Radnicima akcije umesto bonusa
Zaposleni u društvu sa ograničenom odgovornošću i akcionarskom društvu mogu da učestvuju u raspodeli dobiti, a procenat sopstvenih akcija koje akcionarsko društvo može raspodeliti zaposlenima i članovima uprave povećan je sa tri na pet odsto. Ovo su omogućile izmena i dopuna Zakona o privrednim društvima, usvojene krajem prošle godine. Jedna od najznačajnijih novina, koja će se primenjivati od 1. aprila, jeste to što je društvima s ograničenom odgovornošću omogućeno da stimulišu svoje zaposlene, konsultante ili investitore izdavanjem finansijskog instrumenta – pravo na sticanje udela.
– Zahvaljujući tom finansijskom instrumentu, oni će imati pravo da steknu udeo u društvu određenog dana (dan dospeća) po povlašćenoj ceni. Finansijski instrument – pravo na sticanje udela registruje se u Centralnom registru, depou i kliringu hartija od vrednosti, pri čemu će Centralni registar društvima s ograničenom odgovornošću koja izdaju ovaj finansijski instrument omogućiti neposredan pristup registru bez posrednika, što ih oslobađa troškova plaćanja brokera – navode za „Politiku” u Ministarstvu privrede.
Pravilima poslovanja Centralnog registra biće propisani postupak i dokumentacija potrebna za sprovođenje upisa i ispisa finansijskog instrumenta.
Skupština društva donosi odluku o emisiji finansijskog instrumenta i definiše uslove sticanja udela u društvu. Istovremeno, društvo zaključuje ugovor sa zaposlenim koji stiče ovaj finansijski instrument, kojim bliže uređuju međusobna prava i obaveze. Ukoliko zaposleni izvrši uplatu ugovorene cene o roku dospeća finansijskog instrumenta i ispuni sve ostale obaveze predviđene navedenom odlukom i ugovorom, upisuje se u APR-u kao član društva sa odgovarajućim procentom udela u društvu.
U Ministarstvu privrede naglašavaju da ovaj način stimulacije nije do sada postojao u Srbiji, međutim, poznat je u razvijenim tržišnim ekonomijama, kao što su ekonomije Sjedinjenih Američkih Država i država Evropske unije. U tim ekonomijama je praksa da se zaposleni u privrednom društvu stimulišu da što bolje obavljaju svoje poslove tako što im se daje mogućnost da postanu članovi tog društva.
– Model se naročito pokazao kao delotvoran u industriji informacionih tehnologija, imajući u vidu da ta privredna društva raspolažu ograničenim sredstvima u početnoj fazi poslovanja, pa samim tim nisu u mogućnosti da kvalitetnom kadru daju velike plate – naglašavaju u Ministarstvu privrede.
S druge strane, ova društva imaju veliki potencijal brzog rasta, a s tim u vezi i mogućnost da članovi društva ostvare prilično veliki profit u slučaju prodaje vlasničkog udela koji je stečen za relativno mali novac u početnoj fazi poslovanja.
Toplica Spasojević, vlasnik ITM grupe, kaže da ovakva odluka ima uporište u međunarodnoj praksi u vidu podrške i modernizacije upravljanja kompanijom. Jer danas, kada je tehnologija toliko napredovala i kada je svima sve dostupno, jedini način da se motivišu i zadrže dobri kadrovi jeste da se uključe u upravljanje kompanijom tako što će steći udeo u njoj. Naša sagovornik navodi primer Silicijumske doline u SAD, gde se radnicima ugađa do te mere da imaju klizno radno vreme, da im je dostupna teretana, da besplatno jedu u restoranima, sve u cilju da ostanu u kompanijama u kojima rade i pruže svoj maksimum. Ovo je najizraženije u IT sektoru, kreativnim marketinškim agencijama, ali postaje sve više zastupljeno i u ostalim delatnostima.
– Mi to odavno praktikujemo. Najpre smo počeli sa kompanijama u inostranstvu. Pokazalo se kao dobro. Sticanjem udela u kompaniji menadžer postaje motivisan da bude sa vama i bude vezan za formu. Njihov udeo u kompanijama kretao se između pet i 10 odsto. Ali ako neko doprinosi razvoju preduzeća, logično je da će njegov udeo biti i veći – navodi Spasojević.
Nebojša Atanacković, iz Unije poslodavaca Srbije, kaže da i sam razmišlja da svojim menadžerima ponudi udeo u kompaniji umesto bonusa i godišnjih nagrada, koji im sleduju posle raspodele dobiti. Ovako će dobiti udeo akcija od dva do tri odsto i nešto niže bonuse.
– Kada poseduju akcije menadžeri postaju zainteresovani za sudbinu firme i to se pokazalo kao dobar način da se zadrže i ostanu lojalni kompaniji. Motivisaniji su da ostvare dobar rezultat jer će njihove akcije imati veću vrednost – navodi Atanacković.
Подели ову вест





Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.