četvrtak, 24.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Zašto je evrodizel najskuplji u Srbiji

Litar se prodaje za skoro 150 dinara što je za 40,8 dinara skuplje nego u BiH
(Фото Д. Јевремовић)

Jedno je sigurno, a to je da Srbija po ceni goriva ne može da bude najjeftinija u regionu, čak ni kada barel nafte padne ispod 19 dolara kakav je slučaj bio u aprilu prošle godine zbog pandemije virusa korona, ali, najskuplja može. Upravo se ovih dana evrodizel u našoj zemlji, prema podacima Udruženja naftnih kompanija Srbije, toči za 144,9 dinara, što je u proseku za 15,25 odsto više nego kod ostalih zemalja regiona.

Upitan zašto Srbija mora da drži neslavno prvo mesto po ceni evrodizela, prof. Goran Radosavljević, generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije, odgovara da su cene dizela i auto-gasa – TNG već duže vreme u vrhu cena u regionu.

– Pored akciza i PDV-a, na visinu cene derivata utiču i druge naknade koje se plaćaju po litri derivata, a na koje se takođe obračunava PDV. Kad se sve to uračuna, dobijamo cene koje su za oko 15 odsto iznad proseka regiona kada je reč o litri dizel goriva – kaže on.

Istovremeno je, dodaje, prethodne nedelje litar dizela u Srbiji bio najskuplji u regionu, prvi put u prethodnom periodu. Kada je reč o ceni benzina i TNG-a ona je takođe iznad proseka regiona, ali je ta razlika nešto manja.

Konkretno, benzin je za oko pet procenata skuplji kod nas u odnosu na region, ali smo opet jeftiniji od Albanije, Grčke i Hrvatske i toči se za 136,8 dinara. Računica tako pokazuje da smo jeftiniji od Grčke za skoro 36 dinara, ali smo s druge strane skuplji od BiH za 31,1 dinar.

Auto-gas je u proseku skuplji od ostatka regiona za 14,19 odsto. Skuplji je u Grčkoj i Mađarskoj, ali je zato od nas Albanija gotovo upola jeftinija. Dok se u Srbiji prodaje za 76,7 u Albaniji je 43,07 dinara.

Evrodizel košta 144,9 dok je u BiH najjeftiniji i prodaje se za 104,1 dakle 40,8 dinara manje, pa i ne čudi što ponovo cveta prekogranični šverc.

Kako stvari stoje, budući da država još nije podigla akcize na gorivo, mada se i to očekuje, ovog puta je izgleda glavni krivac za poskupljenje cena crnog zlata. Barel nafte je od novembra poskupeo za 47 odsto zbog formiranja zaliha u očekivanju rasta privrede u ovoj godini, pa tako i potrošnje goriva. Pre dva dana se sirova nafta tipa brent prodavala za 58 dolara za barel.

Ovaj skok je konstantan, a samo u poslednja dva dana cene nafte skočile su za više od dva odsto. Severnomorska nafta brent porasla je za 1,30 dolara ili 2,3 odsto, na 57,65 dolara za barel.

Rast cena na svetskom tržištu u poslednja dva meseca nije se odrazio na cene u Srbiji, ali izgleda da to sada dolazi vozačima na naplatu, jer je za našu zemlju karakterističan skok cena nafte sa odloženim efektom od mesec do dva.

Prof. Radosavljević ne očekuje da će novo usklađivanje akciza sa rastom cena na malo u prethodnoj godini znatnije uticati na maloprodajne cene, jer ovaj novi namet neće biti veći od jednog dinara. S tim što vlada ima pravo da donese odluku da to povećanje odloži, ali i naftne kompanije da taj trošak prenesu na sebe i pokrivaju ga iz unutrašnjih rezervi, kako bi cene na pumpama ostale na sadašnjem nivou.

Komеntari6
b1ee0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Evroskeptik
Dizel je najveci zagadjivac i u mnogim drzavama EU je zabranjeno voziti vozila na dizel. Visoka cena dizela je posledica zelje drzave da smanji uvoz vozila na dizel gorivo, posto ne sme da zabrani njihovu regidtraciju, jer mnogi voze na dizel. Neka kupuju benzince.
Bojsa
Mogu i Holandjani da se isto tako zale na cenu goriva, koja je takodje jedna od najvisih u EU, a jos vise na godisnji porez za vozila, sto na kraju znaci da voziti auto u NL je najskuplje u celoj EU. Ali znaju dobro, a to treba i Srbi, da kad bi se smanjile akcize na gorivo, isti taj prihod drzave bi morao da se od neceg drugog naplati, od duvana, alkohola ili, jos teze, od poreza na rad. Prema tome, prebacivanje iz levog u desni dzep nema smisla, pogotovu ne poredjenje sa drugima...
petar
Kakav odgovor takva i država.
Nikola Uzelac
Када успе да се избори са гомилом података изнетих у тексту, "необавештен "читалац схвата да су високе цене нафтних деривата у Србији последица интервенције државе која их надувава акцизама да би напунила буџет. Пошто цена горива утиче на цене свега другог, онда и све друго поскупљује, па је јасно и ко то плаћа. Али, то је економска мудрост које примењују све наше владе најмање 40 година уназад.
Божа
Зашто се оријентисати по окружењу кад се могу увести цене горива барем попут оних у САД-у ако не и нижих.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.