Sreda, 22.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Vlada SRBIJE usvojila novu strategiju za zaštitu potrošača

Najviše reklamacija kupaca iz Beograda

Od 2014. do 2018. prigovore uložilo 91.346 građana, a gotovo petina odnosila se na elektronske komunikacione i usluge
(Фото Н. Неговановић)

Vlada Srbije donela je novu Strategiju zaštite potrošača za period 2019. do 2024. godine koja donosi niz novina u ovom sektoru.

Najvažnije je da će se u narednim godinama insistirati na jačanju vansudskog rešavanja potrošačkih sporova i više raditi na obuci ljudi koji će se time baviti, rekla je za „Politiku” Olivera Marić, rukovodilac grupe u sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine.

– Predviđeno je da se lokalne samouprave više uključe u proces zaštite potrošača i više upoznaju s propisima u ovoj oblasti. Takođe, akcenat je sada stavljen i na zaštitu potrošača u oblasti elektronske trgovine, odnosno kupovine preko interneta – istakla je naša sagovornica. U planu je i da se u školama uvede obuka, a deca više upoznaju s potrošačkim pravima. To ne bi bio poseban predmet već bi nastava bila organizovana u okviru već postojećih, recimo građanskog vaspitanja.

Kako saznajemo, u planu je i da se organizacije više umrežavaju, a očekuje se i da lokalne samouprave više učestvuju u njihovom finansiranju. Iako ih poseban zakon još od 2014. obavezuje, do sada je samo šest od 26 evidentiranih udruženja dobilo novac za projekte iz budžeta lokalnih samouprava. U novoj strategiji se zato i insistira da se lokalne samouprave više uključe u osnaživanje potrošačkih organizacija i predvide novac za finansiranje.

Srbija je u oblasti zaštite potrošača u fazi izrade pregovaračke pozicije u okviru poglavlja 28 i u strateškom periodu se očekuje njeno usvajanje i početak pregovora.

– Međutim, i pored toga što je ova ustavna kategorija sadržana u međunarodnom ugovoru kao jedna od obaveza, jačanje zaštite potrošača je prvenstveno neophodno u interesu sopstvenih građana i kao takva, uređena zakonskim i podzakonskim aktima i planirana strateškim dokumentima – navodi se u strategiji.

U prethodnom periodu planski pristup zaštiti potrošača bio je sadržan je u Nacionalnom programu od 2007. do 2012. godine. Posle toga usvojena je Strategija za zaštitu potrošača za period 2013. do 2018. godine. U ovom periodu, kako se navodi, naši propisi su potpuno harmonizovani sa evropskim. Ističe se i da su udruženja potrošača u tom periodu osnažena na šta ukazuje i podatak da je porastao iznos novca koji im se dodeljuje. Sa sedam miliona dinara, koliko im je dodeljeno u 2014. godini, na 18,4 miliona dinara u 2018.

Pored povećanja budžeta, navodi se dalje, porastao je i broj udruženja potrošača čiji su projekti finansirani. Tako je s početnih četiri udruženja, koliko ih je dobilo dotacije u prvoj godini finansijske pomoći, taj broj porastao na 11 tokom prethodnog perioda.

U periodu koji je pokrivala prethodna strategija, ukupan broj prigovora potrošača primljenih između 2014. i 2018. godine iznosio je 91.346. Što se tiče načina registracije prigovora, najviše ih je podneto telefonom, zatim putem e-pošte i lično. Najveći broj beleži se u Beogradu (36 odsto), Vojvodini (26 procenta), zatim Šumadiji i zapadnoj Srbiji (20 posto) i Južnoj i istočnoj Srbiji (18 procenata)...

Kada je reč o broju prigovora najviše ih je bilo na elektronske komunikacione i usluge (18,5 odsto), obuću (17,9 procenata), usluge od opšteg ekonomskog interesa (8,9 odsto), računare i IT opremu (7,3 procenta). Ostali prigovori odnose na kućne aparate (5,2 procenta), nameštaj (4,2 odsto), televizore (3,8 odsto) i odeću (3,8 procenta).

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.