nedelja, 20.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Srbija evropski rekorder po visini taksa na auto-gas

Državni nameti kod nas su višestruko veći od minimalne propisane cene ovog ekološkog goriva u Evropi
(Фото Д. Јевремовић)

Iako je krajem prošle godine donet novi pravilnik o kvalitetu TNG, auto-gasa koji se toči na domaćim pumpama, kako bi ovo ekološko gorivo bilo još čistije, nikome od nadležnih u Srbiji, koji poslednjih dana traže krivca za ovoliko zagađenje vazduha, nije palo na pamet da pokrene pitanje povećane potrošnje ovog ekološkog goriva.

To bi u prvi mah sigurno imalo mnogo više efekta na smanjenje zagađenja vazduha od nagađanja kada će i da li će se u Srbiji uopšte zabraniti uvoz polovnih automobila starijih od 14 godina. Utoliko pre ako se zna da je država, kada je uvodila auto-gas na pumpe, to uradila upravo pozivajući se na ekologiju i smanjenje štetnih gasova, koji su danas glavni krivac što građani nose maske na licu.

I ne samo to. Vozačima je obećavano da cena auto-gasa neće prelaziti polovinu cene benzina i dizela. Umesto toga, danas imamo gotovo najskuplji auto-gas u regionu, odmah posle Grčke i Albanije. Toči se za 85 dinara, što je 14 odsto skuplje od proseka. U isto vreme, u Bugarskoj je ovo ekološko gorivo jeftinije za 26,5 dinara.

Podaci Udruženja naftnih kompanija Srbije pokazuju da su od 2011. do 2019. godine državna zahvatanja u TNG-u sa 17,98 dinara porasla na 43,76 dinara. Ne samo zbog akciza, već i zbog drugih nameta koje je država ukalkulisala u cenu TNG-a, i to kroz naknadu za energetsku efikasnost, naknadu za obavezne rezerve i naknadu za markiranje goriva, koja se, za razliku od svih ostalih dažbina, obračunava po litru TNG-a, a ne po kilogramu, tako da je gotovo 50 odsto veća nego naknada za markiranje dizela. Dakle, od svakog kilograma ovog goriva država sebi uzima 43,76 dinara (bez novog povećanja akciza).

Ako se uporedi cena auto-gasa kod nas i u Evropi, situacija je još gora, jer je primera radi, taksa na TNG u Luksemburgu 96 evra za 1.000 litara, u Belgiji 106, a u Srbiji 322 evra. Čak i Nemačka ima nižu akcizu od nas – 191 evro.

Dakle, Srbija je evropski rekorder po visini akciza na tečni naftni gas. Inače, auto-gas se u veleprodaji prodaje na kilogram, iako ga točimo na litar. Jedan kilogram iznosi oko 1,8 litara.

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, slaže se s činjenicom da smo rekorderi po visini državnih nameta na auto-gas i da su oni čak 300 procenta veći od najniže propisane cene auto-gasa u Evropi.

– Prema evropskoj politici transporta i strategiji alternativnih goriva u transportu, zemlje članice EU trebalo bi da rade na uvođenju i afirmaciji u korišćenju kao motornog goriva tečnog naftnog gasa, prirodnog gasa (komprimovanog i utečnjenog), električne energije, biogoriva i vodonika. Ukoliko su proizvedeni tako da zadovoljavaju kriterijume održivosti, svi ovi energenti imaju manju emisiju gasova staklene bašte i zagađujućih materija od konvencionalnog goriva dobijenog iz nafte – objašnjava Mićović.

Cena ovog ekološkog goriva u Srbiji u poslednje vreme ubrzano raste, brže od cene benzina i dizela, pa se postavlja pitanje ko je kriv za to. Vozači koji se ljute na naftne kompanije, naftaši koji upiru prstom u državu ili država kojoj je prioritet da puni budžet na štetu i vozača i čovekove okoline.

Kada bi cena zavisila samo od naftnih kompanija, dakle, da nema nikakvih državnih dažbina u zemljama u okruženju, cena auto-gasa bila bi ujednačenija, a u Srbiji bismo imali gotovo najjeftiniji auto-gas u regionu, kažu u UNKS-u.

Komеntari27
d1330
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мр Радомир Шћепановић
Srbija voli parazitski porez, na bilo cemu!
Duško
Smanjite namete, dobićete više vozila na plin i manjeg zagađenja vazduha. Zanimljivo da od ovih "ekologa" ne čuh ovo nijednom... Samo zabranićemo uvoz Euro...
Petar
Svaki narod ima vlast kakvu zaslužuje. Mnogo smo mi daleko od razvijenih država što se tiče svesti o važnosti ekologije i očuvanja životne sredine. Pogledajte kakve su nam ulice, parkovi, šume, obale reka... Srbi još uvek nisu naučili ni da bacaju đubre u kante za smeće. Šta onda očekivati od političara za koje je takav narod glasao.
srb
Sadasnja Srbija s vladama od 2000te do danas je sampion u nizu negativnih resenja koja pogadaju gradane, od raznih taksi,poreza i akciza...pogledajte samo akciza za struju 7.5% plus na kraju porez 20%, porez na hranu...u vecini drzava porez za domacinstva je 5-10% za struju, za hranu meso-hleb-mleko...0%, zarade da ne pominjem?
Dragan P
Objavili ste odličan i argumentovan tekst koji pokazuje svo licemerje naših političara kada pričaju o tome kako su za zagađenost vazduha krivi vlasnici starih vozila. Mnogi od njih su u svoja vozila pre 10-15 pa i više godina ugradili TNG uređaj i zadnjih 4-5 godina se kaju zbog toga. Neki su poput mene izvadili TNG uređaj iz vozila jer neće više da plaćaju harač državi za reatest i sve veću cenu gasa. Uskoro će eksperti za otimanje para narodu morati da nađu drugi način da otimaju od vozača.
Ryzen 1700
darkovozd sa 40 km predjenih nedeljno , tebi se ne isplati da imas auto . Prodaj ga ,uzmi bicikl , idi peske ili prevozom . Vise potrosis mesecno na registraciju nego na gorivo .
darkovozd
To što pričaš je potpuno tačno. Ja prelazim 2000km godišnje i izvadio sam plin zbog reatesta i sl. jer mi se ne isplati. Žao mi je što je tako izmedju ostalog i zbog ekologije.
Prikaži još odgovora

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja