Ponedeljak, 06.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ISHRANA I BOLESTI (2)

Ribom i jajima protiv insulinske rezistencije

Pasulj je hrana bogata vlaknima i proteinima koja sporo diže glukozu u krvi, što je važno kod dijabetičara i osoba s insulinskom rezistencijom
(Фото Пиксабеј)

Insulinska rezistencija povećava verovatnoću za razvoj dijabetesa tipa 2. Kod insulinske rezistencije nivo šećera u krvi viši je od normalnog, ali nije toliko visok kao kod obolelih od dijabetesa.

Pravi program ishrane svakako može da vam pomogne, a obroci treba da budu zdravi, uravnoteženi i blagovremeni. Nema preskakanja obroka i prežderavanja, a obavezno treba uvrstiti i svakodnevnu fizičku aktivnost.

Povrće je idealno za sve osobe koje pokušavaju da se izbore s insulinskom rezistencijom. Ono ne sadrži puno kalorija i ugljenih hidrata, najbolje je sezonsko sveže povrće, ali van sezone prihvatljivo je i smrznuto. Uživajte u paradajzu, spanaću, mladom kukuruzu, kelju… Sokovi od povrća su takođe dobri, ali smutiji su još bolji jer su u njima i vlakna kojima je svako povrće bogato.

Voće je riznica minerala i vitamina, ali i vlakana. Isto kao i kod povrća, odlučite se pre za sveže ili smrznuto, ali ne sokove jer šećer nije prijatelj zdravlja. Najbolje je voće s niskim glikemijskim indeksom, zato birajte jabuke, maline, borovice, jagode… Izbegavajte sve što se pije, a ima slatki ukus.

Jezgrasto voće i semenčice obezbeđuju telu zdrave masti, proteine, vlakna i magnezijum. Ne sadrže puno ugljenih hidrata, pa im je nizak GI. Imaju dosta omega-3 masnih kiselina, ali i puno kalorija, pa ne preterujte. Ne koristite one koje su pržene i preterano slane. Termička obrada im smanjuje nutritivnu vrednost, a utiče i na krvni pritisak. Primer: badem, orah, laneno seme, lešnik, seme bundeve…

Pasulj je hrana bogata vlaknima i proteinima koja sporo diže glukozu u krvi, što je važno kod dijabetičara i osoba s insulinskom rezistencijom. Bilo koji pasulj je dobar, samo neka nije preslan i s masnim zaprškama.

Kalcijum iz mlečnih proizvoda je jako bitan za zdravlje kostiju i zuba, ali zbog toga što zasićene masti utiču na pojavu insulinske rezistencije izbegavajte punomasne proizvode poput jogurta, mleka i sira. Svakako s godinama ide i netolerancija na glukozu, a u tom slučaju birajte biljne alternative mleku (pirinčani, bademov ili heljdin napitak) obogaćene kalcijumom.

Izbacite belo brašno iz upotrebe i pređite na celo zrno. Proizvodi od celog zrna su bogati vitaminima, vlaknima i mineralima. Postoji puno zdravih recepata od integralnog brašna pšenice, ječma, raži, integralnog pirinča, ovsenih pahuljica, kukuruznog brašna s potočare itd . Ne zaboravite ni kinou, heljdu, amarant i čija seme.

Ribe su bogate omega-3 masnim kiselinama koje su blagotvorne za srce i krvotok i obezbeđuju lako svarljive proteine. Izaberite losos, haringu, skušu, pastrmku, bakalar. Pečena i kuvana riba, to svakako može, ali nikako pohovana niti pržena. Morski plodovi su obično bogati holesterolom, pa njih opreznije konzumirajte ukoliko imate problem s masnoćama u krvi.

Birajte organsko meso. Ako je to piletina, svakako bez kožice, koja je veoma masna. Najbolji izbor je belo meso. Kod crvenog mesa – svinjetine, junetine, jagnjetine – birajte nemasne delove. Jaja su takođe dobra, a ukoliko imate holesterol ili ste gojazni, ne preterujte sa žumancima, koja sadrže najviše masti.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.