petak, 07.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 02.08.2020. u 21:00 Ljiljana Vujić

„Korona komunizam” zahvatio i Italiju

Najavljena je nacionalizacija avio-kompanije, najveće železare u Evropi i auto-puteva
„Алиталији” није помогло ни више од десет милијарди евра помоћи и кредита (Фото EPA-EFE/Aidan Crawley )

Italijani za „Alitaliju” često kažu da je nalik na cediljku za špagete – sipate u nju novac, a on odmah iscuri. Tu avio-kompaniju gušili su enormni gubici, a zbog virusa korona je „na respiratoru”, što vladu gura u situaciju da opet mora da spasava večitog gubitaša. Ovog puta neće mu ubrizgati finansijsku injekciju već će ga, prema najavama, nacionalizovati.

Kompanija je „u vetar bacila” više od deset milijardi evra pomoći i kredita od kada je 2008. godine privatizovana. Sada će biti podržavljena, a vlada planira da prigrli i „Ilvu”, najveću železaru u Evropi (socijalnu bombu sa 10.700 zaposlenih), o čijem daljem radu treba diskutovati s Evropskom unijom. Podržavljenje kao lek za ozdravljenje već je propisano „Autostradi”, preduzeću koje upravlja italijanskim auto-putevima.

Time je Italija našla rešenje za industrijsku krizu i spas za ukupno 40.000 zaposlenih u tri potpuno paralisana giganta. Podržavljenjem ranije privatizovanih preduzeća Italija se pridružuje talasu „komunizma”, koji se, pod plaštom borbe protiv korone, širi i drugim evropskim ekonomijama.

„Lufthanza” je već izbegla bankrot državnom injekcijom od devet milijardi evra. Zauzvrat je Nemačka dobila 20 odsto kompanije (prvi put od privatizacije 1997), a dobiće i dve pozicije u nadzornom odboru. Portugalija je na putu da nacionalizuje avio-kompaniju TAP, a zaštitni kišobran firmama kojima preti krah nudi i Francuska.

Nova „Alitalija” biće javnosti predstavljena najverovatnije u septembru. Ministar saobraćaja Stefano Patuaneli rekao je agenciji ANSA da će kompanija u početku biti u apsolutnom državnom vlasništvu, a kasnije će taj status razmotriti.

Dugo je i porodica „Beneton” razmatrala ponudu države da preuzme njihovu kompaniju „Autostrada”. Maratonski pregovori vlasti s dosadašnjim vlasnikom, poznatim po istoimenom odevnom brendu, okončani su tako što će državna investiciona banka Kaza depoziti e prestiti (SDP) preuzeti kontrolu, a manji paket deonica prodaće privatnim kompanijama. „Beneton” će dobiti odštetu, a iznos će biti određen vrednošću kompanije nakon obavljene dokapitalizacije. Lokalni mediji spekulišu da će bivši vlasnik inkasirati bar tri milijarde evra u trenutku kada deonice ovog koncesionara nad putevima gube na vrednosti.

Stručnjaci ocenjuju da jedino „Beneton” treba da proslavi ovaj slučaj nacionalizacije, a ekonomski magazin „Sole 24 ore” akcentuje da će ocena podržavljenja biti moguća tek kad se bude znalo koliko će tačno SDP platiti preuzimanje kontrolnog udela u „Autostradi”, koja ima koncesiju na gotovo 3.000 kilometara auto-cesta. Dogovor bi trebalo da bude ratifikovan 3. avgusta, neposredno pred godišnjicu tragedije na mostu u Đenovi, kada će biti svečano otvoren novoizgrađeni vijadukt.

Upravo je promena vlasničke strukture jedna od posledica rušenja nadvožnjaka „Morandi” u Đenovi pre dve godine, kada su poginule 43 osobe. Za održavanje je bila zadužena „Autostrada”, koju su kritikovali da novac stavlja u džep i štedi na održavanju puteva. Most na reci Magra u Toskani, koji se srušio u aprilu, poslednji je slučaj propadanja infrastrukture zbog zanemarivanja. Što se „Benetona” tiče, ugovor o koncesiji na auto-putevima do 2038. godine najkrupniji je zalogaj milijarderske porodice (13,3 milijarde dolara prema Blumbergovom indeksu), te nema sumnje da im je ovaj posao doneo izuzetnu dobit.

Oni će raskinuti s putevima, ali država s „Alitalijom” neće i ta veza Italiju skupo košta nakon desetak neuspelih planova za njeno spasavanje. „Alitalija” se decenijama uzdizala među oblake, iako skoro nikad nije bila profitabilna. Prvi put je poletela 1946. Godine, postajući kompanija koju biraju pape i filmske zvezde. Simbolisala je posleratne zlatne godine obnove. U Felinijevom „Slatkom životu”, vesniku revolucionarnih šezdesetih, Šveđanka Anita Ekberg leti „Alitalijom”. Premijeri s levice i desnice borili su se da prevoznika zadrže na nebu. Uniforme su za osoblje šili Đorđo Armani i Alberta Fereti. Italijanske stjuardese bile su od svih najlepše obučene, ali „Alitalija” nije ostavljala samo lepe utiske. Jedan od tipičnih komentara za kvalitet njihove usluge je: „Leteti ’Alitalijom’ znači da si kasno u noć stigao u Tokio, a prtljag ti je i dalje u Atini.”

Komеntari16
ee1c1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Boris
"Компанија је „у ветар бацила” више од десет милијарди евра помоћи и кредита од када је 2008. године приватизована", ovaj pasus bi bio potpuno smislen da umjesto "od" stoji "do", ali apsurdi svjetske ekonomije caruju umovima...
Kile
"auto-ceste" ??
Војин
У западној Европи постојале су две јаке комунистичке паритје, Француска и Италијанска, све негде до 1987. Бивши Комунизам је био искључиво безбожнички Марксизам и на крају је породио "црвену буржоaзију", гору од оне против које су се борили изворни комунисти. Платон у својој "Политици" анализира облике владавине и није задовољан ни демократијом ни плутократијом ни олигархијом већ препоручује "Политеју" комбинацију најбољег од понуђеног.
maki
Danas je u svetu ideologija ** novac**. Italia je velika da bankrotira a velika da se spase. Njena unutrasnja politicka nestabilnost doveli su je u ovu situaciju. Do pre dvadeset godina Lombardija je bila naj razvijeniji ekonomski deo evrope. Sada se spasava , smiruje situacija nacionalizacijom. Parama sto ce dobiti od EU. Koje ce pomoci 6 meseci. A posle ? Treba vracati dug svakog meseca 6 MULIJARDI €. A desno orijentisane stranke. Dobijaju sve vise prostora na tamosnjoj TV. Boze pomozi.
zarije bulatović
tendenciozno, antikomunistički. državnih firmi ima svuda u evroatlantskom regionu. infrastrukturni projekti se svuda vraćaju u ruke države posle ishitrenih i nepotrebnih privatizacija. izgleda da se "bauk komunizma" opet javlja nad evropom, i ovaj put prizvan od naroda, strah "elite" se oseća u vazduhu.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja