Sreda, 18.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Prestonica u zamršenom saobraćajnom klupku

Gužve, kolapsi, a pre svega zbunjenost putnika, ne bi ovog leta bili svakodnevna slika – da su okončani projekti koji su najavljivani u prethodne tri-četiri godine
До­ју­че­ра­шња до­ла­зна ауто­бу­ска ста­ни­ца већ је оти­шлa под ба­ге­ре (Фотографије Ми­на Ћур­чић)

Iz najboljih namera stručnjaci i gradski čelnici u drugoj polovini 20. veka osmislili su pojam novi beogradski železnički čvor. Ali, umesto da se njegovim osposobljavanjem unapredi putovanje vozom, ovaj nedovršeni čvor naročito u poslednjih godinu dana postao je jedan od razloga što su žitelji glavnog grada, turisti i gosti zapali u komplikovano saobraćajno klupko iz koga se s mukom ispetljavaju.

U saobraćajni čvor nisu se upetljali svojom voljom, već zbog infrastrukturnih ambicija nadležnih od kojih je tek delić zaživeo na terenu, a mnoge su se preklopile i nikako da se završe. Jer da su do danas okončani projekti koji su najavljivani prethodnih godina, gužve, kolapsi i zbunjenost putnika ne bi ovog leta bili svakodnevna slika…

Savski amfiteatar koji je decenijama bio sinonim za brz i jednostavan prelazak sa međugradskih vozova i autobusa na gradski prevoz, što je naročito bilo važno ljudima koji ne poznaju glavni grad, sada je – suprotnost. Postao je sinonim za zbunjenost putnika.

Saobraćajnom čvoru u kome su se našli putnici, osim prošlogodišnjeg zatvaranja Glavne železničke, doprinela je i prošlonedeljna selidba dolaznih perona BAS-a, sve češće muke sa taksistima i silne istovremene obnove saobraćajnica.

Auto­bu­si sa­da do­vo­ze put­ni­ke na sta­ni­cu ne­da­le­ko od pe­ro­na ne­ka­da­šnje Glav­ne že­le­znič­ke

Kada ode poslednji voz…

Poslednji voz sa Glavne železničke stanice na Savskom trgu otišao je na današnji dan pre 12 meseci. Džabe višemesečni vapaj putnika i stručnjaka da se ne zatvara funkcionalna i javnim prevozom odlično povezana stanica sa svim delovima grada. Pobedio je nastavak širenja „Beograda na vodi”. Sve bi bilo u redu da je tu stanicu nasledila potpuno opremljena nova. Ali, 1. jula prošle godine najveći deo putničkog saobraćaja preuzela je stanica „Beograd centar”, a deo i decenijama zaboravljeni, u šumu ušuškani Topčider. Tada su krenule muke putnika koji koriste železnicu, a koje i danas traju. I dalje jedva pronalaze Prokop i Topčider i uz silna dovijanja jedva sa ovih stanica stižu do centra. Jer nova centralna stanica javnim prevozom je loše povezana sa ostatkom grada. Od svega ranije najavljenog, kao što su stanična zgrada, komercijalni sadržaji i pristup iz pravca niškog auto-puta, Prokop danas ima sređene perone, pristup iz pravca Bulevara kneza Aleksandra Karađorđevića i dva lifta. Stanična zgrada za koju su nadležni u državi u januaru 2016. najavljivali da će biti izgrađena do 2018. kao „prava evropska lepotica”, još se čeka.

Za gradnju stanice formirana je radna grupa, obezbeđena je građevinska dozvola, a procenjena vrednost projekta je 48 miliona evra. Ali na terenu za sada – bez pomaka. Nema ni Danaca i Holanđana koje su pre tri godine gradski čelnici najavljivali kao zainteresovane za gradnju sadržaja na ploči Prokopa. Razlog za to što se nadležnima ne žuri je, verovatno, što se „Beograd centar” trenutno ne koristi punim kapacitetom jer je zbog obnove pruga, pogotovu onih ka severu zemlje, ukinut dobar deo putničkog saobraćaja.

Glavobolje zbog novih dolaznih perona

Stanica BAS-a, uz doskorašnju Glavnu železničku druga važna saobraćajna karika u Savskom amfiteatru, za sada nekako odoleva. Ali, i ona bi baš ovog leta ili jeseni, kao i Glavna, otišla na stranice prestoničke saobraćajne istorije da se ostvarila najava iz 2017. tadašnjeg gradonačelnika Siniše Malog. Pre dve godine on je istakao da će prestonica u Bloku 42 ovog leta dobiti savremeno autobusko zdanje tik uz železničku stanicu na Novom Beogradu. U međuvremenu je počela gradnja aneksa buduće autobuske u Bloku 42, ali ne i zidanje same stanice i perona. Malo ko se seća da je u jeku izborne kapanje za gradske izbore februara 2018. najavljeno da kreću ozbiljniji radovi na placu nove stanice, čija će gradnja, kako su se tada hvalili gradski oci, biti završena ovog leta. Kako je nedavno ukazao zamenik gradonačelnika Goran Vesić, prvi obrisi buduće stanice BAS-a videće se u septembru, a naredne godine grad će se baviti proširenjem saobraćajnica oko stanice.

Po­sled­nji voz s pe­ro­na Glav­ne že­le­znič­ke sta­ni­ce oti­šao je na da­na­šnji dan pre 12 me­se­ci

Iako to znači da će bar još godinu i po do dve da odoleva BAS u Karađorđevoj, i on poput železnice, već zadaje muke putnicima. Naročito od prošlog vikenda kada su dolazni peroni, opet zbog „Beograda na vodi”, preseljeni nedaleko od perona nekadašnje Glavne železničke, a dojučerašnji su već otišli pod bagere. Već sedam dana putnici, ali pre svega oni koji po njih dolaze, negoduju. Najviše im, čini se, smeta što su dolazni peroni uvučeni, neuočljivi izdaleka, što je put do njih loše obeležen.

– Izvinite, jesu li ovde dolazni peroni? – pitala je sumnjičavo jedna gospođa našeg reportera, dok je pogledom pratila kojim pravcem se kreću ostali.

Jer, na putu do dolaznih perona moraju da savladaju lavirint između „leđa” BAS-a i stare Glavne železničke.

– Supruga i ja smo se jedva snašli... Dolazi nam rođaka, ali smo lutali jer nigde nema table. A sada sedimo na betonskim kantama, nema ni klupa. Dobro je što je postavljeno 12 kontejnera, ali kako niko nije mislio na klupe? Ima puno starih koji ne mogu dugo da stoje – zamera iznervirani sugrađanin sa Novog Beograda.

Taksisti se uobrazili

Savski trg je bio dobra saobraćajna veza i zbog toga što su na njemu putnici koji stižu u Beograd očas posla mogli da uhvate taksi. Ali, već neko vreme je i to upitno. Beograđani se mesecima žale da ne mogu da dobiju vozilo kada pozovu taksi udruženja sa autobuske stanice, da se na to neretko čeka više od pola sata, a problem imaju i oni koji tek što su doputovali pokušavaju da uhvate taksi na Savskom trgu.

– Pre nekoliko dana morala sam što pre tetku da odvedem u Antifašističke borbe. Otišla sam kod prvog taksiste u redu a on me je odbio kada sam rekla gde treba da idem. Onda sam otišla kod drugog koji je rekao da ne zna gde je ta ulica, što me je šokiralo jer znam da imaju navigaciju. Ali najveći bezobrazluk doživela sam kada mi je treći napamet rekao da može, ali za 1.500 dinara, što je preskupo i nije po tarifi – navodi Sarajka Sandra.

Blok 42 gde će biti autobuska stanica (Foto D. Živković)

Da mnoge njihove kolege ne rade kako treba, potvrdilo nam je i više taksista sa kojima smo razgovarali.

– Nije čudo što ljudi teško dobijaju vozilo kada nazovu jer, iako se vodi da u Beogradu ima 6.500 taksista sa dozvolom, radi svega 3.000 do 3.500. Odavno pričamo da treba da se uradi evidencija ko zaista radi, a ko ne. Da se onda angažuju svi oni vozači koji su odavno položili za vožnju po Beogradu, a koji dugo čekaju na to – ukazuje jedan od taksista.

Kako kaže, problem za taksiste, kao i za druge vozače, jeste što su mnoge ulice trenutno raskopane, ali dodaje, to nikako nije opravdanje.

– I posle se naše kolege žale što putnici idu u „Kar go”. Pa oni se, koliko čujem, javljaju iz prve, ne prave problema oko odredišta, ljubazni su. A moramo priznati da dobar deo taksista time ne može da se pohvali – iskren je taksista koji je želeo da ostane anoniman.

Javni prevoz pretumban

Sve ovo možda bi bilo lakše putnicima da javni prevoz već duže nije pretumban. Više od 30 linija gradskog prevoza trenutno je ukinuto, skraćeno ili preusmereno, zbog radova na saobraćajnicama. To mnogim korisnicima javnih vozila u svakodnevnom savladavanju prestonice zadaje ogromne muke. Jedan od glavnih problema je što ljudi kada uđu u prevoz ne znaju da li će upasti u kolaps, koji je postao svakodnevica, niti koliko vremena će im biti potrebno da stignu na odredište. Umesto protočnih saobraćajnica, ulice u glavnom gradu poput Kneza Miloša, Takovske, Bulevara kralja Aleksandra, Dečanske, novobeogradskih bulevara… postale su uska grla. Tome je pre svega doprinelo preklapanje velikih obnova Trga republike, Karađorđeve i ulica na potezu od Ruzveltove do Zoo vrta, čija je rekonstrukcija prvobitno trebalo da bude još prošle godine.

Ovo preklapanje i dugo trajanje radova na saobraćajnicama trn je u oku građanima kojima su svakodnevne aktivnosti znatno poremećene.

– Samo neka se nadležni u gradu provozaju gradskim prevozom, pa će onda valjda shvatiti zašto svaki dan gunđamo – bila je prethodnih dana poruka jednog od naših čitalaca.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dzordz
znaci svi autobusi koji polaze ka jugu ili dolaze sa juga srbije ce ubuduce prelaziti gazelu? ionako zagusenu i preopterecenu. mnogo pametno
Raca
Уплели се сами к'о пиле у кучине!
Boris Kovac
Ohoho, pa Politika se ipak odvazila da napise nesto kriticno prema trenutnoj gradskoj politici...pohvalno...idemo dalje ima tu josni jos materijala...
Dragan
Hvala autorima i "Politici" na relno prikazanom stanju stvari. Ipak, trudili ste se da budete maksimalno pristojni. Predstavnici gradske vlasti u Beogradu zaslužuju sve najgore moguće epitete. Otvorili su radove od Vuka do Kalemegdana a da nisu završili ni Karađorđevu ni Trg republike. To može da uradi samo neko koga se ne tiče kako će građani da žive ili je potpuno nestručan. Radovi traju predugo, a čelnici se bahate preko TV, hvaleći se haosom i saobraćajnim kolapsom koji su napravili.
Stevan
Najzad se neko setio da raspetlja cvoriste iz starog vremena kada nije bilo automobila. Tada je to bilo veoma dobro reseno. Medjutim, otkada je ovoliki , nikad veci , broj automobila u gradu to je postao kljucni problem. Sada sve mnogo bolje funkcionise, jer nema ni guzve putnika, od kojih gradjani nisu mogli normalno da prolaze tuda, a ni guzve pratecih automobila. Koliko je bolje sto nema i tek nece ni biti ogromnih autobusa gde im nije mesto, tek ce se videti. Jedino, svaka promena kod nas...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.