Sreda, 22.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: Bojan Kekić predsednik Izvršnog odbora Banke Poštanska štedionica

Vek odgovornosti za sigurnu budućnost

Banka je u prethodnom periodu pratila sve važnije državne projekte od kojih bih posebno naglasio masovnu državnu stanogradnju za pripadnike službi bezbednosti Republike Srbije
(Фото Поштанска штедионица)

Banka Poštanska štedionica uspela je da opstane i traje već ceo vek uprkos izazovnim okolnostima u kojima je često poslovala od osnivanja daleke 1921. godine. Danas je Poštanska štedionica sve što jedna državna banka treba da bude: jaka, sigurna i stabilna finansijska institucija sa jasno artikulisanim državnim interesom, koja svojim poslovanjem doprinosi važnom cilju, stvaranju uspešnije i bogatije Srbije, kaže u razgovoru za „Politiku”, Bojan Kekić, predsednik Izvršnog odbora Banke Poštanska štedionica, povodom jubileja 100 godišnjice postojanja i rada ove banke.

– Čast mi je da sam od kraja 2016. godine predsednik Izvršnog odbora, prvi među jednakima u jednoj takvoj instituciji. U poslovnom smislu, upravo ta 2016. bila je veoma izazovna godina, pre svega zbog nasleđenih problema koji su se ogledali u kumuliranim lošim plasmanima od 2010. do 2013. godine i koje smo odmah morali da rešavamo. Te godine je iskazan i veliki gubitak, koji je bio ogroman reputacioni rizik za banku, ali ujedno i hrabra odluka menadžmenta. Popili smo pre četiri godine tu gorku pilulu i krenuli putem brzog i stabilnog oporavka, a poslednje dve godine i kontinuiranog rasta banke i njene profitabilnosti.

Kako je Banka Poštanska štedionica poslovala u ovoj godini?

Kao i prethodne četiri, rezultat će biti tačan i restriktivan. Uspeli smo da zadržimo stabilne pokazatelje profitabilnosti i nastavili vrlo dinamičan organski rast bilansne sume. Vlada Republike Srbije i NBS su od prvog potvrđenog slučaja zaraze virusom kovid 19 pa sve do danas preduzeli i preduzimaju niz mera za ublažavanje negativnih posledica po ekonomske aktivnosti privrede i stanovništva. I pored petomesečnog moratorijuma, u kom nije bilo otplata po svim vrstama plasmana, banka je bez ikakvih problema odgovarala na sve obaveze i održavala sve pokazatelje likvidnosti daleko iznad propisanih minimuma. Trajno opredeljenje menadžmenta banke je da sve depozite, pre svega građana ali i privrednih subjekata, pored kvalitetnih kreditnih plasmana replasira u najsigurnije i najlikvidnije bilansne pozicije. Narodski rečeno, u Banci Poštanska štedionica nema igranja i kockanja sa novcem građana i privrede koji su ukazali poverenje domaćoj, državnoj banci. Kao verifikacija svega navedenog, bilansna suma je zaključno sa 30. novembrom ove godine porasla za 38 milijardi dinara od kraja prethodne godine, odnosno 17 odsto. Prosečna godišnja stopa rasta u prethodnih šest godina iznosila je oko 26 odsto što nas svrstava u red poslovnih banaka sa najdinamičnijim organskim stopama rasta. Kreditni portfolio beleži kontinuiran rast, a u toku ove godine je, i pored moratorijuma i teške epidemiološke situacije, bilansna izloženost prema klijentima porasla za 25 milijardi dinara u odnosu na kraj prethodne godine.

Takođe, banka je u prethodnom periodu pratila sve važnije državne projekte od kojih bih posebno naglasio masovnu državnu stanogradnju za pripadnike službi bezbednosti Republike Srbije, gde se pojavljuje kao projektni finansijer ali i kao banka koja stambeno kreditira sve klijente koji ispunjavaju zakonom predviđene kriterijume. Paralelno, banka je jedan od retkih poslodavaca koji su u prethodnom periodu pojačavali svoj kadrovski kapacitet. Prosečna starost zaposlenih trenutno je 45 godina i na njima će počivati budući rast i razvoj Banke Poštanska štedionica.

Svi ovi rezultati naše banke, usudiću se da kažem i ostalih poslovnih banaka na srpskom finansijskom tržištu, pored adekvatnih poslovnih poteza menadžmenta, teško da bi bili ostvarivi bez stabilizujućih odluka Narodne banke Srbije i Ministarstva finansija, naročito u 2020. godini, ali i prethodnim. Kada imate kredibilne odluke nosilaca monetarne i fiskalne politike, dobijate stabilnost poslovnog ambijenta koji dalje rađa poverenje građana i privrede u učesnike finansijskog sistema među kojima su najznačajnije poslovne banke. A svi ćemo se složiti da je poverenje conditio sine qua non održivosti, rasta i razvoja komercijalnog bankarstva u svakoj zemlji na svetu.

U prethodnim godinama proširili ste poslovnu mrežu i preuzeli Jugobanku Jugbanku Kosovska Mitrovica. Da li ste zadovoljni poslovanjem na KiM?

Vodeći računa o ravnomernoj regionalnoj zastupljenosti, u prethodne četiri godine proširili smo poslovnu mrežu, jer je jedan od naših strateških ciljeva da svi proizvodi i usluge budu dostupni što širem krugu klijenata, ne samo putem digitalnih, već i tradicionalnih kanala prodaje. Sa velikim ponosom naglašavam da smo u aprilu 2018. preuzeli poslovanje Jugobanke Jugbanke Kosovska Mitrovica, sve zaposlene i njihovu slavu koju sada zajedno proslavljamo svakog 14. januara. Na severu Kosova i Metohije prisutni smo sa pet ekspozitura i identičnom ponudom kao u drugim delovima Srbije. Dosadašnji rezultati poslovanja u južnoj srpskoj pokrajni su više nego zadovoljavajući.

Koji su najveći izazovi sa kojima se banka suočila tokom vanrednog stanja i pandemije kovida 19?

Banka je odmah po proglašenju epidemije oformila krizni štab koji na dnevnom nivou sagledava trenutne okolnosti kako bi se, sa jedne strane, apsolutno održao kontinuitet poslovanja, a sa druge da bi se zdravstveni rizik za naše zaposlene i klijente sveo na minimum. Krajem prethodne godine nabavili smo mobilnu ekspozituru koja se pokazala kao pun pogodak, naročito u trenutnim epidemiološkim okolnostima. Ove godine obezbedili smo još jednu. Obe mobilne ekspoziture, po kojima smo jedinstveni na domaćem tržištu, kontinuirano su u pokretu na različitim lokacijama širom zemlje. Takođe, u toku vanrednog stanja smo angažovali sve kapacitete za opsluživanje svih naših klijenata, što je bio izuzetno zahtevan posao, naročito za obezbeđivanje potrebnog iznosa gotovine najstarijim sugrađanima koji nisu mogli da izlaze iz svojih domova. Sve ekspoziture poslovale su bez zastoja, a naši zaposleni odradili su zaista herojski posao. Bilo je dana kada smo ekspoziture otvarali u pet ujutro, a tokom čitavih noći radili na stvaranju stabilnih i pouzdanih preduslova za nesmetano obavljanje posla.

Da li ste zadovoljni odzivom klijenata za stambeni kredit sa učešćem od 10 odsto budući da ste prva banka koja je s tim krenula?

U toj regulativi NBS prepoznali smo ne samo svoj interes već i potencijal da se jednom ovakvom merom podsticajno utiče na razvoj građevinske industrije koja bi imala širi krug potencijalnih kupaca stambenih nepokretnosti. Rezultati koje smo postigli, u smislu broja odobrenih stambenih kredita sa 10 odsto učešća, idu u prilog činjenici da su mere NBS bile jako dobro targetirane i da postižu svrhu njihovog uvođenja.

Da li je bilo prostora za uvođenje i primenu inovativnih rešenja i novih proizvoda?

Iako se u javnosti često ima pogrešna percepcija o manjku inovativnosti državnih preduzeća i institucija, Banka Poštanska štedionica je organizacija koja demantuje ovakve predrasude. Naime, na inicijativu i uz zaista ogromno zalaganje NBS, prvi na tržištu smo implementirali plaćanje putem IPS QR koda na prodajnim mestima trgovaca i time omogućili svim klijentima plaćanje mobilnim telefonom. Kao najveći izdavalac nacionalne „dina” platne kartice, u saradnji sa kompanijom NIS prvi smo obezbedili inovativno rešenje podizanja gotovine kod trgovaca. Trenutno smo jedina banka na tržištu koja je omogućila plaćanje na rate nacionalnom debitnom „dina” karticom na više od 5.000 prodajnih mesta.

Kada očekujete da će „dinom” moći da se plaća u inostranstvu?

Posebno smo ponosni na međunarodnu saradnju koju smo ostvarili sa našim pre svega kineskim prijateljima i to ne samo na ovom projektu. U velikoj meri toj saradnji su doprineli izuzetni odnosi koje gaje naša dva predsednika i naše dve centralne banke. Sa NBS i kompanijom Čajna junion pej, koja je najveći kartičarski brend na svetu, kao prva banka na tržištu smo krenuli u prihvatanje platnih kartica na našim bankomatima i POS terminalima. Spremni smo da, uz pomoć NBS i kineskih partnera, već u prvoj polovini naredne godine krenemo u dinamičan proces zamene postojećih osnovnih „dina” debitnih kartica sa novom, funkcionalno unapređenom dvobrendiranom „dina-junion pej” karticom a taj proces će biti potpuno besplatan za sve naše postojeće korisnike. Time ćemo omogućiti da se nacionalna platna kartica koristi u svih 179 zemalja koje danas prihvataju karticu kineskog kartičarskog brenda.

Da li je tačno da penzioneri kod vas mogu da podižu penziju i nekoliko dana ranije nego što su uplaćene?

Uzimajući u obzir vrlo izražen senzibilitet za društveno odgovorno poslovanje, spustili smo cenu održavanja osnovnog tekućeg računa za penzionere sa 90 na 70 dinara i time doprineli da više od 650.000 klijenata plaća za ovu uslugu najmanje na tržištu. Našim najstarijim i najlojalnijim klijentima omogućili smo i da raspolažu svojim novcem i do sedam dana pre zvaničnog datuma uplate penzije, bez ikakvih troškova. Kako naši najverniji klijenti imaju poverenja u svoju banku, tako i mi kao poslovna banka imamo poverenje u stabilnost javnih finansija Republike Srbije, koja je godinama unazad strpljivo građena, i garantovanih budžetskih isplata kakve su penzije.

Kako će se Banka Poštanska štedionica strateški razvijati u narednom periodu?

Pratićemo kretanja na domaćem i međunarodnom tržištu i biti lider u uvođenju i primeni inovacija i digitalnih rešenja jer je to apsolutna neminovnost u daljem razvoju komercijalnog bankarstva. Naravno, Banka Poštanska štedionica će i u narednom periodu pre svega biti stabilan oslonac državi i njenim građanima za ostvarivanje svih njihovih planiranih aktivnosti.

Poverenje i poštovanje

Dobro bankarstvo ne bazira se samo na profitu, nego na ličnom, bliskom odnosu sa klijentima. Mogao bih reći, najveći profit i dolazi iz tog odnosa koji stvara poverenje i poštovanje, osnovu za svaki poduhvat, za svako ulaganje i, na kraju, zajedničku zaradu.

Kada je banka državna, kao što je Banka Poštanska štedionica, onda je taj princip još važniji. Samim tim i naša odgovornost je mnogo veća, a mi smo toga svesni.

Ako o nečemu vodimo računa i posvećujemo pažnju, onda je to baš taj odnos. Naši klijenti treba ovu banku da osećaju kao svoju, kao deo porodice, doma. Posle sve postaje jednostavno i ostvarivo, a naši rezultati, tačni i restriktivni, najbolji su dokaz toga.

Posebni uslovi za zdravstvene radnike

U znak zahvalnosti našim zdravstvenim radnicima, u narednih nekoliko dana banka će izaći sa posebnom ponudom za ovu kategoriju klijenata po izuzetnim uslovima, a koja će se odnositi na najzastupljenije kreditne proizvode uključujući i stambene kredite.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.