Subota, 25.06.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Đaci će na času raditi projekte

Đacima drugih i šestih razreda izdavači namenili 280 štampanih i 145 digitalnih udžbenika, sada su škole i nastavnici na potezu da biraju
(Фото И. Милутиновић)

Najveća novina u drugom razredu je uvođenje projektne nastave, na kojoj će učenici praviti manje projekte, na primer, o mestu u kojem živePred učiteljima i nastavnicima koji će đake u drugom i šestom razredu od 1. septembra učiti prema izmenjenom planu i programu naći će se 195 novih udžbenika koje je nedavno odobrio Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV), najavila je za „Politiku” Dejana Milijić Subić, zamenik direktora ove ustanove. Precizirala je da je od toga pet udžbenika štampano na jezicima nacionalnih manjina, a da su, uz ove obavezne školske knjige uvrštene u katalog odobrenih izdanja, stručnjaci ZUOV-a dali „zeleno svetlo” i za još 90 radnih listova za oba razreda. Oni nisu obavezni, ali nastavnici ih često koriste i traže od roditelja da ih kupe đacima. Pored 280 navedenih štampanih udžbenika i radnih listova za drugi i šesti razred, učitelji i nastavnici opredeljivaće se i između 145 školskih knjiga u digitalnom izdanju, koje su zadovoljile jedini za sada postavljeni uslov – da su potpuno usklađene sa štampanim izdanjima. Izbor papirnih i digitalnih izdanja bogatiji je od prošlogodišnjeg koji je pratio izmene u prvom i petom razredu osmoletke sa 183 štampana udžbenika i 103 u elektronskom formatu.

Kako, međutim, ističe Dejana Milijić Subić, digitalni udžbenici nisu uvršteni u katalog odobrenih školskih štiva i neće dobiti klasično rešenje Ministarstva prosvete, pa u nastavu ulaze u okviru ogleda namenjenog za digitalne učionice. U prevodu, zbog kratkih rokova izrade ova školska dela nisu prema važećim standardima pregledali stručnjaci ZUOV-a, koji su jedini u državi nadležni da stave potpis na ispravnost udžbenika.

– Ako izdavači podnesu ministarstvu zahtev da njihovo digitalno izdanje uđe u katalog odobrenih udžbenika, tek onda će nam to delo biti poslato na pregled. Postoji jedna tačka nesporazuma između izdavača digitalnih udžbenika i zavoda, zbog koje im mi izgledamo kao zastarela srednjovekovna cenzorska kuća. Otvorene linkove ka „Jutjubu”, kojima izdavači, naročito šestacima, nastoje da učine udžbenike zanimljivijim i prijemčivijim mi vidimo kao potencijalnu opasnost da se pred decom nađu neprimereni sadržaji. Ne bi bilo problema da digitalne knjige đaci koriste samo u učionici, u kontrolisanim uslovima, ali oni mogu da ih koriste i kod kuće na kompjuteru koji koristi i neko od starijih. Sajtovi koje su posećivali ukućani sadrže i internet kolačiće koji mogu u školske udžbenike ubacivati nepoželjne banere i reklame i to posle pet dana normalnog korišćenja sadržaja za školu. Jedina zaštita je prisustvo starijih: da kad god đak kod kuće uči iz digitalnog udžbenika pored njega sedi odrasla osoba i zatvara te neprimerene sadržaje kojima dete može biti zasuto – preporučuje roditeljima Dejana Milijić Subić i dodaje da je na izdavačima i Ministarstvu prosvete da taj problem reše.

Najveća novina koja će obeležiti drugi razred osmoletke jeste uvođenje projektne nastave – jedan čas nedeljno. Uz pomoć učitelja koji su prošli obuke đaci će praviti manje projekte na teme koje su bliske njihovom uzrastu i kroz koje će učiti, na primer, neke detalje u vezi sa mestom u kojem žive. „Četiri godišnja doba u našem gradu” je primer takvog projekta.

„Princeza na zrnu graška”, „Devojčica sa šibicama” i „Carevo novo delo” samo su neki od naslova kojima će biti obogaćena lektira u drugom osnovne. Suština izmena u srpskom jeziku je što će biti smanjen broj književnih dela za obradu nauštrb vremena koje se ostavlja za vežbe čitanja u nastavcima.

– Razvijanjem rane strategije čitanja u nastavcima na primeru Puškinove „Bajke o ribaru i ribici” učenici drugog razreda biće naučeni da memorišu i razumeju ono što su pročitali na jednom času i pripreme se za čitanje tog dela drugog dana. Time ih usmeravamo na čitanje obimnijih lektira, gde su najznačajnijim autorima dečje književnosti dodata dela u skladu sa uzrastom učenika kao što je „Bambi” Feliksa Saltena, gde mogu da prave i paralelu sa crtanim filmom – objašnjava zamenica direktora ZUOV-a dodajući da je uvedena i izbornost koja omogućava učitelju kreativnost u upoznavanju đaka sa značajnim ličnostima srpskog jezika, književnosti i kulture, kao što su Dositej Obradović i Nikola Tesla.

Kako je primećeno da osnovci mešaju službe i vrste reči, odlučeno je da se drugi razred posveti isključivo ovoj drugoj oblasti, odnosno imenicama, pridevima, glagolima, zamenicama, dok će savladavanje službi reči biti preseljeno u treći razred.

U programu za šesti razred ukupan boj lektira smanjen je sa 41 na 31 kako bi se dela analizirala detaljnije, bez „pretrčavanja”. Možda i najzanimljivija promena je u izbornom delu lektire koji je obogaćen naučnopopularnim i informativnim tekstovima, kao što su „Moji izumi” Nikole Tesle i „Enciklopedija loših đaka, buntovnika i ostalih genijalaca” grupe francuskih autora.

– Tekstovi iz dopunske lektire služe da nastavnik izabere tri književna dela od 15 i ona postaju obavezna da se u tom odeljenju obrađuju kao sva ostala dela – ističe Dejana Milijić Subić i dodaje da su građenje reči, imeničke i pridevske zamenice, kao ranije oblasti gramatike za peti razred, sada prebačeni u šesti.

U biologiju se uvodi novi, holistički pristup izučavanju živih bića. Uči se na drugi način, a ne lekcijski, sa ciljem da šestak zna da zaključuje i upoređuje naučeno na kraju godine.

– Očekujemo da na kraju šestog razreda đak ume da poveže evolutivne promene sa naslednom varijabilnošću i prirodnom selekcijom. Ili da odredi položaj nepoznate vrste na drvetu života na osnovu poznavanja opštih katrakteristika. Potpuno novo je da razmatra u grupi šta je učio i gde to može da primeni. U delu „Čovek i zdravlje” naučiće da zbrine površinske povrede kože, ukaže prvu pomoć u slučaju uboda insekta, ali i da zna da izmenjeno ponašanje ljudi dovede u vezu sa korišćenjem psihoaktivnih supstanci – naglašava Milijić Subić.

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

jedna učiteljica
Kako da siroti nastavnici pročitaju sve te udžbenike od kojih najveći deo ne doživi ni drugo izdanje, da se bar isprave greške?
Miško
Umesto odličnih izbornih predmeta: čuvari prirode, narodna tradicija, ..., koji se ukidaju, uvodi se tkz. "Projektna nastava", za koju niko ne zna šta je i kako može da se realizuje. Samo da se uvede nešto novo, pa neka bude i bez razloga.
баба
Чуј ,,280 штампаних и 145 дигиталних уџбеника"!!!??? Па то је ваљда довољно да се баш СВИ овајде од родитеља. Ко све то то дозвољава? И зашто? Па се онда чудимо слабијим резултатима на тестовима и матури! Да ли овако нешто постоји у Француској, Енглеској, САД, Холандији, Аустралији, Бразилу, Индији?
Miloš
Nekad sam razmišljao "uh, samo da završim školu i odoh, dosta mi je i učenika i udžbenika i nastavnika i svega", a sad me obuzima nostalgija kad vidim u šta se sve pretvara naše obrazovanje. Moram priznati jedno, deca će nam svi do jednog biti intelektualci.
Milutin
Naprotiv. Ko je imao priliku da se skoluje, imao je. Nema Vise. Ostaje samo iluzija da ce se nesto nauciti. Sirotinja ce da misli da se obrazovala, ukoliko je pohadjala skole. Osnovu razvoja i napretka zemlje smo unistili. Prvo izrugivanjem onima koji rade u obrazovanju, i njihovim statusom, a na kraju i programima koje ministarstvo od 2000 upropascuje.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.