Subota, 18.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
POSLE VESTI O MOGUĆEM POSKUPLjENjU PREVOZA

Povećanje cene karata nije opravdano

Prema trenutnim ekonomskim parametrima, ne postoje pravi razlozi da se povećaju troškovi za putnike, kažu poznavaoci prilika u javnom prevozu, čak bi karta trebalo da bude i jeftinija
(Фото А. Васиљевић)

Posle poskupljenja vode, odnošenja smeća i televizijske pretplate za javni servis, žitelje i goste Beograda ove godine neprijatno bi mogao da iznenadi još jedan finansijski šamar – skuplja karta za prevoz. Uoči pojave prvog januarskog snega, pojavila se i informacija da GSP „Beograd” planira da od nadležnih u gradu u 2021. zatraži da se uveća cena karte. Kao razlog navedeni su veći troškovi za održavanje tramvajskog i trolejbuskog podsistema.

Očekivano, ova vest brzo je uzburkala duh Beograđana koji smatraju da je i trenutna cena prevoza, pre svega pojedinačnih karata, previsoka, a da je sam prevoz neredovan i da su mnoga vozila kojima se svakodnevno prevoze u izuzetno lošem stanju.

Šta je GSP tačno nagnalo da razmišlja o tome da zatraži uvećanje cene karte pokušali smo da saznamo i od najvećeg gradskog prevoznika i od Sekretarijata za javni prevoz. Ali, na upit koji smo im poslali posredstvom Sekretarijata za informisanje juče nismo dobili odgovore. Tako, za sada, nema zvaničnog objašnjenja da li će zaista GSP pokrenuti ovu inicijativu, šta je razlog za to, ko će o tome tačno odlučivati, kao i kada će, ako se to usvoji, cena karte zvanično i biti uvećana...

Ali, dobro upućeni izvori u gradski javni prevoz navode da ne postoje opravdani razlozi za poskupljenje karte.

– Prvo, nije GSP taj koji treba da pokreće priču o poskupljenju karte. Zna se ko u gradu odlučuje o tome, a to svakako nije najveći gradski prevoznik. Drugo, ne znam zbog čega bi se povećavala cena same karte. Ako je istina da GSP to planira da zatraži zbog povećanja troškova održavanja tramvajskog i trolejbuskog podsistema, na primer zbog povećanih troškova struje, tek to nije opravdano. Na primer, može da se zatraži da se preispita trošak prevoznika po pređenom kilometru, ali poskupljenje karte nikako – navodi izvor „Politike” uključen u organizaciju javnog prevoza u prestonici.

Ekonomski argumenti za povećanje cene prevoza putnika trenutno ne postoje i zbog toga što već duže cena goriva nije drastično rasla, kao ni drugi važni troškovi koji se tiču javnog prevoza.

– Najveći paradoks je što Beograd ne da ne treba da podiže cenu karata, nego postojeće cene prevoza trebalo bi čak i da se smanji. Pogotovu ako pogledamo druge zemlje i ako uporedimo cene karata, prosečne plate i životni standard. Jer, upravo sve to treba da se uzme u obzir kada se utvrđuje cena karata. Čini mi se da je ovde pre svega reč o tome da GSP, koji ima previše zaposlenih, ima ogromne troškove koje ne zna kako da pokrije. Grad najvećem prevozniku kupuje autobuse, pomaže mu i na druge načine, i zaista bi bilo previše da se sada na zahtev GSP-a poveća cena prevoza – izričit je naš sagovornik.

Najjeftinija pojedinačna karta, sa kojom putnik može da se vozi 90 minuta, trenutno košta 89 dinara i ta cena je na snazi pet godina. I upravo je cena te pojedinačne karte godinama predmet spora putnika i nadležnih za prevoz. Putnici uporno ističu da je ona preskupa. Zameraju i to što se isto naplati nekome ko se vozi dve stanice i onome ko putuje više kilometara po centralnim opštinama. Kritika građana je i što se putnicima do najudaljenijih prigradskih naselja naplaćuje 269 dinara za jednu vožnju koja traje oko sat, a putnicima iz centra grada 89 dinara sat i po vožnje.

Nadležni su suprotno ovome u više navrata isticali da cene karata nisu visoke, a kao glavni argument godinama navode da je trenutni sistem naplate znatno pravedniji nego nekadašnji.

Da bi zaista moglo, da u gradu ima dobre volje i truda, da se razmisli i o uvođenju drugih, jeftinijih vrsta karata, prethodnih godina ukazivali su i novinari koji prate gradski prevoz. Bilo je više istraživanja i analiza cena karata u regionu i ostatku Evrope. Tako je jedan od predloga bio da Beograd na primer uvede kartu od 30 dinara sa kojom bi putnici mogli da se voze pola sata.

Komentari10
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

фразе
Већи трошкови трамвајског система? Како то? Па, половина трамвајских линија већ годинама не ради ...
Јованка Вождовчанка
Хајде да се не лажемо. Јесте чињеница да су карте овде прескупе и да би им требало снизити цену. Али, могу да се кладим, да колико год карте биле јефтине, биће, и то поприлично, оних који неће да их купују. Зашто? Зато што треба за мобилни, интернет, кабловску, цигаре, изласке, нај патике,...а карту ће плаћати само будале. Јер, како оно беше, не може нам нико ништа...
могућности
Апсолутно! Нема нигде јавног превоза у којем толико путника не плаћа вожњу, а више је него јасно да могу и да су само обесни. Нека прво то реше, и повећаће приход за трећину.
Car sloba
Kakvi i čiji troškovi? Privatnih prevoznika? Kakvi tramvaji, trojka i dvojka ne rade, devetka ide kad joj se prohte. Ako je ovo samo priča ružno je. Ako je istina, još gore. Sa druge strane penzionerska karta manje od 500 din za celu godinu i sve linije bi mogla bez problema da se poveća na 800 din.
damjan
Zaboravili ste u listu nabrojati i povecanje poreza na imovinu i povacanje struje,koje povlaca sva ostala poskupljenja.A i ekoloski izdatak je povecan visestruko.A to gradjani brzo zaborave.
Petar
Godišnja karta za gradski prevoz, koji uključuje i noćni prevoz, u Pragu košta 145 evra. Nenormalno je da Beograđani, sa prosečnom platom koja je više nego duplo niža od one u Pragu, godišnje moraju da plaćaju 300 evra za prevoz koji je duplo sporiji, manje udoban, i mnogo manje pouzdan. Ako gradska vlast u Beogradu odobri poskupljenje gradskog prevoza, još više ljudi će od njega potpuno dići ruke, i kupiti automobil, što će doprineti opštoj automobilizaciji i još sporijem javnom prevozu. Kasni
geras
još je nenormalnije da najmanji broj nezaposlenih u novijoj istoriji za tih 145 e u beogradiu može da se vozi samo u I zoni u dnevnom saobraćaju .

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.