Petak, 22.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Nerado voze iako su pažljiviji vozači

Studija Ministarstva saobraćaja pokazala je da svega trećina žena u Srbiji ima položen vozački ispit, još manje ih kasnije stalno seda za volan, iako istraživanja Saobraćajnog fakulteta svedoče da su žene obazriviji vozači
(Фото Пиксабеј)

Svega trećina žena u Srbiji ima položen vozački ispit, u poređenju s dve trećine muškaraca koji imaju taj dokument. Međutim, bez obzira na položen ispit za vozača, tek svaka šesta žena u našoj zemlji vozi automobil – u poređenju sa 40 odsto muškaraca.

Poređenja radi, evropska statistika govori da 67 procenata žena u Velikoj Britaniji i 76 odsto Nemica vozi automobil, pokazala je studija „Rodna ravnopravnost u saobraćaju”, koja je sprovedena uz podršku Svetske banke za potrebe Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost.

Ova studija potvrdila je da žene koriste javni prevoz mnogo češće od muškaraca – četvrtinu svih putovanja žena završi prevozeći se javnim prevozom, u poređenju sa 14 procenata svih putovanja muškaraca. Osim toga, žene češće automobilom voze druge osobe i sklonije su kombinovanju različitih sredstava prevoza tokom svog putovanja. Procenat žena koje imaju saobraćajnu dozvolu za motocikl gotovo je zanemarljiv i iznosi 0,2 odsto, dok statistika u isto vreme otkriva da sedam odsto muškaraca ima dozvolu da vozi motor, mada po istom izvoru i bicikl kao prevozno sredstvo češće koriste muškarci nego žene.

Studija o rodnoj ravnopravnosti u saobraćaju takođe je pokazala da se žene mnogo sigurnije osećaju kada šetaju ili se voze u manjim prevoznim sredstvima poput automobila i minibusa, nego u javnom prevozu i vozovima, iako češće koriste javni prevoz od muškaraca.

S obzirom na brojčanu nadmoć džentlmena u saobraćaju, crna statistika, nažalost, svedoči da muškarci u saobraćaju neuporedivo češće stradaju – bilo da su pešaci, vozači, putnici ili biciklisti.

– Tokom 2018. godine u saobraćajnim nesrećama nastradalo je sedam odsto žena i 93 odsto muškaraca. U istoj godini povređeno je 56 odsto žena i 44 procenata muškaraca na mestu suvozača, dok su u periodu od 2012. do 2019. saobraćajne dozvole oduzete od dva odsto žena i 98 procenata muškaraca – navode autori ove studije.

Žene su češće izložene seksualnom uznemiravanju u saobraćaju,  posebno mlađe žene – sedam odsto devojaka od 18 do 29 godina i isti procenat žena starosti od 30 do 45 godina potvrdio je da su doživele ovakvu vrstu neprijatnosti u javnom prevozu.

S. Pečeničić

Kada su u pitanju deca u saobraćaju, istraživanje je pokazalo da mališani predškolskog uzrasta i nižih razreda u školu najčešće vode majke. Ako su u majčinoj pratnji, oni uglavnom pešače, a ako ih dovode očevi, uglavnom kolima dolaze u školu. Dok dečaci starijih razreda najčešće pešače, devojčice obično idu autobusom u školu. Na vanškolske aktivnosti dečaci takođe češće idu peške, dok devojčice uglavnom koriste javni prevoz.

Doktor Dalibor Pešić, prodekan Saobraćajnog fakulteta, ističe da rezultati njihovih studija govore da na četiri muškarca koji stradaju u saobraćajnoj nesreći dolazi jedna žena koja izgubi život u saobraćaju. I ovo je, prema tumačenju našeg sagovornika, dokaz teze da su žene pažljiviji vozači koji više poštuju saobraćajna pravila, mnogo manje piju pre nego što sednu za volan i ređe ulaze u rizične saobraćajne situacije od muškaraca.

– Ne postoji nijedan biološki ni fiziološki razlog koji govori u prilog tezi da su žene lošiji vozači – naprotiv. Žene predstavljaju model kako bi trebalo da se ponaša vozač u saobraćaju jer je briga o drugima utkana u njihovo biće. One podjednako brinu o svojim saputnicima i o drugim učesnicima u saobraćaju i naročito su brižne i pažljive kada voze decu. Podatak da svega trećina žena ima položen vozački ispit i da svega 16 odsto njih zaista vozi može se objasniti kulturološkim i socijalnim razlozima, odnosno činjenicom da živimo u patrijarhalnom društvu. Kada bi se muškarci ugledali na žene u saobraćaju imali bismo mnogo manje povređenih i poginulih na putevima. U Irskoj je nedavno počela kampanja „On vozi, ona gine”, koja ima za cilj da skrene pažnju na statistiku koja svedoči da su muškarci najveći vinovnici saobraćajnih nesreća u saobraćaju – ističe naš sagovornik.

Na primedbu da većina muškaraca smatra da se žene u saobraćaju kreću brzinom „ranjenog puža” i glasno protestuje zbog toga, dr Dalibor Pešić kaže da prava istina glasi da žene poštuju ograničenja brzine, što muškarce često nervira jer sami krše saobraćajna pravila i voze brzo na deonicama gde se savetuje sporija vožnja.

– Ako u koloni od deset vozila dve žene poštuju ograničenje brzine, to će da iznervira bar jednog od osam muškaraca koji se nalazi iza njih i on će početi da pretiče, ulazi u makazice i dovodi u rizik sve učesnike u saobraćaju i na kraju zaključiti da je za sve „kriva žena jer vozi sporo”. A to što muškarci shvataju kao sporost, jednostavno je sinonim za bezbednu vožnju – zaključuje naš sagovornik.

Komentari12
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mladen
Nisu pazljiviji nego plasljiviji vozaci. Iz mog iskustva jako jako losi.
Alisa
Ja volim da vozim, ali sam pocela redovno da vozim tek kada sam sebi kupila kola. Staro pravilo, ako postoje jedna kola u porodici, njih retko vozi zena. Treba se izboriti i za to pravo (na svakodnevnoj bazi) pored toliko drugih izazova.
Дејан
Студија о родној равноправности у саобраћају такође је показала да се жене много сигурније осећају када шетају или се возе у мањим превозним средствима попут аутомобила и минибуса, него у јавном превозу и возовима, иако чешће користе јавни превоз од мушкараца. Одеш код кардиохирурга,а он ти каже - нерадо оперишем срце, више волим да радим слепо црево,а ко баш мора могу и колено да ти оперишем. И ти изведеш закључак како је тај кардиохирург - ОПЕРЗАН. Нису жене опрезни возачи већ НЕСИГУРНИ.
Bane
To što ste Vi sigurni u sebe ne znači da ste dobar vozač. Takvi vozači najčešće i izazivaju udese jer žive u ubeđenju da su u apsolutnoj kontroli čime dokazuju odsustvo elementarnog razumevanja saobraćaja. Što se žena tiče... nesigurnost ne isključuje opreznost i obratno...ali to i nije poenta ove studije. Većim i češćim učešćem u saobraćaju ta nesigurnost će blagovremeno nestati zato treba ohrabriti a ne kritikovati.
Тања
Возим доста дуго, иако не бих возила уопште, али радим 22 км далеко од куће. Захваљујући нашој саобраћајној култури, немам проблема са одржавањем линије јер стрес поједе вишак килограма. До сада сам 3 пута имала удес са МУШКАРЦИМА јер: нису стали на знак СТОП, јер су нагло кренули на семафору и јер нису гледали у ретровизор кад возе уназад. Разумем све жене које не узимају волан руке и радо бих им се придружила.
ауди јтс
Студија није добра, или подаци нису исправно наведени. Јер, ако се одузме број деце у Србији (0-18), и ако се женској и мушкој пунолетној популацији доделе наведени проценти, онда се на крају добије да у Србији има укупно нешто мање од 1,6 милиона возача. На око 2 милиона аутомобила!
Brojač
Neki ljudi imaju više automobila u svom vlasništvu. Statistika je dobra.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.