Utorak, 24.06.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kredit u vreme pandemije kamen oko vrata „Er Srbije”

Nacionalni avio-prevoznik je obavestio kreditora „EA partners” da ne može da izmiri dug od 56,5 miliona dolara koji sledećeg meseca stiže na naplatu, ali je kreditor odbio da smanji potraživanje
(Фо­то EPA-EFE/Andrej Cukic)

„Er Srbiji” u septembru stiže na naplatu kredit od 56,5 miliona dolara podignut od fonda „EA partners”. Istom kreditoru u junu sledeće godine treba isplatiti još jedan zajam od 63 miliona dolara. Servisiranje ovih obaveza našem avio-prevozniku kamen je oko vrata sada kada avio-saobraćaj trpi velike gubitke zbog pandemije virusa korona. Zato je „Er Srbija”, čiji su suvlasnici Vlada Srbije sa 51 odsto i „Etihad” iz Ujedinjenih Arapskih Emirata sa 49 odsto, tražila da joj kreditor redukuje 82 odsto od ukupno oko 120 miliona dolara duga. Međutim, takav zahtev je odbijen.

Ovo je objavljeno na sajtu Londonske berze. Iz prepiske s kreditorom može se videti da „Er Srbija” potencijalnu nemogućnost izmirivanja obaveza, odnosno vraćanje kredita podignutih 2015. i 2016. godine, objašnjava trenutnom kovid krizom, zatvaranjem aerodroma 19. marta i nemogućnošću obavljanja letova. Na osnovu njenih tržišnih projekcija predlaže da se izmene uslovi zajma.

„Er Srbija” u pismu kreditoru iz jula ove godine traži da kredit na dan isplate bude smanjen za 82 odsto kako bi mogla da nastavi da posluje, da generiše i akumulira potrebnu gotovinu da bi otplatila kredite nakon što ponovo pokrene svoje poslovne aktivnosti koje nije mogla da obavlja zbog pandemije virusa korona.

Upravni odbor „EA partners” zaključio je da je predlog kompanije „Er Srbija” za vraćanje duga neprihvatljiv i očekuje da će „Er Srbija” platiti u celosti sve iznose prema ugovoru o kreditu na dan dospeća, a u skladu s dogovorenim i prihvaćenim uslovima.

Ko će i kako će platiti 56,5 miliona dolara koji dospevaju na naplatu sredinom sledećeg meseca pitali smo „Er Srbiju”, Vladu Srbije, Ministarstvo finansija, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ali niko nije odgovorio.

Da bi ovo moglo da bude opterećenje za budžet ukazao je i Fiskalni savet u poslednjem izveštaju koji se bavi efektima zdravstvene krize na fiskalna i ekonomska kretanja za ovu i preporukama za narednu godinu.

Fiskalni savet konstatuje da bi rashodna strana budžeta mogla do kraja godine da ostane u skladu s onim kako je rebalansom predviđeno ako ne bude nepredviđenih okolnosti, ali i upozorava da je nepoznato da li će i na koji način državna preduzeća dobiti podršku iz javnih sredstava.

– Na prvom mestu izdvajamo „Er Srbiju” jer je to preduzeće u maju obavestilo poverioce da neće biti u mogućnosti da otplati glavnicu duga koji dospeva u septembru (oko 40 miliona evra). Ovaj trošak bi potencijalno, zajedno s procenjenim gubitkom koje je ovo preduzeće pretrpelo zbog pandemije (od oko 60 miliona evra), mogao da padne na teret državnog budžeta. Iz nastupa zvaničnika može se pretpostaviti da postoji opredeljenje da država finansijski ojača ovo preduzeće tokom 2020. mada i dalje nije definisano u kom iznosu i na koji način: da li kroz povećanje udela u vlasništvu (što ne bi formalno predstavljalo rashod i ne bi povećalo deficit) ili kroz direktno subvencionisanje (što bi se direktno odrazilo na rast državnih rashoda) – navodi Fiskalni savet u svom izveštaju.

Milan Kovačević, konsultant za investicije, ukazuje na činjenicu da je u ovom slučaju jedan od partnera kreditirao zajedničko preduzeće jer on smatra da su „Etihad”, suvlasnik „Er Srbije”, i „EA partners”, koji je pozajmio „Er Srbiji” 120 miliona dolara, povezana lica.

– Ako je to tako, onda nije ni bilo normalno da se pišu pisma kreditoru nego su partneri Vlada Srbije i „Etihad” trebalo da sednu i da se dogovore jer je „Er Srbija” kao i ostale avio-kompanije pretrpela gubitke i nije u mogućnosti da vrati kredit. Problem je najveći što nemamo dovoljno informacija jer su svi ugovori oko „Er Srbije” ostali tajna. U ovoj situaciji „Er Srbiji” sledi stečaj ili da uradi nešto razumno. Ne svodi se sve samo na jedan kredit. „Er Srbija” sutra počinje da leti za Crnu Goru i mora da kupi gorivo. Ako kreditor blokira račun, a što ne bi blokirao ako se ništa ne dogovore, „Er Srbija” ide u stečaj – objašnjava naš sagovornik i naglašava da ne ide kompanija u stečaj kada pravi gubitak, već kada ne može da posluje, što podrazumeva kupovinu goriva, isplatu zarada i slično.

Kovačević ukazuje da se prema našim propisima stečaj može jedino izbeći reorganizacijom, odnosno UPPR-om. Bilo bi vreme da sada oba partnera rade na tome, smatra on.

– Najgluplje bi bilo da država opet upumpa novac u „Er Srbiju” da bi uplatila „Etihadovom” fondu novac. To ne bi smelo da se dogodi. Amerika je takvim preduzećima dala kredite da prebrode krizu, slično našem UPPR-u, ali to je još efikasnije. Ako firme obećaju da će se izvući, država daje kredit za zalogom na njihov kapital – kaže Kovačević.

Prema rečima našeg sagovornika, vlada kao većinski vlasnik što pre bi morala da sačini analizu može li i na koji način opstati „Er Srbija”. Ali da to uradi na način da ne padne sve na poreske obveznike jer do sada je često bio slučaj da kroz subvencije država pomaže nacionalnog avio-prevoznika, dodaje Kovačević.

– Ako će i druge države spasavati svoje avio-kompanije, moraćemo i mi. Trebalo bi razmotriti sve moguće dobre ideje. „Etihad” smo hvalili kada je dokapitalizovao našu avio-kompaniju, šta bi falilo da razmišljamo i tražimo da li bi neko sada mogao da dokapitalizuje „Er Srbiju” – kaže Kovačević.

Komentari21
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Srdjan
Koliko god da podrzavam da drzava pomaze svoju kompaniju, smatram da bi trebalo da se zapitamo zasto su cene letova najskuplje u svetu, a da je pritom usluga minimalna. Na primer, let do Moskve u jednom pravcu, ekonomska klasa, bez prtljaga, iznosi 63000 dinara. Sve ostale avio kompanije za istu destinaciju, cak i sa presedanjem, na primer u Parizu, ne prelaze 40000 dinara. Razumem da na sve nacine pokusavaju da se oporave, ali traziti pomoc od drzave (narod), a otimati od naroda je nerealno.
Стефан Милошевић
Колико је пословање Ер Србије значајно за земљу, показало се у случају епидемије када смо могли брзо да пошаљемо авионе по медицинску опрему, а и за репатрицијске летове свуда по свету. И остале европске државе сада помажу своје компаније. Не видим проблем ни ми да помогнемо својој, али мислим да је време да се рашчисте односи с Етихадом, да ли ће и он желети да учествује у одржавању ликвидности компаније или је време да оде. Можда није лоша варијанта да држава за вредност дуга откупи његов удео
miroslav sarcanski
Osnovni problem je netransparetnost, tako da je vecina ugovora nepoznata javnosti. Tek smo nedavno saznali koliko se placa radnicima Fijata u slucaju prekida proizvodnje, moguce je da slicne klauzule postoje sa jos nekim ino investitorima. Nejasno je koliki su krediti uzeti od kineske vlade i pod kojim uslovima. Veliki su gubici u javnom sektoru, a u ovom istom broju "Politike" citamo o znacajnim sredstvima datim SPC-u. Najgore od svega, novinari ne mogu ni doci do odgovora na svoja pitanjja!
Trifun
U vreme "korone" sve svetske aviokompanije su zapale u krizu,a mnoge propale.Drzave,kojima je stalo da imaju svoje nacionalne aviokompanije ih pomazu.Pocev od Nemacke..Pitanje je da li Srbiji treba nacionalna aviokompanija?Na pocetku korona pandemije "Er Srbija" je odigrala ogromnu ulogu dovozeci neophodni medicinski materijal..Zahvaljujuci "Er Srbiji"pozitivno posluje BG aerodrom N.Tasla,dat pod povoljnu koncesiju.Otvaraju se i drugi aerodromi.."Er Srbija" je bitna za srpski turizam u expanziji
Божа
Вероватно у целом свету не постоји тренутно ни једна једина национална авиокомпанија која послује са добитком, скоро све су мање више на рубу банкрота или тренутно само још преживљавају захваљујући кредитима матичних држава. Док многих легендарних више ни нема. - AirSERBIA је у суштини за велику похвалу, обстаје, лети и има мали дуг.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.