Registracija traktora biće za mnoge teža od oranja
Poljoprivrednici imaju još dve nedelje za preregistraciju i zamenu starih tablica na traktorima, prikolicama i radnim mašinama. Na ovo ih primorava Zakon o bezbednosti saobraćaja, koji je stupio na snagu 3. aprila prošle godine i predvideo rok od godinu dana za ovu preregistraciju.
Ako poljoprivredna mehanizacija od 4. aprila ne bude imala nove tablice smatraće se neregistrovanom, a poljoprivrednici su dužni da prikupe svu potrebnu dokumentaciju i papir o tehničkoj ispravnosti traktora, kao i da spreme nekoliko desetina hiljada dinara, koliko sve košta.
Muke stvara i to što je veliki broj traktora u našoj zemlji u upotrebi duže od 30 godina. Mnogi poljoprivrednici još nisu preregistrovali svoje traktore, a stručnjaci smatraju da su ovi novi propisi doneseni „s neba pa u rebra”, te da je rok za zamenu tablica previše kratak i da bi ga trebalo produžiti.
Popisom poljoprivrede iz 2012. godine utvrđeno je da gazdinstva u Srbiji poseduju oko 400.000 traktora, koji su tada u proseku bili stari oko tri decenije. Vlasnici poljoprivredne mehanizacije, naročito u centralnoj Srbiji, sada strahuju da njihovi traktori neće moći da prođu tehnički pregled. Postavlja se pitanje i kako će traktoristi koji žive u brdskim i planinskim predelima, udaljenim 50 i više kilometara od najbližih gradova, ići na tehnički pregled. Zato i ne čudi što su mnogi zemljoradnici nezadovoljni i smatraju da je sve ovo samo novi namet.
Prema novom pravilniku, da bi vlasnici traktora uspešno obavili tehnički pregled, moraju da ispune određene zahteve – u prvom redu to se odnosi na ispravnost kočionog sistema i sva četiri pneumatika. Neophodno je i da na vozilima imaju odgovarajuću svetlosno-signalnu opremu: oborena poziciona i stop-svetla, katadioptere, ispravne pokazivače pravca, kao i svetlo kojim se označava zadnja registarska tablica. Traktor takođe mora biti označen tablom ili trouglom za spora vozila i mora imati žuto rotaciono svetlo i opremu za protivpožarnu zaštitu.
(Foto D. Jevremović)
Prof. dr Milomir Veselinović, stručnjak za bezbednost saobraćaja, kaže za „Politiku” da je ovakvu odluku trebalo doneti na bazi ozbiljne analize o tehničkoj neispravnosti traktora koji su učestvovali u nesrećama.
„Ne mogu se donositi totalne mere za sve vlasnike traktora zato što je jedan mali broj, na primer, zanemario signalizaciju i ispravnost vozila. Generalno mi nisu prihvatljive mere u vezi sa saobraćajem koje su ’izbačene iz rukava’ i kopirane sa strane, a nije obavljena precizna analiza”, kaže Veselinović.
Naš sagovornik smatra da traktori svakako moraju da budu ispravni i da je to u interesu njihovih vlasnika.
„Neki domaćini redovno održavaju traktore, ne zbog zakona, već zbog sebe. Takođe, traktoristi rano idu na njivu i kasnije se vraćaju, uvek u sumrak, i problematično je ako nemaju rotirajuće svetlo na javnom putu. Ali, ovo se može rešavati kontrolom i kaznama, a ne novim nametima”, zaključuje Milomir Veselinović.
Novi pravilnik propisuje da svi traktori koji dolaze na tehnički pregled moraju biti fotografisani i vizuelno pregledani na odgovarajućem poligonu. Obavezno treba da imaju ugrađen bezbednosni ram i kabinu (ova odredba primenjuje se već od 1. januara ove godine). Ova novina se, za sada, ne odnosi na traktore proizvedene u periodu od 1. januara 1983. do 3. maja 2013, pa je rok za njihovu ugradnju pomeren do 2022. godine. Za veliki broj poljoprivrednika problem predstavlja i registracija traktorskih prikolica, koje takođe moraju da prođu tehnički pregled, što dosad nije rađeno jer su se za njih izdavale samo registracione nalepnice.
„Kakva nam je poljoprivreda, takvi su nam i traktori”, kaže za naš list automehaničar iz južne Srbije.
On svakodnevno popravlja traktore lokalnih poljoprivrednika i napominje da su sve to uglavnom mašine stare i po 30–40 godina.
„Nedavno sam radio ’generalku’ na traktoru koji je 1971. godište. Za njih više i ne proizvode rezervne delove, pa moramo da se dovijamo uz pomoć ’štapa i kanapa’”, navodi ovaj automehaničar.
Подели ову вест






Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.