovesti i do pucanja stakla kabine.
– Kandidati za pilote i instruktor su zajedno u komori, a smanjenjem pritiska u njoj simulira se let na visini od 7.600 metara – objašnjava zastavnik prve klase Gerasim Vučković, operater na komori.
Kandidat i instruktor, poput pilota, nose maske za kiseonik. Na „visini” od 7.600 metara kandidat skida masku i time počinje da diše ambijentalni razređeni vazduh. Njegov zadatak je da, u takvim uslovima, počevši od broja hiljadu, unazad piše brojeve. Na osnovu toga, a nije važno do kojeg broja će da stigne, već kako se ponaša u komori, kako mu izgleda rukopis, da li preskače brojeve... cilj je da se oceni njegovo vreme tokom koga je sposoban da racionalno postupa, odnosno da li će biti sposoban da sleti u slučaju oštećenja kabine aviona.
Svi ovi testovi, ma kako izgledali gledano sa strane, bezbedni su – jer naši sagovornici ističu da zdravlje kandidata nije ugroženo ni u jednom trenutku.
Подели ову вест













Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.