Nedelja, 01.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Studenti mašinca napravili letelicu budućnosti

Osvajanjem trećeg mesta na svetskom takmičenju u izradi letelica s vertikalnim poletanjem i sletanjem, studentski tim „Beoavija” pokazao da naši budući inženjeri drže korak s trendovima u globalnoj avio-industriji
Конструкторско решење – елисе које се увлаче у тело летелице током хоризонталног лета – оцењено је као нарочито креативно, што је допринело високом пласману (Фотографије Беоавија)

Nema ni godinu dana kako su se „izlegli”, a krila su im spremna za let u visine. Ovo je prva rečenica teksta kojim je naš list početkom avgusta prošle godine predstavio tim „Beoavija”, koji su 2018. osnovali studenti Katedre za vazduhoplovstvo Mašinskog fakulteta u Beogradu. Bilo je to nakon takmičenja u Grčkoj, gde su sa svojom letelicom „Aurora” osvojili četvrto mesto u konkurenciji 50 evropskih univerzitetskih timova.

Ove jeseni, popeli su se stepenicu više. Na svetskom takmičenju „New Flying Competition 2020”, održanom krajem oktobra pod pokroviteljstvom „Erbasa”, zauzeli su treću poziciju.  Od 52 prijavljena studentska tima sa svih meridijana, žiri je odabrao sedam najboljih – tri iz Nemačke i po jedan iz Meksika, Finske, Kine i – Srbije.

– Za nas je takmičenje počelo još septembra prošle godine, čim smo saznali kakva se letelica traži propozicijama nadmetanja. O napretku projekta redovno smo slali izveštaje organizatorima u Hamburgu. Početkom februara su nam javili da smo ušli u finale – započinje priču David Cvetković, član sektora za aerodinamiku „Beoavije”.

Oko letelice „Osa”, s kojom je osvojeno treće mesto, okupilo se tridesetak „beoavista”, studenata „mašinca”, uz nekoliko kolega sa Elektrotehničkog i Tehnološko-metalurškog fakulteta. 

– Zadatak je bio da se izradi takozvana VTOL letelica, koja vertikalno uzleće i sleće, a leti kao klasičan avion – objašnjava Aleksandra Grubić, jedna od devojaka u momčadi „Beoavije”.    

I tako je od ideje, preko projektovanja do opipljive forme, nastala „Osa” – tri metra dugačka, raspona krila četiri metra, s maksimalnom brzinom od 145 kilometara na čas pri horizontalnom letu. Bespilotna letelica napravljena je od karbonskih vlakana (90 posto) i aluminijuma, na pogon litijum-jonske baterije od 1.300 grama. 


Tim „Beoavija” pred takmičarski let na aerodromu „Ravan” u Čačku

– Težina „Ose” je 17 kilograma, u skladu s propozicijama da letelica ne sme da bude teža od 20 kilograma sa sve teretom od dva kilograma, koliko je morala da ponese prilikom takmičarskog leta – dodaje Marko Skakun, član „Beoavije” s Elektrotehničkog fakulteta. 

Koliko je nastup u finalu „New Flying Competition 2020” studiozno pripreman, govori i podatak da su pri projektovanju „Ose” uzete u obzir i vremenske prilike prognozirane za kraj novembra u Hamburgu, koje bi mogle da utiču na let. Ali, protiv faktora kovid 19 se nije moglo. Organizator je odlučio da, umesto sedmoboja na nebu iznad Hamburga, sve ekipe takmičarske letove izvedu u svojim državama, a da žiri prati demonstraciju u onlajn prenosu.  

– Odabrali smo sportski aerodrom „Ravan” nedaleko od Čačka, koji ima betonsku pistu i ostale pogodnosti. Organizatori takmičenja su nam poslali GPS loger da ga ugradimo u „Osu”, kako bi pratili sve parametre leta. Jedna kamera je montirana na letelici, druga je sa tla snimala kako sklapamo „Osu” i ubacujemo predviđeni teret od dva kilograma, dimenzija 1.100 sa 250 sa 150 milimetara – opisuje Nikola Zlatković taj 23. novembar, kada je jednogodišnji rad trebalo pokazati na delu.

„Pilot” za daljinskim upravljačem bio je Aleksandar Milutinović, koordinator sektora za pogon. Osu je horizontalno podigao na visinu od 10 metara. Usledio je najzahtevniji deo – prelazak u horizontalni let, uz obavezni luping, što je najveće opterećenje za konstrukciju aviona. Na kraju demonstracije, još jedan delikatni manevar – „Osa” je vertikalno prizemljena na mesto odakle je uzletela.

– Naše konstruktorsko rešenje, da se elise za vertikalni manevar uvlače u telo letelice tokom horizontalnog leta, ocenjeno je kao naročito kreativno, što je doprinelo visokom plasmanu – napominje član tima Dušan Lazić.

S obzirom na to da je prvo mesto osvojila ekipa Univerziteta Nirnberg, a drugo njihove kolege iz Minhena, može se reći da je srpski tim šampion „ostatka sveta” (i četvrto mesto pripalo je Nemcima).

Drugo, konkurenti su raspolagali neuporedivo većim budžetima. Ilustracije radi, tim Univerziteta Minhen napravio je šest letelica, a najbolju je izabrao za takmičenje. „Beoavija” je imala svestranu logističku podršku Mašinskog fakulteta, ali je morala da sama rešava pitanje finansiranja projekta. Ističu da za tu vrstu pomoći veliku zahvalnost duguju preduzetniku Draganu Pavloviću, koji je zdušno stao iza njih.   

– Dokazali smo i da pratimo glavni trend u svetskoj avio-industriji, a to je razvoj VTOL letelica. Zbog sve masovnijeg vazdušnog saobraćaja, budućnost pripada avionima kojima neće biti potrebne dugačke poletno-sletne staze. Na konceptu verikalnog sletanja i uzletanja počivaju i famozni leteći automobili, za prevoz ljudi i tereta u gusto naseljenim urbanim sredinama – zaključuje „beoavistkinja” Isidora Stanković.   

Komentari10
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dragan
Studenti MF- as vrlo uspešni u razvoju projekata budućnosti. Pre par godina su napravili i električnu formulu. Takođe vozilo budućnosti. Čestitam im na tome! Bilo bi dobro kada bi ih profesori usmeravali da rade na projektima razvoja "SADAŠNJOSTi" Nešto realno odmah primenjivo. Ovako mi se čini da se samo igraju.
Brandao
@Mirko Rekli ste istinu, koja se krije pod krinkom ovako bombasticnih naslova (naravno ne umanjujem uspeh ovih mladih ljudi, nikako). Slicna je prica i sa Matematickom gimnazijom. Naime ta skola je postojala i kada sam ja bio djak, i ta deca su i tada imala velike uspehe, koje niko nije spominjao. Sa propascu regularnog skolstva, koje je namenjeno prosecnom detetu ovu zemlje, broj clanaka o uspesima ove gimnazije neuporedivo raste.
Mirko
Elektricna formula jos nije napravljena, ni jedna, i radi se grupacijom svih studenata beogradskog univerziteta i sve zavisi od sponzora i para a ne od studenata. Ovo je cista reklama za fakultet koji je mnogo truo iznutra, leglo politikanstva i nepotizma to je projekat "sadasnjosti", svako ko je tamo moze da vidi koliko stvari nestima i koliko ova slika koja se prikazuje u medijima nema veze sa vezom.
Марко Јанковић
Хајде да извозима свугде у свету!
Milica
@Neske: Ma naravno, u EU je sve bolje, lepše, pametnije... Provela sam pretprošli semestar na Karl Franzensu u Gracu na razmeni. Imaju za nas fantastične uslove. Profesori i asistenti su strpljiviji i bolji predavači od naših i nisu nadobudni kao beogradski. Program je dosta manjeg obima, ispiti su mnogo lakši a njihovi studenti nam po nivou znanja nisu ni do kolena. Nisam s mašinskog, a da nepotizma kod nas ima, znaju i vrapci na grani, ali nemoj pisati ono što ne znaš i ne potcenjuj tuđi trud.
Neske
Naravno jos dok je diploma priznata, dok ne vidi EU kakvo je zapravo znanje onog veceg broja studenata nasprav ovih malo odlicnih. Ona deca profesora ce se lako udomiti, kad su doktorske studije za njih besplatne samo zato sto su deca zaposlenih i takvi postaju profesori. Takva praksa donosi rezultate koji se vec sada vide. MF je leglo nepotizma i politikanstva.
Mira
Zaista veliko bravooo za ceo tim!!! Ponosna san na nasu pametnu omladinu :)
саВа
Скидам капу екипи, и финансијеру. Да нам је више таквих.. и слога, где би нам био крај..
Che Guevara
Велико хвала, ви сте наша будућност! Политико, молим вас у будуће напишите имена и презимена студената, професора и целог тима, то је минимум који заслужују.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.