subota, 15.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 24.01.2021. u 09:30 Olivera Milošević

Nova najava gradnje rafinerije u Smederevu

Na istom mestu gde su pre deceniju hteli da prerađuju naftu Holanđani, sada isto hoće Kinezi
Локација на којој је требало да се изгради рафинерија још пре десет година (Фото О. Милошевић)

Smederevo – Posle deset godina u Smederevo se ponovo vratila priča o gradnji rafinerije. Reč je o istoj lokaciji uz Dunav, gde je svojevremeno planirana, pa propala jedna takva investicija. Tada su naftna postrojenja hteli da grade Holanđani, a sada Kinezi. Ovo je u četvrtak potvrđeno nakon sastanka sa predstavnicima kineskih investitora u Nacionalnom savetu za koordinaciju saradnje sa Rusijom i Kinom.

Oni su, kako je saopšteno, najavili da su spremni da posle dogovora i usaglašavanja svih pitanja sa Radnom grupom koju će formirati Vlada Srbije, počnu sa projektom u aprilu, dok bi okvirni rok završetka radova iznosio četiri godine. Vrednost investicije procenjena je na oko 2,6 milijardi dolara. U proizvodnji opreme učestvovale bi kompanije iz Nemačke i SAD, stoji u saopštenju. I baš kao i pre jednu deceniju, najavljena je najnovija i potpuno čista tehnologija – proizvodnja „evro6” goriva, gde bi emisija štetnih gasova bila nula. Ova vest u Smederevu, gradu koji već ima jednog kineskog zagađivača i spada među mesta sa najlošijim kvalitetom vazduha u Srbiji, pa i Evropi, odjeknula je uz negodovanje na društvenim mrežama. Građani su podsećali i na staru „sagu o rafineriji”, koja je trajala gotovo četiri godine.

U industrijskoj zoni Smedereva na prostoru od oko 113 hektara uz Dunav, planirana je gradnja rafinerije za preradu sirove nafte od strane američko-holandskog konzorcijuma „Komiko oversajz”, odnosno ćerke firme u Srbiji „Komiko oil”. Skupština grada na čelu sa DS-om je u septembru 2009. godine dala zeleno svetlo za izdavanje zemljišta u dugoročni zakup na 99 godina, a ova firma bila je jedini ponuđač. Od tada pa sve do polovine marta 2012. rafinerija je bez kapi nafte „tresla” Smederevo. Vlast se rasparčala, građani su išli i na referendum, tadašnji gradonačelnik dospeo i do suda...

Nakon silnih previranja, pregovora, pravnih začkoljica, imovinskih problema, usklađivanja sa propisima, lokalni parlament je u januaru 2012. najpre odbio da da saglasnost na ugovor o zakupu jer su investitori hteli da plaćaju na rate, što je bilo suprotno svim donetim aktima. Pored opozicije predvođene DSS-om, koja se u startu izjasnila protiv rafinerije, ključnu prevagu doneo je tada vladajući Pokret za Smederevo koji je predvodila Jasna Avramović kao zamenica gradonačelnika, tražeći ponavljanje konkursa. Najviše ih je brinulo da će investitor najpre ući u posed i uknjižiti se, a tek naknadno uplatiti zakup.

Gradonačelnik Predrag Umičević (DS) se ni tu nije zaustavio. Duže od mesec dana korigovan je odbijeni ugovor, da bi ga u martu skupština ipak usvojila. Predviđeno je da zakupnina od 652 miliona dinara bude uplaćena jednokratno, najkasnije 60 dana od potpisivanja ugovora, a to će biti preduslov za knjiženje. „Komiko oil” se tim dokumentom obavezao na mnogo toga: da zaposli najmanje 542 radnika, pošumi 20 odsto površine, izvrši konverziju 12 gradskih kotlarnica sa mazuta na gas... Izgradnja postrojenja, procenili su tada, koštala bi između 250 i 400 miliona dolara. Planirani kapacitet rafinerije je 100.000 barela, a proizvodio bi se bezolovni benzin, evrodizel, TNG i avio-gorivo, po standardima EU.

Propao referendum
Uz potpise oko 12 hiljada Smederevaca opozicija je izdejstvovala raspisivanje referenduma „za” i „protiv” rafinerije. Izjašnjavanje je održano 8. avgusta 2010, a uprkos velikim neslaganjima, zanimljivo je da se odazvalo manje glasača nego što je bilo potpisa da se raspiše referendum. Izašlo je jedva deset odsto građana.

Konačno, pred kraj aprila 2012. potpisan je ugovor o zakupu zemljišta za gradnju rafinerije, i to u vili dinastije Obrenović, usred smederevskih vinograda, čiju je propast najavljivala opozicija ako rafinerija proradi. Tada je počeo da teče rok od 60 dana za uplatu novca. Ni po isteku roka novac nije legao na račun grada, pa je rafinerija dospela na sud u julu, kada je gradski javni pravobranilac podneo tužbu za raskid ugovora. Usledila su nova natezanja jer je „Komiko oil” u zakup tražio još oko tri hektara kanala koji prolaze kroz lokaciju. Po treći put odgovornost je prebačena na lokalnu skupštinu koja je prihvatila sudsko poravnanje i novi rok za uplatu zakupa, koji nesuđeni investitor opet nije ispoštovao. U međuvremenu je došlo i do promene vlasti u Smederevu, na čelo grada je došla Jasna Avramović sa kojom je i okončana četvorogodišnja agonija oko naftnih postrojenja na obali Dunava.

Sadašnji radonačelnik Smedereva, Jovan Beč, o novoj najavi gradnje rafinerije nije obavešten. U Gradsku upravu nije stiglo nikakvo zvanično obaveštenje o namerama države da ponovo aktuelizuje stari projekat.

Komеntari20
7305e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

osion
Postoje evropski standardi koji se poštuju, nismo Sibirski gradovi u SSSR-u. Zato rafinerija neće zagađivati vazduh, već će donijet boljitak ako se realizuje investicija... Zašto negodujete pored Železare i Rafinerije, kad je to donelo poslove. A znamo svi da je Beograd najzagađeniji grad pa nema rafineriju, već nije imao regulisan otpad, kanalizaciju, saobraćajnu infrastrukturu i tako dalje da ne nabrajamo
Marija
Gradnja rafinerije, pored postojećeg ubice zagađivača Železare u Smederevu, predstavlja genocid nad stanovništvom Smedereva. U trenutku kada za većinu komunalnih problema koje guše i ubijaju Smederevo nema rešenja.....Sramotaaaaaaa! Možda je Smederevo zaista proklet grad, još od "proklete Jerine". NE DOZVOLITI GRADNJU RAFINERIJE U SMEDEREVU!!!
Bane
Građani Srbije morate znati da se milion vakcina ne dobija na lepotu vec interes je bitan. Dva najveca zagađivača su vec u Smederevu, fali i treci, nafta pa izvolite, trazili ste dobicete.
Одгрож, ђа догвож ђа
-Парфимерију, парфимерију, рекли смо да треба саградити парфимерију, а не рафинерију!
Jura
Koliko je u zadnjih par godina otvoreno novih rafinerija u Europi?Zatvorilo ih se hrpu zbog nerentabilnosti, zatvoren je Sisak a praktično i Bosanski Brod. Ovo je šarena laža, tko će raditi rafineriju za koju nema domače sirovine i za koju nema mjesta na tržištu.
Niki
@Jura Tržište postoji i biće ga još 20-30 godina. Kapacitet prerade ukoliko je veliki imalo bi smisla graditi. Ako je 2.6 milijardi $ ulaganje, to znači da.bi prerada bila veća i od Pančevačke rafinerije. Rafinerije Bosanski bord i Sisak su smešno male kapacitete imale. 60.000 tona prerade u Sisku i 1.2 miliona tona u Brodu. Pančevačka rafinerija ima 4.8 miliona tona preradu, dakle 4 puta više od Broda.
Asda
Koga je briga,ako oce da grade neka grade,nama bolje,bice posla za ljude,a sigurno vide neku priliku ako su spremni uloziti tolike pare.Po investiciji rekao bih da je to postrojenje nekoliko puta vece od onog iz 2009. godine,sa mnogo vecim kapacitetom prerade(ali opet daleko od pancevacke).

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja