Nedelja, 28.11.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Pozorište je sloboda

Često pristupam režiji drugačije od onoga kako su nas učili na fakultetu, kaže reditelj Jug Đorđević koji režira „Kišne kapi na vrelom kamenju” u BDP-u
Југ Ђорђевић (Фото: Бојана Јањић)

Jug Đorđević, predvonik generacije mladih reditelja, na novom je scenskom iskušenju. U Beogradskom dramskog pozorištu režira komad „Kišne kapi na vrelom kamenju” Rajnera Vernera Fasbindera, premijera se očekuje krajem novembra. Prevod potpisuje Jelena Kostić Tomović, dramaturg je Tijana Grumić, scenograf Andreja Rondović, kostimograf Velimirka Damjanović, kompozitor Julija Đorđević, scenski pokret radi Damjan Kecojević. U glumačkoj ekipi su: Pavle Pekić, Ljubinka Klarić, Iva Ilinčić i Aleksandar Vučković.

– Agata Švarc u časopisu „Pismo” iz 1987. u Fasbinderovoj biografiji piše o ovom komadu kao o nekoj vrsti rane verzije drame „Gorke suze Petre fon Kantˮ, dok Marijan Bobinac u predgovoru knjige „Rajner Verner Fasbinder – Anarhija u Bavarskoj” navodi da je to verovatno najraniji Fasbinderov komad, u kome postoje autobiografski motivi protkani kroz lik mladog Franca, jer je on ovo delo napisao sa samo 20 godina – priča za „Politiku”, Jug Đorđević i dodaje:

– Ne smatram da je ovo jedan od Fasbinderovih kompleksnijih komada već da se u njemu anticipira ono što će kasnije tokom svog kratkog života autor postati i po čemu ćemo ga pamtiti. Ono što je mene podstaklo da se pozabavim ovim predloškom jeste potreba da preispitamo stanje u kojem se pozorište kao institucija trenutno nalazi.

Fasbinder u ovom delu propituje pitanje identiteta na svim nivoima: društvenom, seksualnom, identitetu u okviru zajednice kao što je brak ili veza. Šta se dogodi kada se pomešaju svi ti identiteti? O tome do kakvih spoznaja su došli, istrajavajući na ovom kompleksnom odnosu na probama u BDP-u, Đorđević veli:

– Još tragamo za odgovorima. Ono što nas trenutno okupira na probama jeste pitanje šta je identitet u predstavljačkom smislu. Na tragu toga je i koncept cele predstave.

Daroviti Jug Đorđević karijeru u počeo rodnom Vranju, u tamošnjem pozorištu „Bora Stanković”. Diplomirao je pozorišnu i radio režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Dušana Petrovića i Nikole Jevtića. Njegova debitantska predstava „Kepler 452-Bˮ bila je deo programa 63. Sterijinog pozorja, koju je radio sa svega 24 godine. Tokom studija sarađivao je sa dvojicom zapaženih reditelja: Milošem Lolićem, na komadu „Marija Stjuartˮ, i Jernejem Lorencijem u predstavi „Carstvo nebeskoˮ.

– Lolić i Lorenci imaju svoje prepoznatljive poetike koje su priznate u evropskim krugovima. Od Miloša sam možda najviše naučio o samom zanatu pozorišne režije, o svim detaljima koji čine celinu, o kojima nije bilo priče na fakultetu, dok je sa Jernejem bilo uživanje gledati kako on komponuje jedan pozorišni čin. Od obojice sam naučio koliko je tretman publike važan, i da je pozorište sloboda. Imati nekog kao što su Miloš i Jernej u svom profesionalnom odrastanju je neprocenjivo, i neminovno utiče na dalji tok razvoja lične rediteljske poetike – kaže naš sagovornik.

Đorđevićevo čitanje Stankovićeve „Nečiste krviˮ sa sedam glumica u ulozi Sofke u različitim fazama njenog sazrevanja osvojilo je brojne nagrade na festivalima, ali i naklonost publike. Evo, zašto se odlučio za ovakvo čitanje Sofke:

– Kada bi neko saznao da radimo„Nečistu krvˮ, prvo pitanje je bilo koja glumica igra Sofku. To je iskreno počelo da me do te mere intrigira da sam shvatio da je podela Sofke glavni rediteljski postupak. A onda je došla dramatizacijaTijane Grumić, iz koje je potpuno organski proizlazilo da se sama Sofka menja posle pojedinih događaja koji određuju njenu sudbinu. I tako je ona stara: kakav ti je karakter takva ti je sudbina, u našoj predstavi dobila bukvalno značenje. Na meni je bilo samo da to pretočim u scenski rukopis, i tako je nastalo sedam Sofki – objašnjava reditelj.

Bavljenje pozorištem u Srbiji, kako je jednom izjavio Jug Đorđević, podrazumeva razne kompromise. Na šta je time hteo da ukaže, budući da više pripada struji koja krši pravila i smišlja nova?

– U nekom od ranijih intervjua sam govorio o tome da je baviti se pozorištem u ovakvom okruženju zapravo toksično i opasno, pogotovu za mlade stvaraoce. Jer od trenutka idejne zamisli do realizacije primorani ste da napravite toliko kompromisa da na kraju rezultat često nije reprezent onoga što vas kao stvaraoca zapravo izdvaja. Iskreno, ne sećam se šta sam tačno mislio kada sam to izgovorio, verovatno sam se referisao na to da često pristupam režiji drugačije od onoga kako su nas na fakultetu učili.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.