Četvrtak, 23.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
SUSRET U LISIČIJEM JARKU

Bili su „nebeski ratari”

Decenije letenja u Privrednoj avijaciji u Beogradu i Vršcu spojile su ih za sva vremena: piloti i avio-mehaničari se redovno sastaju
Стари другови, и понека другарица, на месту успомена у Лисичјем Јарку (Фотографије: Милорад Исаиловић, Јово Симишић)

Prva nedelja u septembru je rezervisana za godišnji susret pilota i mehaničara nekadašnje Privredne avijacije JAT-a. I ove godine se njih pedesetak okupilo na sportskom aerodromu Lisičiji Jarak, razmenili široke osmehe zadovoljstva, tople reči kakve razmenjuju samo stari prijatelji, bujicu sećanja, zajedničkih uspomena i dogodovština. Sa strane gledano, bili su kao skupina razdraganih tinejdžera, koji su glasno čavrljali, ponekad uskačući jedni drugima u reč, smejali se i radovali.

Većina ih je u poznim godinama, od šezdesetih do devedesetih.

Prva škola

Najstariji su Budimir Buda Babin, sa 94. i Bogoljub – Boća Višnjić, sa 93 godine. Obojica su se krajem Drugog svetskog rata, kao omladinci, prijavili u partizanske redove. Buda, rođeni Zrenjaninac, koji i penzionerske dane provodi u rodnom gradu, posle rata se u SSSR-u školovao za pilota, ali i za mehaničara instrumenata i radio-telegrafistu. Boća je bio u pratećem bataljonu Vrhovnog štaba i kasnije u Generalštabu. Kasnije su se obojica našli u Vazduhoplovnom centru u Rumi, Buda kao nastavnik letenja, Boća kao kursista, potom i u Vršcu, gde je 1954. formiran Savezni vazduhoplovni centar. Buda je dugo godina bio u Aero-klubu Zrenjanin, odakle je prešao u Poljoprivrednu avijaciju u Vršac.

Boća je nekoliko godina bio instruktor letenja na Lisičijem Jarku, nekoliko godina u Privrednoj avijaciji Beograd i potom kapetan i instruktor u JAT-u. Ostao je upamćen po tome što je bio prvi pilot koji je iz Privredne avijacije ušao u krug pilota putničkih aviona i time otvorio put ostalim kolegama. Samo od 1961. do 1978. čak 36 pilota je iz privredne avijacije prešlo u saobraćajnu. Svi oni su postali vrhunski piloti i instruktori i do izlaska iz škole mladih pilota iz Pilotske škole JAT-a – kasnije akademije, godinama su bili nosioci civilnog saobraćaja.

Na ovogodišnje okupljanje Bogoljub Višnjić Boca došao je sa svojim kumom Miroslavom Mikom Isakovićem, proslavljenim sportskim vazduhoplovcem, dugogodišnjim pilotom i svojevremeno direktorom Privredne avijacije. Uz put, Boća priznaje da tri noći nije mogao da spava od uzbuđenja pred susret sa starim drugovima.

Veterani: Budimir Babin i Bogoljub Višnjić

Kada je došao na aerodrom, kleknuo je poljubio pistu na kojoj je, kao instruktor letenja na jedrilicama i avionima proveo nezaboravne mladalačke godine. Tu je stekao najbolje prijatelje, upoznao buduću suprugu, koja je takođe bila padobranka i jedriličarka.

Sličan je put Franca Pintara, pilota i direktora Letačke operative. On i Višnjić su ovde svojevremeno učestvovali u postizanju jednog svetskog rekorda, koji do danas nije oboren. Naime, padobranac Janko Lutovac, u jednom danu napravio je 137 skokova, od čega mu je komisija priznala 132, jer su članovi komisije zakasnili, pa mu nisu priznali prvih pet skokova. Boća i Franc su od jutra do večeri naizmenično leteli na avionu PO-2, iz kog je Lutovac skakao, tako da su i oni toga dana imali po 68-69 letova.

Na aerodromu smo sreli i Mladena Miću Milićevića, vicešampiona sveta u preciznom sletanju na cilj sa 100 metara 1954. u Francuskoj i potom u Čehoslovačkoj. Bio je te godine i državni prvak, osvojio je brojne medalje na međunarodnim prvenstvima... Kao vazduhoplovni pedagog, odškolovao je mnoge generacije padobranaca, a bio je i instruktor padobrancima u indonežanskoj vojsci, u kojoj je zaradio čin pukovnika i status počasnog građanina Džakarte. Kasnije u JAT-u, bio je pilot i instruktor na mnogim avionima, počev od najmanjeg DC-3 do najvećeg DC-10.

Živa Frenc, državni prvak u jedriličarstvu 1972. i učesnik na 53 državna, tri svetska i pet evropskih prvenstava u jedrenju jedrilicom, gotovo ceo radni vek je proveo kao pilot u JAT-u, na kraju karijere na avionu DC-10. U vazduhoplovstvu je ostao i nakon penzionisanja. Pored ostalog, osnivač i vlasnik aero-kluba „Vaja”.

Padobranci, jedriličari, instruktori…

Iako dosta mlađi od ostalih, Dobrica Božić, državni prvak u motornom letenju, učestvovao je u radovima u Sudanu, kasnije je prešao u saobraćajnu avijaciju. Susret nije propustio ni Zdravko Lukić, koji je bio i direktor Poljoprivredne avijacije u Beogradu.

Na Lisičijem Jarku smo sreli pilota Boška Petrovića, jednog od retkih živih učesnika ekspedicije u Sudanu, kao i Petromira Mikija Miškovića, koji je ceo svoj radni vek posvetio sportskom i školskom vazduhoplovstvu. Bio je padobranac, jedriličar, pilot, nastavnik padobranstva, reprezentativac u vazduhoplovnim sportovima…

Iz Sarajeva je došao Edžnan Keza Kezman, koji se školovao u Vršcu, ali je sticajem okolnosti, umesto u vazdušnom saobraćaju, karijeru započeo i nastavio kao pilot u Poljoprivrednoj avijaciji Vršac. Ne propušta priliku da se sretne s prijateljima iz bivšeg kolektiva, ma gde da su.

Ovi avioni su korišćeni i za suzbijanje komaraca

Među svim ovim bivšim aktivnim pilotima rado viđen i čest gost, pa i ovoga puta, bio je Milorad Mića Isailović, foto-reporter i urednik fotografije u „Politikinom” listu „TV Revija”, ali i jedriličar i padobranac

Nad njivama i šumama

U Jugoslaviji je svojevremeno bilo nekoliko organizacija poljoprivredne avijacije: ona u Beogradu u najboljim godinama imala je dvadeset tri aviona gruman, tri antonova i desetak dromadra M-18, a vršačka tridesetak letelica. Tokom sedamdesetih i osamdesetih godina, 35 pilota i 50 mehaničara nekada su tretirali i do milion hektara poljoprivrednog i šumskog zemljišta u zemlji, ali i u Africi. Leteli su od januara do kraja maja da bi iz vazduha obezbedili prihranu i zaštitu poljoprivrednih površina. Deo flote je ovaj posao radio u Egiptu, Libiji, Tunisu i Sudanu, od leta do zime, a avioni koji su ostajali u zemlji bili su angažovani na zaštiti od komaraca i gaženju požara...

Do Sudana avionom četiri dana

JAT-ovi piloti bili su angažovani na zaštiti pamučnih polja u dolini reke Nil u Sudanu. Da bi stigli do svog novog „radnog mesta” piloti, predvođeni Mićom Milićevićem, na AN-u 2, inače, tada kapetanom na boingu 727, i Dobricom Božićem, u Grumanu, morali su da prelete put dug oko 4.500 kilometara. Put je vodio preko Skoplja — gde je izvršeno prvo napajanje gorivom — do Herakliona, zatim drugog dana do Kadra, trećeg do Luksora i četvrtog, preko peščanih dina, do Kartuma. Preko brda i dolina, Egejskog i Sredozemnog mora i vrele pustinje letelo se oko 35 sati. Bio je to najduži let koji je Privredna avijacija preduzela ikada.

U eskadrili je bilo sedam malih aviona Gruman, posebno pripremljenih za dug let: rezervoari za hemijska sredstva su pretvarani u rezervoare za gorivo, ugrađene su električne vibracione pumpe, koje su, u toku leta, gorivo iz hemijskog rezervoara pretakale u krilne rezervoare... Grumani su leteli u koloni po jedan, a ispred njih je kao predvodnik leteo AN-2, koji je bio opremljen dodatnom opremom za duge letove: navigacijskim uređajima, gumenim čamcima i ostalom savremenom opremom. Ovaj avion je bio zadužen i za pružanje pomoći u slučaju nezgode malih aviona. Zbog mogućnosti da neko od pilota ostane negde u pustinji ili na pučini; da otkaže motor ili se desi neka druga nezgoda, prethodno su obavljena mnogobrojna uvežbavanja, proučavanja i uhodavanja. Na sreću, sve je proteklo u najboljem redu.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

феликс1956
Свака част! Били су прави "ударници плавих висина". Често сам гледао "Грумане" и пољске (мислим на државу Пољску) авионе ПЗЛ-18, ("дромадер") како лете изнад Београда. А што се тиче авиона Антонов-2, па у њему сам и седео. Али нисам летео. Наиме, у Ваздухопловном заводу "Мома Станојловић", где сам радио као електроинжењер, авиони Ан-2 су долазили на ремонт...све остало је историја.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.