Sreda, 01.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Nije moralno potcenjivati struku

(Фото Дејан Алексић)

U ovoj rubrici 2. 11. 2020. godine gospodin Zoran Bukvić (Z. B.) kritikovao je neka saobraćajna rešenja u centru Beograda. Da li je gospodin Z. B. u pravu, ne mogu reći, jer sa njima nisam ni površno upoznat. Ono što mi je jako zasmetalo jeste činjenica da je sve saobraćajne stručnjake i Saobraćajni fakultet stavio pod navodnike i sveo na polaznike prvog razreda saobraćajne škole?!

Gospodine Z. B., to nije ni akademski, ni moralno. Ali jeste veoma nizak udarac. Tim pre što je u ovakvim prilikama red da se i Vi stručno legitimišete, pa da se zna o kome je reč, a nije ni sramota ni reći, ja sam za ovo laik, ali mislim...

Dakle, gospodine Z. B., postoje opšte i posebne studije i projekti, koji se međusobno razlikuju po projektnom zadatku, nameni, vremenskom odrednicom, specifičnim uslovima, finansijskim ograničenjima i drugom.

Kada se radi opšta studija, onda se planiraju strategija, dugoročni razvoj, demografska očekivanja, očekivana mobilnost građana, protočnost i slično. U takvim prilikama, siguran sam da se nijedan saobraćajni stručnjak neće usprotiviti ideji o smanjenju broja individualnih motornih vozila, o prelasku na vozila sa manjenim aerozagađenjem, prelasku na javni masovni prevoz, stimulisanju pešačkih i biciklističkih kretanja, ozelenjavanju... Zato verujem gospodinu Z. B. da sve to stoji u studiji koju je pomenuo.

Tek u posebnim studijama i projektima nastaju ozbiljni problemi. Tu se svaki stručnjak, pa i saobraćajni, sučeli sa realnošću života. Ograničavajući faktori su istorijsko nasleđe ulične mreže, raspored javnih, poslovnih i stambenih funkcija, mreža linija javnog prevoza, gustina naseljenosti i tako dalje.

Ipak najteže je uklopiti se u raspoložive finansijske okvire, jer su ovi objekti, po pravilu, veoma skupi, a o njihovoj izgradnji odlučuju drugi, to jest političari. Tada se stručnjaci zalažu za manje lošu varijantu. Verujem da je to i slučaj o kome je pisao i gorepomenuti gospodin.

Da je to tako, navešću primer iz sopstvene prakse. Pre više decenija, kao prvi saobraćajni inženjer, došao sam iz Beograda u javnu upravu grada Kragujevca, sa namerom da uspostavim saobraćaj na modernim i savremenim osnovama. Tada me je pozvao tadašnji gradonačelnik, legedarni Borivoje Petrović.

U kratkom obraćanju mi reče: „Mladiću, od tebe očekujemo da predano radiš i planiraš saobraćaj po najvećim standardima svoje struke. Ako se nešto od toga i ne ostvari, nemoj da te to pokoleba i obeshrabri, jer o izgradnji tih objekata ne odlučuješ ti nego neko drugi”.

Tako je i bilo. Mnogo tih idejnih i detaljnih projekata je ostalo u fioci, neki su izgrađeni u celosti, a neki samo delimično, davana su im neka eufemistička imena, poput faza A, faza B i nikada nisu završeni. Danas ti objekti izgledaju anahrono, nefunkcionalno i prevaziđeno!                    

Da ove objekte danas, nekim slučajem, vidi gospodin Z. B., a da ne zna za ovu predistoriju, s pravom bi mogao reći koji je „stručnjak” ovo smislio?! A prava istina je kao i uvek „tamo negde”.

Slobodan Zečević,
dipl. inž. saobraćaja,
Kragujevac

 

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Нечовек
Да је све само до немања новца, па да се и опрости. За неке ствари је толико јасно да никаква студија није ни урађена. У мојој улици је пре неких годину-две промењен семафор тако да је зелено на раскршћу са прометнијом улицом било свега 8 секунди, а онда црвено једно 50 секунди. Онда су почеле да настају гужве и колоне аутомобила, пошто се ту налази и пешачки прелаз. Па су продужили зелено на читавих 12 секунди, а црвено на 60. Да возачи не пролазе на „жуто, стварно“, гужва би била стално.
Jovica beljan
Тада се стручњаци залажу за мање лошу варијанту;ovim je recena sustina o karakteru pojedinih ljudi u struci .
Dule Astro
Problem je što mi ne vidimo te studije po kojima se rade sva ta rešenja po gradu. Nadležni se stalno pozivaju na studije, a baš bih voleo da vidim tu studiju koja je pomerila pešačke prelaze na Slaviji. Naručene studije čiji je cilj davanje prvenstva samo automobilima, a biciklisti i pešaci se stavljaju u drugi plan iako je zvanična gradska politika da su u hijerarhiji prvi pešaci i biciklisti. Bukvalno svaki novi projekat to pokazuje.
Вуле
Da li ste Vi kao pešak prošli Trg Slavija? To je ponižavajuća raskrsnica za svakog pešaka. Bulevar Kralja Aleksandra takodje... Zar čovek ne bi trebalo da bude na prvom mestu, a ne mašina (auto)? Struka izgleda ima drukčije mišljenje...
Нечовек
Апсолутно се слажем да пешак треба да буде на првом месту („човек“ управља и том „машином“). Али са једне стране, за пешаке је боље да се аутомобили мање задржавају на Славији, тј. да што мање задиме. Са друге стране, тиме нису стимулисани да нађу алтернативни пут. Али углавном је проблем што у Београду тих алтернативних путева и нема. Решења би могла да буду подземни тунели као нпр. у Бостону, али цена и поверење да то данас код нас може неко да изгради...
klut
Ovakav odgovor je ono što nam ne treba. U svakom slobodnom društvu ljudi slobodno iznose svoja mišljenja - a naročito kritike javnih projekata. Upravo autor ovog teksta pokazuje da je njemu poznat samo socijalistički moral, a da i posle više od dvadeset godina nakon napuštanja socijalizma on svoja merila i komentare, kao ni ton, nije prilagodio novom vremenu i evropskim vrednostima. Inace ja mislim da je novo resenje dobro. Ali ovde treba braniti slobodu misljenja.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.