Sreda, 18.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Simbol sveta u pokretu

Voda je u lirici granica koja se prekoračuje i tako spaja svoj i tuđi svet, kaže Ana Vukmanović, autorka studije „U traganju za izvir-vodom”
Дунав је својеврсна митска река Средње Европе (Фотографије Н. Марјановић)

Ona daje život, ali i ona ga oduzima kad pobesni; mistična, onostrana, mutna, bistra... – to je voda, najstariji element, koji je postojao i pre stvaranja sveta. U studiji Ane Vukmanović, „U traganju za izvir-vodom, Slike vode u južnoslovenskoj usmenoj lirici”, (u izdanju novosadske „Akademske knjige”), jedna od ključnih odlika vode jeste ambivalentnost. Oblasti istraživanja ove naučnice jesu folkloristika, poetika usmene lirike, antropologija i poetika prostora. Suštinsku dualnu prirodu vode ona objašnjava na sledeći način:

– Rekla bih da je sam čovek, u svim vremenima, protivrečno biće i zato vidi svet kao protivrečan. Tome treba dodati da voda u prirodi zaista jeste promenljiva: javlja se u najrazličitijim oblicima, donosi plodnost ali nosi i veliku snagu razaranja. Kada čovek živi sa takvim nestalnim elementom, i kada se sam bori sa svojim protivrečnostima, čini se da ni u pesmama nije mogao da peva drugačije. Zato je kiša rosna, tiha, plodna kada je neophodna za rast useva, ali je mutna kada je preobilna i useve može da ugrozi, kada je nepogoda od koje se treba skloniti. Ako se peva o reci koja je mirna dok je prelaze svatovi idući po devojku, a koja se ustalasa kada se svatovi s nevestom vraćaju svojoj kući, onda se peva o zaista nepredvidivoj reci, ali i o napetosti ljudi tokom svadbe kao obreda prelaza. Tada mladenci simbolički umiru da bi se ponovo rodili u novom životu, na novom početku. Slike ambivalentne vode spajaju čovekova iskustva realnog sveta sa ekspresijama njegovog unutrašnjeg sveta ‒ kaže Ana Vukmanović.

Po njenim rečima, voda se vezuje za različite binarne opozicije. Ona je gornja, nebeska, i donja, podzemna, čista i nečista, živa i mrtva, voda sećanja i voda zaborava...

– Međutim, vodu još više u pesmama određuje njena granična pozicija, tako se osim kao nebeska i podzemna, najčešće pojavljuje kao zemaljska. Ona može biti mesto prelaza iz jednog sveta u drugi: momak preko vode dolazi devojci, nevesta preko vode odlazi u novu kuću, preko vode zaljubljeni traže srećnu zemlju gde će ostvariti (zabranjenu) ljubav, oznaka je prelaza u onostrano, u svet mrtvih. S druge strane, voda je deo sveta kuće i domaćeg kulta ‒ bunar, voda u centru grada, u prirodi, nedaleko od kuće. Ona je u lirici granica koja se prekoračuje i tako spaja svoj i tuđi svet. Na kraju, ona ostaje neuhvatljiva i zato je često i simbol sveta u pokretu i stalne promene – objašnjava autorka ove studije.

Da li su i pesme o vodi tako fluidne i mnogoznačne, kao što je i ona sama, i kakve emocije izražavaju, pitanje je za našu sagovornicu.

– Usmenu liriku posmatram kao umetnost reči, ne smećući s uma njenu vezu sa obredom. Kao svaka umetnost, i usmene lirske pesme su mnogoznačne. I da, fluidne su. One se, kao usmene, menjaju tokom svakog izvođenja. Slike vode česte su u pesmama, jer u svojoj raznolikosti pružaju mogućnost da se njima iskažu ljudske želje, čežnje, strahovi, nadanja. Devojka želi da poput ptice preleti preko mora i Dunava i izabere za sebe dragog. Nada se da će joj se preko mora vratiti dragi, boji se da pređe preko vode, na njoj se zaustavlja i ne može je preći bez pomoći, ili pak ima na vodi moć i pomaže momku pri prelasku. Kada se na vodi događaju erotski sustreti, ona je prostor ostvarenja želje. Utopijski je prostor kada preko nje progonjena devojka traži utočište bežeći od nedragog. Na vodi se devojka suočava sa smrću, a utapajući se, spaja se sa pejzažem i oprašta od života i svojih bliskih... Budući da je lirski izraz kondenzovan, pred nama se pojavljuju tek zaustaljeni trenuci ljudskih života, obrisi emocija – smatra Ana Vukmanović i dodaje:

– Mene je zanimalo kako slike vode funkcionišu u pesmama, šta one znače. Pesme ponekad opisuju obrede. Na primer, dodolske pesme svedeno upućuju na ophode sela s ciljem izazivanja kiše, ali bilo mi je zanimljivije kako one daju samo reflekse tih obreda, kao i mitskih predstava. U lirici je sve u nagoveštaju. Kada se, o zimskom ili letnjem solisticiju peva o konjaniku koji izlazi iz vode ili preko nje prelazi, mi ne vidimo obredni kontekst već jednu čudesnu sliku, koja nosi slojeve različitih značenja. Kada devojke na ranilu na vodi sreću jelena, kada na Ivanjdan idu iza gore po vodu, kada majka odbija da dâ koledarima kćerku koju nije za njih „hladnom vodom zalivala”, kada o Beloj nedelji kolo igra na reci, pred nama se otvara svet emotivnih napetosti, egzistencijalnih kriza, koji nam tek nagoveštava obrednu praksu.

Danas je voda za neke ljude industrijski proizvod, ali po rečima Ane Vukmanović, postoje i oni koji su spremni da brane svoje reke, vodoizvorišta... Ona zapaža da o stalnoj ljudskoj fascijaciji vodom govori i savremena književnost. Dunav je svojevrsna mitska reka Srednje Evrope, Mediteran večita inspiracija umetnicima koji na njegovim obalama žive, ka predelima zaleđene vode kreću ekspedicije u „Užasima leda i mraka” Kristofa Ransmajera, jedno jezero obeležilo je život junaka romana „Mi različiti” Veselina Markovića, slučajno ili ne, Komo je mesto egzistencijalne krize junaka istoimenog romana Srđana Valjarevića... Zatim, zaključuje da na kraju nije važno da li u vodi vidimo biće, stanište vila, ulaz u drugi svet, oduhovljeni element već da je važno da znamo njenu vrednost i da smo spremni da je branimo.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.