Ponedeljak, 04.07.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Helikopteri konačno mlađi od pilota (FOTO)

Generacije pilota letele su na istim letelicama, odlazeći u penziju s istih modela na kojima su se školovali. – Šta za VS znači uvođenje u upotrebu Mi-35, H-145M i Mi-17
Хеликоптери Х-145 на стајанци војног аеродрома у Батајници (Фото Министарство одбране)

Bilo je to na samom početku NATO agresije, u noći između 24. i 25. marta 1999. godine. Kod Titela je oboren „mig 29” Vojske Jugoslavije, pa je posada helikoptera „gazela”, koju su činili major Aleksa Milanović i kapetan prve klase Srđan Jovanović, dobila naređenje za poletanje, u akciju spasavanja pilota za koga se pretpostavljalo da se katapultirao.

Uprkos apsolutnoj nadmoći neprijateljske avijacije u vazdušnom prostoru, leteli su nisko, oslanjali su se samo na instrumente i na to koliko su mogli da vide kroz noć. Uspešno su stigli do mesta pada aviona, videli su ostatke olupine u plamenu, a malo kasnije i pilota koji im je davao svetlosne signale. Sleteli su u blizini, ukrcali pilota i uspešno se vratili u bazu.


Naoružana verzija „gazele” (Foto Ministarstvo odbrane)

– Bila je to tehnika „štap i kanap” u odnosu na ono čime danas, posle prijema novih helikoptera u Vojsku Srbije, raspolažu naše mlađe kolege – kaže u razgovoru za „Politiku” penzionisani pukovnik Aleksa Milanović (1957), bivši komandant 890. mešovite helikopterske eskadrile na aerodromu u Batajnici. Ova eskadrila koristiće neke od 14 novih helikoptera Vojske Srbije.

Milanović je u vojsci radio od 1979. do 2005. godine, kada je penzionisan u 48. godini. Neko je zaključio da piloti (i ne samo oni), veterani ratova u naponu životne snage i s izuzetnim iskustvom, više nisu potrebni vojsci. Leteo je pre svega na „gazeli” (varijante „gama” i „hera”), pomalo i na transportnom Mi-8.


Aleksa Milanović (Foto M. Galović)

– Negde krajem devedesetih godina konstatovano je da su nam helikopteri stariji od pilota i tako je bilo sve do nedavnih nabavki novih letelica. Generacije pilota i mehaničara radile su na istim letelicama, nabavka novih helikoptera za vojsku delovala je kao san – kaže Milanović.

Zadaci traganja i spasavanja, koji se kao i medicinska evakuacija, redovno izvode i u miru, više se neće izvoditi letelicama bez adekvatne opreme. Za tu namenu je kao stvoren „Erbasov” helikopter H-145M koji je nedavno nabavila Vojska Srbije, opremljen savremenom elektronikom koja omogućava letenje u svim meteorološkim uslovima kao i opremom za evakuaciju i zbrinjavanje povređenih ili obolelih.


H-145M koristiće se i za spasilačke zadatke (Foto Ministarstvo odbrane)

Osim toga, ovaj helikopter se može koristiti i za manje transporte, posebno je pogodan za desant manje grupe specijalaca, ali i za dejstva po ciljevima na zemlji. Ipak, kada je reč o ovom poslednjem, za to teško da ima boljeg helikoptera od Mi-35, koji je takođe nabavljen za potrebe Vojske Srbije.

– Njegova osnovna karakteristika su jako naoružanje, top i rakete, ali i oklop zbog čega ga i zovu „leteći tenk”. Ilustracije radi, mi smo u ratnim sukobima postavljali pancire na pod kabine helikoptera, da bi se nekako zaštitili od paljbe sa zemlje. Mi-35 ima oklop otporan na puščane i mitraljeske metke. Ono što mu daje poseban kvalitet je i prostor za prevoz manje grupe ljudi – objašnjava Milanović.


Mi-35 je modernizovana verzija legendarnog sovjetskog helikoptera Mi-24 (Foto Ministarstvo odbrane)

Iako je uoči raspada Jugoslavije bilo planova za nabavku helikoptera Mi-24, iz koga je razvijen Mi-35 kao njegova modernizovana izvozna verzija, do toga nije došlo. Ne treba prenebregnuti ni nove Mi-17, verovatno najpopularnije transportne helikoptere u svetu.


Mi-8 je potvrdio svoje kvalitetete i na ratištima bivše Jugoslavije (Foto Ministarstvo odbrane)

– Naši piloti imaju veliko iskustvo sa helikopterima Mi-8, iz kojeg je razvijen Mi-17. Tokom ratova tim helikopterima obavili su mnogo sanitetskih letova i zadataka snabdevanja naših jedinica, rizikujući svoje živote. Posebno bih istakao pilote koji su takve zadatke izvršavali tokom sukoba na Kosovu i Metohiji. Početkom rata u BiH kolege su s helikopterima Mi-8, uz podršku specijalaca iz 63. padobranske brigade, izveli odvažnu akciju evakuacije vojnika iz opkoljene kasarne u Čapljini. Mi-17, iako može da dejstvuje po ciljevima na zemlji, nesumnjivo će biti od velike pomoći i u slučaju vanrednih situacija – požara, poplava i snežnih nanosa koji onemogućavaju drugi saobraćaj – objašnjava Milanović.


Naoružanje helikoptera Mi-35 (Foto Ministarstvo odbrane)

Stručni, hrabri, požrtvovani

Milanović ističe da su piloti i mehaničari koji su radili u teškim vremenima ratova i nemaštine, sačuvali osnovu vazduhoplovstva, pokazujući stručnost i hrabrost. Neki su izgubili život prilikom izvršenja borbenih zadataka, drugi poput posade pilota Omera Mehića, koji je bio pilot u eskadrili našeg sagovornika, nastradali su u miru nesumnjivo pokazujući požrtvovanost prilikom zadatka medicinske evakuacije.


VS ima pet novih helikoptera Mi-17 (Foto M. Galović)

Nije lako oboriti helikopter

Mnogi smatraju da su helikopteri, koji lete sporije i niže od aviona, lak cilj za obaranje. Milanović je izričit – ako se koriste kako treba, helikopter je u ratu izuzetno korisno sredstvo. I nije ga baš tako lako oboriti, što pokazuju i iskustva iz njihove masovne primene u savremenim ratovima.


„Gazele” koristi i britanska vojska (Fliker)

 „Gazele” će još dugo leteti

Bez obzira na pozamašan staž upotrebe „gazela” u našoj vojsci, Milanović je uveren da će se ova letelica još dugo viđati na našem nebu.

– Reč je o izuzetnom helikopteru, koriste ga i strane armije. Uz modernizaciju, kakva je predstavljena nedavno javnosti, biće još dugo u upotrebi – kaže Milanović.

Komentari15
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Captain
Matori tehničari i piloti...a nova tehnika i letelice. Trenutno je to najveći problem.
Roko
Na samom početku teksta opisuje se "akcija spasavanja" pilota oborenog aviona. Koliko se samo nepotrebno rizikovalo. Katapultirao se negde kod Titela. Mogao se i autobusom vratiti za Beograd, zar ne? Čak i da je bio povređen besmisleno je slati po njega helikopter, mogla ga je preuzeti ekipa lokalne hitne pomoći i odvesti do bolnice u NS. Cela opisana akcija je bila potpuno nepotreban rizik.
Драган П.
Све и да је остао неповређен, на шта би то личило да се оборени пилот, са све кацигом, смотаним падобраном и осталом опремом, онако каљав појавио ујутру, после целоноћног тумарања, на шалтеру неке сеоске аутобуске станице, и да је рекао: "Молим вас, карту до Београда, у једном правцу". Можда није код себе имао кеш?
Боривоје Банковић
Волим ове што су ратовали под јорган-планином па све знају. А још непотребнији ризик је био што је уопште летео док су наши другари из НАТО-а правили журку, зар не? Пилот је ресурс. Прво, јер то не може бити свако. Друго, јер су у његово школовање и обуку уложене године и огромна средства. Чак и у богатим државама борбених пилота има мање него хирурга.
Prikaži još odgovora
ниола ј.
@ Божана: Не брините има пилота, сасвим довољно, на твоју жалост.
Petar
Cak i Mi-35 mogu da se koriste u vanrednim situacijama kao transportni helikopteri jer mogu da prevoze putnike i teret. To je vise namenski jurisni helikopter koristan i u mirnodopskim uslovima za koje se nadam da se i jedino biti koriscen. Tako da je ovo zaista dobra kupovina, a sluzice decenijama uz pravilno i redovno odrzavanje. Sigiran sam da ce piloti voleti ove celicne ptice.
božana
Nemaju pilota.Niko od mladih se nije javio na konkurs.I ovi što su još uvek u vojsci beže glavom bez obzira.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.