Subota, 16.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Žedan novih uloga

Želim da se što pre predstavim publici u operi „Don Đovani”, kaže Sava Vemić, nagrađivani operski pevač
Сава Вемић (Фото:документација Мадлениjанума)

Dve stvari su neodoljive u operi „Don Đovani”: večna svežina Mocartove muzike i sam lik Don Đovanija koji se svake godine i u svim vremenima rađa, pa sigurno i dan-danas. Ovako za „Politiku” priča Sava Vemić, nagrađivani operski pevač sa zavidnom svetskom karijerom koji je svakako „ušao” u ulogu sluge Leporela u operi „Don Đovani” sa kojom je trebalo da se predstavi publici u Madlenijanumu 13. marta, ali koja je zbog već poznatih okolnosti otkazana. Reč je o uspešnoj koprodukciji Narodnog pozorišta u Beogradu i ove ugledne zemunske kuće kulture.

Priča o „Don Đovaniju” uvlači gledaoca u svoju mrežu intriga, zavisti, ljubomore, moralnih načela. Šta je to u ovoj operi u dva čina tako neodoljivo?

– Muzika genijalnog Mocarta ima upravo tu neophodnu svežinu i „kiseonik” od koje lik Don Đovanija zapravo živi. Đovanijeva neodoljivost i večno postojanje ne bi bilo moguće da se isto tako večno ne rađaju i svi drugi likovi Mocartove opere: Leporelo, Dona Elvira, Dona Ana, Don Otavio, Cerlina, Mazeto i Komendatore – kaže Sava Vemić.

Koliko i kako psihološki profil sluge Leporela odgovara vremenu našeg življenja? Ko je on danas, odnosno šta je u centru pažnje Vemićevog scenskog čitanja ovog Mocartovog junaka?

– Leporelo je glavni sekretar vlasnika ili direktora firme koji svojevoljno prihvata da obavlja i one neočekivane poslove koji mu „ugovorom o radu” nisu predviđene. Siguran sam da je i danas Leporelo jednako živ kao i Đovani, ako ne i življi. Kako je meni ovo „prvo čitanje” Leporela, prvi ga put izvodim u celini na sceni, usredsredio sam se na suvi tekst i Leporelove rečenice koje uglavnom nose podtekst bezazlene ironije prema njegovom šefu gospodinu Đovaniju. Leporelo se čak u nekim momentima usudi i da osudi Đovanija za neke od njegovih postupaka i poželi da ostavi taj posao, ali njegova odlučnost ne traje dugo i brzo je smekša Đovanijeva „povišica plate”. Opet Leporelu suštinski prija i odgovara Đovanijevo društvo, jer svaki Leporelo „kada poraste želeo bi da postane bar za trenutak” Don Đovani. Leporelo to ni ne krije – kaže naš sagovornik.

Opera „Don Đovani” koja ima i zanimljiv podnaslov „Kažnjeni razvratnik” jedinstvena je mešavina komičnog i tragičnog. Koliko je delikatno ove nijanse izneti na sceni, odgovorio nam je Vemić:

– „Kažnjeni razvratnik” je zaista dosta dobar podnaslov, ali naravno skovan očigledno od svih „nas” koji nismo kao „on”.

On je toliko uveren i nepokolebljiv u svojoj ideji prema ženskom polu („chi a una sola è fedele verso l’altra è crudele” – „ko je samo jednoj veran prema drugoj je neveran”) i do kraja brani to svoje uverenje i ne kaje se za svoje postupke ni pred moralnom silom, duhom Komendatorea, koja se pojavljuje kao sudija koji ga kažnjava i uništava.

Sava Vemić svoj operski debi upravo je imao na sceni Madlenijanuma kao Sarastro u operi „Čarobna frula”. Osam godina je proletelo od njegovog operskog debija u Madlenijanumu kada je bio tek student prve godine solo pevanja pri Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. U međuvremenu se dogodilo dosta zanimljivih novih opersko-pevačkih iskustava, živeo je u Njujorku tri godine gde se usavršavao u operskom studiju Metropoliten opere i debitovao tamo kao i u Karnegi holu nekoliko puta. Pevao je Sarastra u Tokiju, Gremina na Havajima, Ulmanovu ulogu Smrti je otpevao u Sevilji i nastupao kao gost u Pariskoj operi.

– Žedan sam novih uloga, želim da proširim svoj repertoar i zbog toga me debi u ulozi Leporela raduje. Nadam se samo da ova pauza u pozorišptima, nastala oko drame zbog pandemije, neće još dugo potrajati – kaže.

Savu Vemića čekaju još brojni operski izazovi, a evo i koji, naravno ukoliko novonastala situacija to dozvoli:

– Dve nove uloge u Operi Pariza kojoj se vraćam u operama Adrijana Lekuvrer i Rigoleto. Naredne godine sam u Minhenu – Gertnerplacteatru u novim i „starim” zanimljivim ulogama. Radiću i sa Bostonskim simfonijskim orkestrom u Bostonu i Njujorku gde ćemo izvesti Šostakovičevu operu „Lejdi Magbet” koju će snimiti i nemačka diskografska kuća Deutschegrampohon.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nedim
Malo ,malo pa pišete o ovome operskom umetniku.Pronašao sam samo na Internetu njegovo pevanje u Metropolitenu u Verdijevoj operi "Nabuko" Savo je tumačio lik Zakarija uz čuvenog Plasida Dominga koji je pevao naslovnu ulogu.Zadnjih godina sa naših prostora preko "velike bare" su pevali Jadranka Jovanović samo koncert i Snežana Savićić Sekulić samo koncert-Karnegi hall.Ne računam Milenu Kitić i Željka Lučića koji su se već afirmisali tamo.Željko još stalno radi na relaciji Evropa-SAD.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.