Sreda, 18.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
FILMSKA KRITIKA

Umetnikova strast za beskrajnom slobodom

Film: Lavirinti Igora Vasiljeva, režija, montaža, obrada slike i zvuka: Andrija Dimitrijević i Miroslav Bata Petrović, scenario: Sanja Domazet Daničić, kamera: Miroslav Bata Petrović, trajanje: 105 minuta, proizvodnja: Srbija, 2019.
Аутопортрет Игора Васиљева (Фото: Продуцентска кућа Фикс фокус)

Nije lako snimati filmove o istinitim ličnostima koje su išle, gotovo trčale ispred svog vremena i bile prve u nečemu što će se tek kasnije prepoznati kao suštinska i prava vrednost. Takvi ljudi unose svetlost u život svojih bližnjih, porodice, prijatelja, saradnika, a s druge strane nadvijaju oblake sumnje nad one čija uskogrudost i nedostatak vizije ne dozvoljavaju postojanje različitosti i slobode izražavanja u svom okruženju. Još kada je junak filma od javnosti zanemarivani tragični umetnik, a tako čudesno intenzivne stvaralačke i lične biografije, na autora se sruči čitav pregršt i izazova i odgovornosti.

Sa svim tim suočili su se autori dugometražnog dokumentarnog filma „Lavirinti Igora Vasiljeva” – Sanja Domazet Daničić i reditelji (i koscenaristi) Andrija Dimitrijević i Miroslav Bata Petrović – i podarili bioskopskom gledalištu istinitu i uzbudljivu priču o slikaru Igoru Vasiljevu (1928–1954) i njegovom bogatom stvaralačkom opusu za kratkog, intenzivno življenog i tragično skončanog života. I to su učinili odgovorno i sa puno pijeteta.

Pred gledaocima je film koji nije samo portret umetnika i njegovog dela, već i slika ruske emigrantske porodice i njenih potomaka u Srbiji koji su na ovom našem tlu, u Beogradu, ostavili dubok trag u kulturi i umetnosti. I slika svih onih promena u jugoslovenskom društvu tik pred, tokom i posle Drugog svetskog rata, koje su se odražavale i na svakodnevicu i na stvaralaštvo umetnika.

Ovo je i film pun ljubavi i dirljivih sećanja. I dragocenih svedočenja o razbarušenom plavookom i plavokosom Igoru Aleksejeviču Vasiljevu sa dušom velikom kao Rusija, o njegovom životu dugom svega 26 godina. Svedočenja o velikom slikaru „đavolske veštine” koji kao da je u sebi „spajao ličnosti Sergeja Jesenjina i Džemsa Dina”, preteči „slikarstva surovosti i katastrofe”, rodonačelniku magične figuracije i fantastike ali i slikaru proroku, koji je naslikao buduće lične tragične događaje.

Autori filma – uz pomoć svih svojih aktera među kojima su i nedavno preminuli arhitekta i umetnik Predrag Peđa Ristić, Miomir Radović, Andreas Rot, Nikola i Jovan Šuica, ali i druga Igorova supruga Ljubica Kovačević, kao i mlađa ćerka, slikarka Marija Vasiljev (Igor je iz svog prvog braka sa školskom drugaricom imao i ćerku Svetlanu, takođe slikarku), kao i uz pomoć citata slikarevih savremenika i prijatelja Borislava Mihajlovića Mihiza, Borislava Pekića i Svetlane Bece Nenadović-Međak, uz korišćenje arhivskih snimaka, inserata iz niza starih ruskih filmova i povremenom upotrebom igrane forme (u malim igranim delovima u ulozi Igora vidimo Matiju Munjizu Petrovića) – vode gledaoce upravo kroz lavirinte slikareve neobuzdane, buntovne, rizicima sklone i visoko emotivne prirode.

S druge strane osvetljavaju i život njegovih roditelja, umetnice Valentine Kovaljskaje Justinove i arhitekte Alekseja Aleksejeviča Vasiljeva i njihovu bezgraničnu ljubav i posvećenost sinu kojeg su vaspitali da bude plemenit i slobodan. I u mislima i u delima. S one treće strane, otvara se i prostor za razmišljanje o jasno podeljenim i u posleratnoj Jugoslaviji jedino priznatim slikarskim pravcima – socijalistički realizam i socijalistički modernizam – u šta se Igor Vasiljev po svojem umetničkom habitusu nije uklapao. On je bio umetnički disident. Po svojoj hrabrosti, „umetničkom bezobrazluku” , sklonosti ka groteski on je bio preteča, možda čak i embrion „Medijale”... U složenom i sveobuhvatnom filmskom sadržaju osvetljavaju se i razlozi Igorovog odlaska u zatvor „zbog neprijateljske delatnosti”, kao i moguće teorije njegove iznenadne, tragične i nikada do kraja osvetljene smrti – ispadanja iz voza u pokretu tokom studentske ekskurzije u manastir Ravanicu...

Dokumentarni film „Lavirinti Igora Vasiljeva” sa Dimitrijevićevim i Petrovićevim rediteljskim potpisom nudi i emotivno putovanje i kroz slikarsku čaroliju, jer je gledalac u prilici da na jednom mestu, na velikom filmskom platnu, vidi gotovo sva Igorova dela koja se inače čuvaju u muzejima i u privatnim kolekcijama. Ljubitelji kulture i umetnosti u njemu će silno uživati. Možda će se naći i neko ko bi se posle gledanja ovog dokumentarca odvažio da prema liku Igora Aleksejeviča Vasiljeva snimi i celovečernji igrani film. Iz ove današnje, moderne filmske perspektive, to bi bio pun pogodak.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.