Utorak, 25.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Preminuo Ulaj, dugogodišnji partner Marine Abramović

Jedan od pionira performansa, bodi arta i polaroid fotografije, za sebe je govorio da je „najslavniji nepoznati umetnik” Uve Lajsipen Ulaj
Уве Лајсипен Улај (Фото: EPA/Andreas Arnold)

Umetnik Uve Lajsipen Ulaj jedan od pionira performansa, bodi arta i polaroid fotografije, dugogodišnji životni i profesionalni partner Marine Abramović, preminuo je u noći između 1. i 2. marta u Ljubljani u 77. godini javila je RTV Slovenija. Marina Abramović i Ulaj zajedno su, u periodu 1976–1988, bili najpriznatiji par umetnika performansa u svetu. Odnos Ulaja i Marine Abramović ponovo je dospeo u žižu javnosti 2010. godine, za vreme njene retrospektive i maratonskog performansa „Umetnik je prisutan” u Muzeju moderne umetnosti (MoMA) u Njujorku. Ulaj se tada pojavio u MoMA i bio jedan od prvih učesnika performansa i jedini sa kojim je umetnica imala fizički dodir. Taj susret zabeležen je i u dokumentarnom filmu Metjua Ejkersa „Umetnik je prisutan”.

U intervjuu koji je 2011. godine Ulaj dao „Politici”, ovaj umetnik je između ostalog govorio o svom interesovanju za umetničke eksperimente sa polaroidima, polaroid fotografiju, o tome da je kao ratno dete (rođen u Nemačkoj 1946) sa 15 godina ostao sam bez porodice i rođaka.

„Sa 25 godina počeo sam da ispitujem svoj identitet, pomoću polaroid kamere, radije nego preko zvaničnih institucija. Od 1969. do 1974/1975. snimao sam sebe polaroid kamerom u različitim stanjima: tužan, loš, mrtav, kao žena ili transvestit, kao hermafrodit, kao heroj radničke klase, gubitnik ili pobednik… Spoljašnje promene nisu bile dovoljne, pa sam se tetovirao, probadao, samopovređivao i radio transplantaciju kože na levoj podlaktici da bih uklonio tetovažu... Shvatio sam da to ničemu ne vodi i okrenuo se preispitivanju identiteta i fotografije – u registru građana gde se primenjuju pouzdanija sredstva kao što su otisci prstiju i snimak zenice oka.”

Ulaj nam je tada govorio i o jednoj zanimljivoj epizodi iz svog ljubavnog života, tačnije o bliskom prijateljstvu sa Bjankom Džeger. Kao fotograf konsultant za Polaroid korporaciju (1969–1971) dobio je zadatak da obiđe pet gradova (London, Amsterdam, Pariz, Rim, Njujork), za potrebe promotivne knjige fotografija „Uveove polaroidne slike iz pet gradova”.

„Dok sam boravio u Njujorku (1971) otišao sam jednog dana u Central park da fotografišem gej paradu. Ugledao sam prelepu ženu egzotičnog izgleda i zamolio je da je fotografišem. Njeno ime, sećam se dobro, bilo je Bjanka Moreno de Masijas. Rođena je u Nikaragvi i živela je na relaciji Njujork–Pariz. Sprijateljili smo se i proveli zajedno dve sedmice. Planirali smo da odemo u Indiju i da živimo okruženi lotosovim cvećem. U jednom trenutku morao sam da se vratim u Amsterdam i dogovorili smo se da i ona pođe sa mnom. Krenuli smo u KLM da kupimo karte i kada smo ulazili kroz rotaciona staklena vrata, ona je prikleštila stopalo (uvek je hodala bosa, u divnoj indijskoj odeći) i počela da vrišti. Ja sam se toliko šokirao da sam počeo da bežim, kao muva bez glave.

Više je nisam video. Stidim se... Posle tri meseca čuo sam da se udala za Mika Džegera. Sve njene fotografije sačuvao sam i držim ih u tajnoj fioci...”

Ulaj je za sebe je govorio da je „najslavniji nepoznati umetnik”, a za naslovnu stranu svog sajta odabrao je citat Marine Abramović: „Potrebno je dugo vremena, možda čak i čitav život, da biste razumeli Ulaja.”

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sasa Trajkovic
Performnas, body ART su imali svoj značaj u emancipaciji umetnika od klasičnih slikarskih medija gde je sam umetnik postao medij. Ali to je umetnost nekog drugog vremena sredine prošlog veka za nas je to nešto NOVO a zapravo je još Olja Ivanicki šokirala javnost performansima 50 ih godina prošlog veka... Ali to nije likovna umetnost već pozorišni žanr...
vladimir ilic
dirljivo.
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Вала, да знаш!

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.