Utorak, 28.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Sve više prevara trgovaca na društvenim mrežama

Obmanutom kupcu ne preostaje ništa drugo nego da podnese privatnu tužbu, a pošto je reč o malim iznosima, uz prigovor uglavnom odustaje
(Фото Пиксабеј)

Broj građana koji su se žalili na prodavce sa društvenih mreža i to prijavili Udruženju potrošača Vojvodine i Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) svakodnevno raste. Ove organizacije juče su proširile listu neregistrovanih trgovaca koji ne poštuju Zakon o elektronskoj trgovini i za sada su objavljeni podaci o više od 150 instagram profila preko kojih su kupci prevareni.

Kako navode u NOPS-u, na žalost u slučaju onlajn kupovine robe od fizičkih lica odredbe Zakona o zaštiti potrošača nisu primenjive i organizacije nisu u mogućnosti da postupaju, niti da pruže adekvatne pravne savete, osim da ih upute na samostalni sudski postupak, odnosno privatne tužbe.

– Mi smo prateći propise proverili određeni broj trgovaca koji prodaju robu preko „Fejsbuka” ili „Instagrama” i došli smo do saznanja da je još 56 „profila” nepouzdano za kupce. Lista nije konačna i važno je napomenuti da ona ne predstavlja reprezentativni uzorak niti ukupan broj trgovaca „na crno”, kao ni listu prodavaca na koje građani najčešće prigovaraju – kaže za naš list Marko Dragić, pravni savetnik NOPS-a.

On dodaje da je njihova ideja da skrenu pažnju budući da je sve više onih koji na ovaj način varaju kupce.

Kako to u praksi funkcioniše?

Reč je uglavnom o prodavcima garderobe i obuće, ali i parfema koji obično nude navodno skupe proizvode po vrlo prihvatljivim cenama. Zainteresovanim kupcima šalju fotografije na kojima je obično druga roba, a ne ono što će im biti poslato. Dragić navodi da se često dešava da čak i cena bude drugačija prilikom isporuke, ali najčešće kupci dobiju potpuno drugačiju robu od one koju su naručili.

– Kupac preuzima paket od kurira, shvata da to nije ono što je poručio, a onda kada pokuša da ponovo pozove trgovca i reklamira robu, broj je blokiran i više nema mogućnost da s njim stupi u kontakt – objašnjava naš sagovornik iz NOPS-a. Trgovac u stvari može da ostane na istom profilu, ali se dešava da promeni ime ili doda jedno slovo, kako bi mogao da nastavi posao. Prevarenom kupcu ne preostaje ništa drugo nego da podnese privatnu tužbu, a pošto je reč o malim iznosima, uglavnom odustaje.

Dragić kaže da će NOPS ovu listu uskoro predati tržišnoj i poreskoj inspekciji, a cilj akcije je da skrenu pažnju javnosti na sve veći broj trgovaca na crno.

Naime u poslednjih nekoliko godina, a naročito u prošloj znatnog je porastao promet u elektronskoj trgovini. Na to je svakako uticao i porast broja trgovaca koji se bave internet trgovinom, međutim, nemali je i onih koji ovakav vid trgovine ne obavljaju u skladu sa zakonima, dobrom trgovinskom praksom, pa čak ni etičkim normama.

Prema važećim propisima onlajn trgovac je u obavezi da istakne sve podatke, uključujući i poreski broj, ali i detaljne informacije o ceni proizvoda, troškovima dostave i ostalim manipulativnim troškovima.

Ovo je, inače i dokaz kupcima da je reč o registrovanom trgovcu i da u bilo kom trenutku mogu da ostvare svoja prava. Kupovina od fizičkih lica ili neregistrovanih trgovaca je kupovina na sopstveni rizik, navode u NOPS-u.

Ova organizacija se bavila uglavnom trgovcima u Beogradu i Novom Sadu, međutim problema, ima i u drugim gradovima zbog čega bi trebalo da bude više kontrola.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

od A do S
Ko kupuje na crno saucesnik je sa prodavcem u utaji poreza,u toj nedozvoljnoj trgovini nema zakonom zasticenih.Svako ko dobro razmisli kako utrositi novac,treba da planira koliko je moguce na duzi perid,nije izlaz kupovine "macke u dzaku".Trgovci daju neprekidno popuste od 10 do 50 odsto,bilo koja kupovina bez racuna nesigurna,ako je ukradena moze biti oduzeta.Ovaj clanak je koristan i nama veze sa porezom i da ih je sto vise.
Nisam kliknuo a kažu da jesam
Приметим да ми је већи рачун за тел за око 1000дин. Одем у МТС и тамо ми кажу да сам нешто кликнуо и да морам да платим . Али већ је стигло на наплату још 1500дин. МТС помоћ је била таква да су ми блокирали све позиве са телефона који има 4 цифре. Ставим ово на ФБ профил . Одмах се јави петнаестак људи са истим проблемом. Ако износ преваре од 1000дин помножимо са на пример 10000 преварених добија се велика цифра. Ја сам уплатио новац МТС у. Како свој део добије тај непознати кога сам кликнуо?
sale
Nepoznati dobije svoj (veći) deo tako što registruje servis gde se prodaje neka usluga za određeni iznos tipa rington, wallpaper ili informacije o nečemu. Zatim nepoznati sklopi ugovor sa Telekomom gde dobije kratki broj. Do ovde je sve u redu. Problem nastaje kad korisnik nehotice aktivira servis koji je ponekad namerno tako plasiran, da se korisnik prijavi a da to možda nije ni primetio. Inače i odjavljivanje sa takvih servisa može da bude noćna mora pošto uglavnom nisu registrovani u Srbiji.
Миљуш
У преваре које НОПС не решава (не може или не жели), је и она коју сам им пријавио пре скоро 2 месеца, када ме је један од најлукративнијих чланова портала Купиндо преварио, продавши ми 2 књиге, за које ми је недељу дана после уплате јавио да их је "поплава однела". У случају продаје књига то је стари изговор када продавац одустане од продаје јер му неко накнадно понуди више или је неким другим путем остао без њих. Пријавио и тржишној и још увек ништа. Мали износ, па их не занима.
Dr. P. B. Markovic
Naj lakse je svakoj drzavi da naplati poreze onima koji prodaju preko interneta i upotrebljavajuci kreditne karte za placanje. Kreditne karte moraju preko svoje banke da prijave prihod, odakle su pare stigle i kome je placeno. Sa tim podacima moze da ustanovi koliki je prihod svakog ko trguje preko interneta. Za one koji probaju da prodaju ukradjenu ili losu robu mogu da izgube sav prihod, jer uvek treba upotrebiti kreditnu kartu. Ako roba nije dobra, pozovite kreditnu kartu i povratite novac.
Kupujem deecebijama online nikad problem
Ovo nije akcija protiv prevara nego protiv prodaje na crno. Dize se buka da se narod zaplasi i ne kupuje kod trgovaca na crno, gde je roba uvek jeftinija jer ne placaju porez.
Маржа је нижа
Није само порез у питању, он је мањи део уштеде, у питању је и претерана маржа коју наплаћују легални трговци, јер су успели да створе монополе или олигополе. Ако не можете да одете у Немачку, погледајте само на њиховим званичним он лајн продавницама колико кошта роба која се код нас продаје по два или три пута већим ценама

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.