Utorak, 07.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Vojska dobija novog „terenca”

Vozilo „zastava NTV”, nakon zahtevnih testova u Deliblatskoj peščari, na Fruškoj gori i Zlatiboru, ulazi u serijsku proizvodnju. – Za novo terensko vozilo zainteresovane države Bliskog istoka i Severne Afrike
(Фото Анђелко Васиљевић)

Šta je ovo – pitao nas je oficir koga smo usput povezli, misleći na vozilo u koje je tek ušao. Ekipa „Politike”, radeći nedavno reportažu o vežbi „Diplomac 2020” na poligonu „Pasuljanske livade”, imala je priliku da je prevoze jedinstvenim četvorotočkašem – „zastavom NTV”, čija skraćenica u nazivu otkriva o čemu se radi – novom terenskom vozilu. Toliko novom da se i mnoga vojna lica iznenade kada ga vide, a kamoli civili.

Izgleda kao ogroman kombi, sa velikim točkovima za koje bi se reklo da nema prepreka. Vozilo je visoko, da bi se ušlo u njega, na mesto vozača, suvozača ili na sedišta iza njih, treba stati na visoku papučicu, pa se uz pomoć ručke „uspeti” u njega.


(Foto Anđelko Vasiljević)

I u zadnjem prostoru ima sedišta do kojih se dolazi preko stepenika koji se spušta po otvaranju zadnjih vrata u stranu. Inače, postoji i teretna verzija ovog vozila, koja izgleda kao visokoprohodni ogromni „pikap”.

Vozilo je delo domaćih stručnjaka iz Vojnotehničkog instituta i fabrike „Zastava tervo” iz Kragujevca. Opremljeno je savremenim dizel motorom „kamins” i automatskim menjačem „elison”.


(Foto Anđelko Vasiljević)

Očekuje se da će zameniti mnoga vozila iz sadašnjeg voznog parka Vojske Srbije, među kojima ima i onih iz vremena SFRJ i JNA. Novo vozilo je formalno uvedeno u upotrebu u vojsci, a početkom godine započeta je nulta serija obe verzije.

– Sada se radi na pripremi serijske proizvodnje, koja će osim koristi od prodaje doneti i otvaranje novih radnih mesta, a na sve to navodi i zainteresovanost za vozilo, kako u vojnoj tako i u civilnoj varijanti, inostranih kupaca, posebno iz zemalja Bliskog istoka i Severne Afrike – navodi se u odgovorima Ministarstva odbrane na pitanja „Politike”.
Prošle godine, u prisustvu konstruktora, proizvođača iz Kragujevca, predstavnika proizvođača motora i automatskog menjača, kao i stručnjaka Tehničko-opitnog centra (TOC) Ministarstva odbrane, obavljeno je veoma zahtevno višemesečno terensko testiranje vozila. U terenskim uslovima Deliblatske peščare, Fruške gore i Zlatibora pređeno je oko 15.000 kilometara.


(Foto Ministarstvo odbrane)

– Svaki od ovih terena zadavao je različit karakter opterećenja nosećim strukturama prototipova, pri čemu je sagledavano i analizirano dinamičko ponašanje vozila u celini. Sproveden je veći broj testova u skladu sa važećim vojnim normama i standardima, na osnovu kojih je dokazana pouzdanost, izdržljivost, funkcionalnost i bezbednost vozila – precizira se u dopisu našoj redakciji.

Neki od tih testova bili su provera u hladnoj komori na minus 30 stepeni, savladavanje vodene prepreke, bočnog nagiba i rova na poligonima „Navak” u Subotištu i TOC-a u Nikincima.


(Foto Ministarstvo odbrane)

– Prvi put je Vojska Srbije dobila domaće vozilo savremenog koncepta „četiri puta četiri” sa nezavisnim oslanjanjem i automatskim menjačem koji u kombinaciji sa razvodnikom pogona i modernim motorom daju optimalne vučno-dinamičke karakteristike i respektivno ponašanje u terenskim uslovima – ističu u Ministarstvu odbrane.

Zavisno od uslova opterećenja, potrošnja goriva se kreće između 15 i 22 litra evrodizela na sto pređenih kilometara. Motor je „kamins ISF 3.8” snage 125 kilovata (175 KS). Maksimalna brzina kretanja vozila je oko 100 kilometara na sat.


(Foto Ministarstvo odbrane)

– Deklarisana nosivost vozila je 1.400 kilograma, ali maksimalne karakteristike omogućavaju određenu rezervu nosivosti, koja može biti iskorišćena za povećanje balističke zaštite ugradnjom dodatnog oklopa ili ugradnje naoružanja – kažu u Ministarstvu odbrane.
 

Komentari17
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Darko Divac
Komentari su pomalo zluradi, ali ... Vozilo predstavlja znacajni napredak i pocetak proizvodnje lakih vozila 4x4 sa nezavisnim vesanjem kod nas. Tacno je da je deo delova strane proizvodnje, ali to je slucaj sa mnogim vecim proizvodjacima u svetu. Sto se tice nezavisnog vesanje, uskoro bi Zastava Tervo trebalo da osvoji proizvodnju sopstvenog, verovatno po licenci. Motori se nazalost vise ne proizvode u Srbiji. Samo vozilo je vise kamionet po velicini. Vreme ce pokazati odnos kvaliteta i cene.
Seka
Čestitam! Ajde da se nastavi tako domaća proizvodnja i savremenizacija Vojske Srbije. Nadam se da će ubuduće u pomenuti terenac ubaciti što više domaćih delova i opreme. Želim im puno uspeha u daljem radu, poslovanju i razvoju!
Божа
Понудити га избеглицама, да се лакше докопају ЕУ-а.
dusan1
Nisu morali toliko da se trude da izmisle pincgauer ili UAZ-bukhanku od američkih komponenti ! Mogli su da odu u Čačanski TRZ i za nedelju dana bi im napravili par ovakvih vozila !
Budimir
Izbaciti FIAT i vratiti ZASTAVU u Kragujevac !

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.