petak, 25.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Tri dirigentske decenije na operskoj sceni

Bila sam prva žena dirigent u nacionalnom teatru i pripremila sam do sada tridesetak opera, kaže Zorica Mitev Vojnović
Зорици Митев Војновић (Фото Нада Матијевић)

Brojna operska i baletska dela oživela su muzički onako kako ih je dirigent Zorica Mitev Vojnović pripremila s orkestrom, horom i solistima. Za tri decenije stalnog angažmana, doprinos i razvoj operske umetnosti u Narodnom pozorištu u Beogradu, ovoj umetnici je sredinom nedelje dodeljen Srebrnjak, neposredno pre izvođenja predstave „Karmen” na Velikoj sceni nacionalnog teatra.

- Bizeova opera „Karmen” za mene je imala sudbinsko značenje. U mladosti sam uskočila kao zamena u ovu predstavu, kada se moj iskusniji kolega razboleo, dokazala sam se i dobila nove šanse. U to vreme nije bilo uobičajeno da žene budu dirigenti, tako da je odgovornost bila još veća. Moram reći da sam bila prva žena dirigent u nacionalnom teatru. Za moj dolazak u ovu kuću kulture značajna je bila preporuka maestra Šureva, a s Donicetijevim delom „Kći puka” sam počela. Uz ovog kompozitora, omiljeni su mi još Pučini i Verdi - kaže Zorica Mitev Vojnović i za „Politiku” potvrđuje da je horske i druge ansamble vodila od svoje 19. godine i pre nego što je dobila stalan posao u Narodnom pozorištu u Beogradu, tako da, ako to uračunamo, onda njen staž iznosi skoro četiri decenije.

Naša sagovornica je završila Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu na pedagoškom i na odseku za dirigovanje. Imala je sreću da radi sa značajnim profesorima i dirigentima.

- Hronološki gledano o horskom dirigovanju sam mnogo naučila od profesora Vojislava Ilića. Potom od Živojina Zdravkovića, koji je bio i direktor Beogradske filharmonije i uputio me je u orkestarsko dirigovanje, ali i naučio kako da uspostavim dobre međuljudske odnose sa članovima ansambla. Darinka Matić Marović, kod koje sam magistrirala i doktorirala, obučila me je celokupnom pristupu ovom poslu, kako da negujem određeni stav, držanje na sceni i van nje. Na njihovu preporuku, a pridružio im se u tome i maestro Angel Šurev, otišla sam u Prag na usavršavanje simfonijskog i operskog dirigovanja, kod maestra Vaclava Nojmana i pedagoga Hvale i Fišera. Vratila sam se u svoju zemlju jer sam želela da pored karijere imam i porodični život. Da dodam da sam s maestrom Oskarom Danonom radila u okviru Operskog studija u NP Pučinijevu „Madam Baterflaj” što je opet bila dobra lekcija.

Zorica Mitev Vojnović je profesor na Umetničkom fakultetu u Kragujevcu, bila je stručni saradnik muzičke redakcije TV Beograd, vodila operski studio na Akademiji lepih umetnosti. Kao pijanista pratila je poznate operske umetnike Jadranku Jovanović, Milenu Kitić. Bila je deo kompozitorskog tima za muziku u igranom filmu „Princ od papira”, u režiji Marka Kostića, koji je osvojio 13 međunarodnih nagrada. Tu su i brojna inostrana gostovanja s horovima „Collegium musicum”, AKUD „Branko Krsmanović Obilić”, „Ivo Lola Ribar”, sa horom „Cantates” je na svetskom festivalu u Austriji osvojila priznanja...

Naša sagovornica je do sada pripremila i izvela oko tridesetak operskih i nekoliko baletskih predstava, a na pitanje šta je teže, odgovara:

- Različito je dirigovati operu jer je u njoj čitanje kompozitorskog zahteva čistije i više se poštuje, a u baletskom delu je koreografska zamisao presudna i menja muzički tekst. Preferiram operu i kao što mi je „Karmen” na tom polju bila sudbonosna, u svetu baleta je za vreme predstave „Doktor Džekil i Mister Hajd” štrajk i nezadovoljstvo tehničkog osoblja toliko eskaliralo, da smo prekinuli izvođenje.

Napominjemo Zorici Mitev Vojnović da je u svojoj biografiji maestro Danon, koji je imao zavidnu karijeru, pričao da se uvek mnogo znojio na sceni zbog velike odgovornosti. Upitali smo je da li ima neke rituale pred predstavu i kako ona podnosi tenziju, a odgovor je glasio:

- Imam male rituale pred nastup, toga dana se dobro naspavam, mnogo šetam, opet spavam i uveče imam pozitivni naboj da donesem maksimum. Da, na kraju predstave i ja budem popuno mokra, samo mi jedan čuperak na vrhu glave ostane suv.

 

Komеntari0
1b05e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.