Sreda, 07.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
SEĆANjE: VELIZAR KRSTIĆ (1947–2020)

Teret večitog preispitivanja

Beskompromisni umetnički stav doneo mu je brojne nagrade u zemlji i inostranstvu ali i izvesnu usamljenost u svetu virtuelnih predstava i tehnoloških opsena
Велизар Крстић (Фото: УЛУС)

Kada ga je kao mladića, usmerenog ka prozaičnom tehničkom zanimanju, Van Gog pozvao pomoću jedne reprodukcije da mu se pridruži u stvaranju veličanstvene slikarske umetnosti boje i oblika, Velizar Krstić nije slutio da će na tom putu poneti i mnogo teži teret večitog preispitivanja, sumnje i nemira koji je na svojim plećima vukao veliki majstor iz Holandije. U životu odlučan, hrabro prihvativši svoje pozvanje, Velizar Krstić će u narednih pedeset godina izgraditi samosvojan likovni opus, satkan od crteža, slika, grafika i skulptura koji će obeležiti našu epohu globalnih katastrofa, nacionalnog stradanja, ličnog propadanja i pojedinačnog nestajanja.

Tako i u slikama i objektima kolača ili voća sa naizgled pop-artističkom tematikom stoji gorka ironija i kritički odnos prema obećanom raju neoliberalne ekonomije i globalne isključivosti

Na početku umetničkog rada Velizareva urođena ozbiljnost i posvećenost poslu našli su u profesoru Đorđu Bošanu pravu podršku za vrlo ekspresivno i dramatično tretiranje motiva, ljudske figure, raščerečenih životinja i mitoloških likova, za izlivanje na platno nagomilane unutrašnje teskobe kroz furiozno sudaranje linije, svetlosnih i bojenih mrlja. Dramatično osećanje prenosilo se i na prizore iz svakodnevice, na obuću, žensku frizuru ili kućnu muvu otkrivajući u predimenzioniranim oblicima naličje stvari. Kao prvi dobitnik Lubardine nagrade usavršavao se u Beču a kasnije u Atini, u ta dva pola naše kulturne ose što je doprinelo daljem produbljivanju njegovog paralelnog osećanja pripadnosti ali i otuđenosti, njegovog traženja suštinskih odgovora za probleme humane egzistencije. O tome svedoče njegovi portreti, istovremeni prikazi spoljašnjeg izgleda i intestinalnog sadržaja koji balansiraju između mračnih strana bića i svet(l)osti ljudskog lica.

Drastična suprotstavljenost vizuelnih elemenata biće obeležje Velizarevog slikarskog i grafičkog dela i u kasnijim radovima nastalim kao neumitna reakcija na apokaliptično društveno-ekonomsko i političko okruženje, na opštu bedu, glad i pomor kroz koje smo ovde prolazili i prolazimo. Tako i u slikama i objektima kolača ili voća sa naizgled pop-artističkom tematikom stoji gorka ironija i kritički odnos prema obećanom raju neoliberalne ekonomije i globalne isključivosti. Zgusnuti iskaz koji karakteriše svako Velizarevo delo, nastao iz dubokog i snažnog doživljaja poteklog iz balkanskih korena, pripada onom univerzalnom poimanju likovnog dela kao organizma po sebi u kojem je umetnik jedini i suvereni tvorac. Ovakav beskompromisni umetnički stav doneo mu je tokom godina brojne nagrade u zemlji i inostranstvu ali i izvesnu usamljenost u svetu virtuelnih predstava i tehnoloških opsena i nematerijalnog i efemernog shvatanja pojma umetničkog dela.

Bavljenje sobom prouzrokovalo je i veću osetljivost prema drugom što je Velizar Krstić umeo da pokaže u kontaktu sa đacima u Šumatovačkoj, sa brojnim studentima grafike i slikarstva na Fakultetu likovnih umetnosti gde je tokom dvadeset pet godina uspešno prenosio svoja iskustva, ali i na Aristotelovom univerzitetu u Solunu gde je bio jedan od osnivača katedre grafike. Svoj doprinos društvenom angažmanu dao je i na čelu Udruženja likovnih umetnika Srbije i brojnim drugim aktivnostima na kulturnom  planu.

Na svojoj poslednjoj izložbi održanoj 2018. u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić”, Velizar Krstić je predstavio crteže, slike, grafike i skulpture iz raznih perioda, otkrivajući pogled na svet u kojem dominiraju oblici nastajanja i rađanja, ali i traganja za smislom ispred zida ravnodušnosti i opasnosti od stalne kontrole našeg postojanja. Opus Velizara Krstića ukazuje se kao izuzetna umetnička vrednost koja nepokolebljivo stoji u svetu, ispunjen dramatičnim osećanjem tragičnog iz koga nas njegov autor uvek posmatra svevidećim okom.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.