Luksemburg uvodi besplatan javni prevoz
Luksemburg danas prelazi na besplatni javni prevoz, što vlada predstavlja kao važnu socijalnu meru, dok kritičari kažu da se radi samo o marketinškom potezu koji neće rešiti probleme koje vlada ističe u svojoj odluci.
„Uvođenje besplatnog javnog prijevoza je važna socijalna mera”, rekao je luksemburški ministar saobraćaja, ekolog Fransoa Bauh.
Ta će mera dovesti prosečno do uštede oko 100 eura godišnje svakom domaćinstvu.
Luksemburg pritom namerava dainvestira u projekte čiji je cilj poboljšati saobraćajnu infrastrukturu, najavljuje se.
Za železničku mrežu su predviđene 3,2 milijarde evra do 2027., plan je adaptirati autobusne linije, udvostručiti broj mesta za punjenje električnih automobila, poboljšati biciklističku mrežu staza i proširiti tramvajsku mrežu, najavljuje vlada.
Međutim, taj plan nije jednoglasno dočekan raširenih ruku, piše Bi-Bi-Si.
„Ulagalo se godinama u izgradnju puteva. Vlada čini napore, ali smo u ogromnom zaostatku kada se radi o razvoju mreža javnog prometa", rekla je Blanš Veber, predsednica luksemburške ekološke organizacije Ekološki pokret.
Zbog toga je, smatra ona, poboljšanje ponude važnije od odluke da prevoz bude besplatan.
U Luksemburgu se oko 47 posto ljudi na posao vozi automobilom, autobus koristi 32 posto ljudi, a voz 19 posto. U Parizu 70 posto ljudi putuje na posao javnim prevozom.
Markus Hese, profesor urbanizma na Univerzitetu u Luksemburgu, smatra da je to pogrešno rešenje kompleksnog problema.
A i pitanje je hoće li prevoz zaista biti besplatan, kaže on, jer će ga morati platiti porezni obveznici.
"Samo zato što se zove besplatan, ne znači da ga niko neće platiti", rekao je Bauh koji je član luksemburške stranke Zelenih.
Prevoz ni dosad nije bio skup - 2 evra, a dvostruko od toga za dnevnu kartu.
Vlada ima nekoliko razloga za svoju odluku: govori o socijalnoj meri, želi da skloni automobile s puteva - jer Luksemburg ima više automobila na 1000 stanovnika od bilo koje zemlje EU-a, želi kroz pet godina 20 posto više ljudi u javnom saobraćaju da upozoriti na probleme ekologije.
Luksemburg ima veliki problem gužvi u saobraćaju. U tu zemlju putuje veliki broj ljudi na posao iz Belgije, Francuske i Nemačke, privučeni visokim platama.
Cene benzina su niže u poređenju sa susedima pa osim vožnje na posao, mnogi dolaze u Luksemburg isključivo po gorivo.
Istovremeno, autobusi su zastareli, a železnica poznata po kašnjenju.
Besplatni prevoz neće riješiti problem automobila na putevima jer zemlja ima visoke plate i niske cene benzina pa ljudi kupuju automobile”, kazao je Hese.
Luksemburg nije prvi primjer uvođenja besplatnog prijevoza.
To je učinio grad Talin 2013., ali samo za stanovnike, dok će u Luksemburgu biti besplatan za sve.
Francuski grad Dankirk 2018. takođe je uveo besplatni javni prevoz, nakon čega je zabeležio dramatično povećanje autobusnih putnika.
To je privuklo i pažnju gradonačelnice Pariza An Hidalgo, dodaje Bi-Bi-Si.
Подели ову вест






Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.