Četvrtak, 27.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Tri dirigentske decenije na operskoj sceni

Bila sam prva žena dirigent u nacionalnom teatru i pripremila sam do sada tridesetak opera, kaže Zorica Mitev Vojnović
Зорици Митев Војновић (Фото Нада Матијевић)

Brojna operska i baletska dela oživela su muzički onako kako ih je dirigent Zorica Mitev Vojnović pripremila s orkestrom, horom i solistima. Za tri decenije stalnog angažmana, doprinos i razvoj operske umetnosti u Narodnom pozorištu u Beogradu, ovoj umetnici je sredinom nedelje dodeljen Srebrnjak, neposredno pre izvođenja predstave „Karmen” na Velikoj sceni nacionalnog teatra.

- Bizeova opera „Karmen” za mene je imala sudbinsko značenje. U mladosti sam uskočila kao zamena u ovu predstavu, kada se moj iskusniji kolega razboleo, dokazala sam se i dobila nove šanse. U to vreme nije bilo uobičajeno da žene budu dirigenti, tako da je odgovornost bila još veća. Moram reći da sam bila prva žena dirigent u nacionalnom teatru. Za moj dolazak u ovu kuću kulture značajna je bila preporuka maestra Šureva, a s Donicetijevim delom „Kći puka” sam počela. Uz ovog kompozitora, omiljeni su mi još Pučini i Verdi - kaže Zorica Mitev Vojnović i za „Politiku” potvrđuje da je horske i druge ansamble vodila od svoje 19. godine i pre nego što je dobila stalan posao u Narodnom pozorištu u Beogradu, tako da, ako to uračunamo, onda njen staž iznosi skoro četiri decenije.

Naša sagovornica je završila Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu na pedagoškom i na odseku za dirigovanje. Imala je sreću da radi sa značajnim profesorima i dirigentima.

- Hronološki gledano o horskom dirigovanju sam mnogo naučila od profesora Vojislava Ilića. Potom od Živojina Zdravkovića, koji je bio i direktor Beogradske filharmonije i uputio me je u orkestarsko dirigovanje, ali i naučio kako da uspostavim dobre međuljudske odnose sa članovima ansambla. Darinka Matić Marović, kod koje sam magistrirala i doktorirala, obučila me je celokupnom pristupu ovom poslu, kako da negujem određeni stav, držanje na sceni i van nje. Na njihovu preporuku, a pridružio im se u tome i maestro Angel Šurev, otišla sam u Prag na usavršavanje simfonijskog i operskog dirigovanja, kod maestra Vaclava Nojmana i pedagoga Hvale i Fišera. Vratila sam se u svoju zemlju jer sam želela da pored karijere imam i porodični život. Da dodam da sam s maestrom Oskarom Danonom radila u okviru Operskog studija u NP Pučinijevu „Madam Baterflaj” što je opet bila dobra lekcija.

Zorica Mitev Vojnović je profesor na Umetničkom fakultetu u Kragujevcu, bila je stručni saradnik muzičke redakcije TV Beograd, vodila operski studio na Akademiji lepih umetnosti. Kao pijanista pratila je poznate operske umetnike Jadranku Jovanović, Milenu Kitić. Bila je deo kompozitorskog tima za muziku u igranom filmu „Princ od papira”, u režiji Marka Kostića, koji je osvojio 13 međunarodnih nagrada. Tu su i brojna inostrana gostovanja s horovima „Collegium musicum”, AKUD „Branko Krsmanović Obilić”, „Ivo Lola Ribar”, sa horom „Cantates” je na svetskom festivalu u Austriji osvojila priznanja...

Naša sagovornica je do sada pripremila i izvela oko tridesetak operskih i nekoliko baletskih predstava, a na pitanje šta je teže, odgovara:

- Različito je dirigovati operu jer je u njoj čitanje kompozitorskog zahteva čistije i više se poštuje, a u baletskom delu je koreografska zamisao presudna i menja muzički tekst. Preferiram operu i kao što mi je „Karmen” na tom polju bila sudbonosna, u svetu baleta je za vreme predstave „Doktor Džekil i Mister Hajd” štrajk i nezadovoljstvo tehničkog osoblja toliko eskaliralo, da smo prekinuli izvođenje.

Napominjemo Zorici Mitev Vojnović da je u svojoj biografiji maestro Danon, koji je imao zavidnu karijeru, pričao da se uvek mnogo znojio na sceni zbog velike odgovornosti. Upitali smo je da li ima neke rituale pred predstavu i kako ona podnosi tenziju, a odgovor je glasio:

- Imam male rituale pred nastup, toga dana se dobro naspavam, mnogo šetam, opet spavam i uveče imam pozitivni naboj da donesem maksimum. Da, na kraju predstave i ja budem popuno mokra, samo mi jedan čuperak na vrhu glave ostane suv.

 

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.