Utorak, 05.07.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Sve fabrike rade osim „Fijata”

Oko 2.400 radnika na plaćenom odsustvu prima 65 odsto plate, pa pojedini pune kućni budžet radom „na crno”, uglavnom na gradilištima
„Фијатови” погони у Крагујевцу (Фото Б. Кар­та­ло­вић)

Kragujevac – Korona je zadala težak udarac svetskoj automobilskoj industriji. Fabrike evropskih giganta su zatvorene još sredinom marta, a prodaja automobila na našem kontinentu opala je za 52 odsto.

Prema podacima Evropskog udruženja proizvođača automobila, najteže je pogođena Italija, gde je korona imala poguban uticaj na privredu. U toj zemlji prodaja automobila u martu bila je manja za 85 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Slede Francuska sa padom od 72 odsto i Španija koja je imala pad od 69 odsto. Nemačka, gde su restriktivne mere u borbi protiv korone bile najblaže, zabeležila je pad od 38 odsto.

U ovom trenutku niko sa sigurnošću ne može da kaže koliko će vremena biti potrebno automobilskoj industriji da se oporavi. Korona je promenila i svest potrošača. Ljudi su, objašnjavaju stručnjaci, shvatili da postoji i nešto što je važnije od skupocenih automobila – zdravlje.

Možda se najpre oporave dalekoistočni automobilski giganti, ne samo zato što su zemlje iz tog dela sveta pre izašle iz vrtloga koji je napravio virus, već i zbog snažnog kolektivnog duha koji nedostaje evropskim individualističkim društvima. Ali, to je druga priča.

Kompanija „Fijat–Krajsler automobili Srbija” (FKAS) samo je kap u moru svetske automobilske industrije, koje je pandemija zatalasala do te mere da će neki „brodovi” možda biti i potopljeni. Za našu zemlju to bi bio veliki gubitak, jer je kragujevačka fabrika automobila slovila za najvećeg izvoznika sve do dolaska Kineza u smederevsku železaru.

Situacija je zabrinjavajuća. Od popuštanja mera u borbi protiv korone i ukidanja vanrednog stanja, u Kragujevcu su sve velike kompanije pokrenule pogone, osim „Fijata”. Oko 2.400 radnika je poslato na plaćeno odsustvo u martu, a niko pouzdano ne zna kada bi oni mogli u pogone. Pojavile su se informacije da je FKAS tražio odobrenje Vlade Srbije da se proizvodnja odloži sve do jeseni.

– Ima logike u tome, jer intenzitet naše proizvodnje zavisi od otvaranja  tržišta, pre svega u Italiji, Francuskoj, Španiji, gde prodajemo najviše automobila – kaže za „Politiku” Zoran Marković, predsednik fabričkog Samostalnog sindikata.

Ove godine, u kragujevačkom „Fijatu” napravljeno je oko 10.000 „500-L”, koji je ušao u proizvodnju još 2012. godine. Prodaja vremešnog modela je splasnula, o čemu govori i inicijativa da se „500-L” ponudi srpskim taksistima po povoljnim uslovima – na kredit sa mesečnom ratom od 57 evra. U ponudi je jedan od modela „500-L” koji u salonima košta oko 12.000 evra.

– Sa proizvodnjom od 10.000 automobila, već je ispunjeno pola plana za ovu godinu. Ne dobijamo pouzdane informacije šta će se dalje dešavati – navodi za naš list Zoran Stanić, predsednik sindikata „Nezavisnost” u kragujevačkom „Fijatu”.

Zbog neizvesnosti, radnici „Fijata” su u nezavidnom položaju. Dok su na plaćenom odsustvu, primaju 65 odsto zarade. Koliko je to u nominalnom iznosu, teško je reći, ne samo zato što postoji zabrana da se javno govori o visini plate, već i zato što u kragujevačkoj fabrici automobila postoji šest platnih razreda, od kojih radnici u prvom imaju bruto osnovicu koja iznosi 46.200 dinara, prema podacima koje smo dobili od sindikata. Da bi, koliko-toliko, popunili kućne budžete opterećene kreditima, pojedini radnici „Fijata” rade „na crno”, uglavnom na gradilištima.

I pre nego što je pošast u vidu korone zapljusnula svet, u kompaniji „Fijat–Krajsler” počeli su da razmišljaju kojim putem krenuti, naročito otkada je kormilo giganta, posle smrti Serđa Markionea jula 2018, preuzeo Majkl Menli. U gladijatorskoj borbi konkurenata na svetskom tržištu četvorotočkaša, teško je odabrati pravu taktiku, zato je i neizvesno hoće li, i kad, u kragujevačkom „Fijatu” početi proizvodnja novog modela automobila, i kog. A, to je neophodno za opstanak fabrike.

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Srboljub Tudej
Srbija tetura! Namesto da sa Kinezima naprave dogovor o fabrici elektromobila barem za trziste Balkana i severne Afrike, oni se drze FIATa kao pijan plota!
Bocko
Kakva crna gradilišta, autor teksta hoće da izazove sažaljenje nad radnicima koji sede kući a primaju minimum 30 000 dinara. Ako nešto rade, bave se preprodajom ili naordski švercom!
Beogradjanin - Schwabenländle
АУДИ, БМВ и Мерцедес су већ почели са производњом у Немачкој, Порше је следећи.
Божа
€ 12k је сувише € 5к је реално .
Tatabuc
Koštaće Srpsku sirotinju boga oca ,finansiramo multinacionalnu kompaniju od koja posluje u offšor zoni,od koje Stbija osim troška nema ništa al to smo tražili zato će ceh naše sirotinje postati još veći,kada vrh krize bude došao u Srbiju početkom zime.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.