Nedelja, 17.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Manipulacija je prisutna na svakom koraku

Gluma me je osnažila, zato što zahteva kopanje po sebi, rad na sebi i beg od nekih stvari, kaže Iva Ilinčić koja igra u predstavi „Kišne kapi na vrelom kamenju”
Ива Илинчић (Фото Небојша Бабић)

Fasbinderove „Kišne kapi na vrelom kamenju”, čini mi se jako su važne u ovom trenutku zato što je glavna tema nove predstave BDP-a  manipulacija, kaže mlada glumica Iva Ilinčić koja je deo glumačkog kvarteta predstave „Kišne kapi na vrelom kamenju” Rajnera Vernera Fasbindera koji je ovo delo napisao sa svega 20 godina, a čija premijera će u režiji Juga Đorđevića biti izvedena u subotu, 20. februara od 19 sati na sceni „Olivera i Rade Marković” Beogradskog dramskog pozorišta. Delo je prevela Jelena Kostić Tomović, dramaturg je Tijana Grumić, scenograf Andreja Rondović, kostimograf Velimirka Damjanović, kompozitor Julija Đorđević, scenski pokret uradio je Damjan Kecojević. U glumačkoj ekipi su i: Pavle Pekić, Ljubinka Klarić, i Aleksandar Vučković.

Predstavu „Kišne kapi na vrelom kamenju” autorska ekipa uveliko je pripremila još prošle jeseni, ali je premijera zbog epidemioloških okolnosti odložena. A zašto su izabrali da propituju baš manipulaciju, Iva Ilinčić kaže:

– Zato što je manipulacija prisutna na svakom koraku, u svakoj branši i reklo bi se među svim ljudima, kako u poslovnim, tako i u muško-ženskim odnosima, generalno u međuljudskim kontaktima. Pokušali smo da odgonetnemo zašto je manipulacija toliko prisutna među ljudima, šta sve ona donosi, a šta odnosi. Reditelj Jug Đorđević se isto tako sve vreme poigravao sa glumcima unutar jedne predstave. Radili smo je kao da granica između realnog sveta i fikcije i same predstave ne postoji.

Naša sagovornica primećuje da to može biti veoma zanimljivo za publiku zato što gledaoci imaju utisak  da ne znaju šta je prava predstava, šta glumci igraju na sceni, a šta je realni svet. Jug Đorđević se poigravao upravo sa tom idejom, da prikaže i tu vrstu manipulacije, da  reditelj može da prevari gledaoca u smislu da se ne zna gde je granica između glumca i gledaoca, dodaje ona.

Agata Švarc u časopisu „Pismo” iz 1987. u Fasbinderovoj biografiji piše o komadu „Kišne kapi na vrelom kamenju” kao o nekoj vrsti rane verzije drame „Gorke suze Petre fon Kantˮ, dok Marijan Bobinac u predgovoru knjige „Rajner Verner Fasbinder – Anarhija u Bavarskoj” navodi da je ovo verovatno najraniji Fasbinderov komad.

– Bio mi je veliki izazov da radim Fasbinderovo štivo. Posebno mi se dopadalo to što ovo delo na prvo čitanje, dok se  ne pronikne u samu tematiku, nije  uopšte lako razumeti. Može čak da deluje površno. Kada smo prvi put pročitali komad, rekli smo reditelju: „Dobro, šta ćemo sada sa ovim tekstom da radimo” s obzirom na to da nismo ni slutili, ni znali koji će uopšte koncept predstave da bude. A onda se desilo suprotno: neverovatno je kako Fasbinderov tekst možete da stavite u neki koncept i to dobije sasvim drugačije značenje. Potpuno drugačiji smisao, i mi smo,  zahvaljujući konceptu koji je Jug Đorđević osmislio, napravili predstavu koja, recimo, na papiru ne bi uopšte imala takvo značenje – priča Iva Ilinčić.

Rajner V. Fasbinder ujedno je jedan od pokretača nemačkog novog talasa, a u delu  „Kišne kapi na vrelom kamenju” postoje autobiografski motivi protkani kroz lik mladog Franca, kojeg tumači Aleksandar Vučković. Iva Ilinčić upravo tumači njegovu partnerku.

– Igram Anu, mladu glumicu koja je nežna, izgubljena duša. Bilo mi je inspirativno da istražujem njene slojeve, jer sam sa  Aleksandrom Vučkovićem vrlo brzo našla zajednički jezik, prijalo mi je da u tom partnerskom radu istražujem njihov odnos koji je jako dubok, pun ljubavi i razumevanja, a sa druge strane isto tako pun apsolutnog razilaženja. To je bio i dodatni izazov da nas dvoje kopamo i otkrivamo šta sve ima između njih, šta se krije u tom odnosu. Sa druge strane lakše mi je bilo da se smestim u njene cipele, s obzirom na to da postoje scene kada ona igra mladu glumicu, na pragu glumačkog puta, ambicioznu i spremnu da pokori svet zarad glume. To mi je bilo veoma poznato: iskoristila sam to fatalističko shvatanje umetnosti i sveta oko sebe koje je shodno tim godinama i životnim počecima, što znači da sam mogla da se poistovetim sa Anom – priča Iva Ilinčić i otkriva koliko joj je Fasbinderova Ana, privatno bliska:

– Glumac od svakog svog junaka definitivno nešto uzme. Na prvoj godini studija to se naziva: ja u datim okolnostima, tek kasnije se igra lik. Dakle, mi damo nešto tom  liku i isto tako preuzmemo neke slojeve od tog junaka. Mislim da sam u ovom slučaju Ani dala poslušnost i nežnost, a od nje preuzela hrabrost.

Drama „Kišne kapi na vrelom kamenju”  bavi se pitanjem odnosa između pojedinaca koji su u koliziji sa svojim identitetima, odnosno identitetima koje im društvo nameće... Mlada Iva Ilinčić nedavno je javno podelila svoje traumatično iskustvo o nemoralnom ponašanju učitelja glume Miroslava Mije Aleksića, prema njoj i drugim polaznicama, o čemu su mediji danima izveštavali.  Da li joj je i lik Ane pomogao u celoj ovoj situaciji, Iva Ilinčić kaže:

– Ne bih ništa komentarisala na tu temu. Razdvojila  bih te dve stvari, ali značila mi je hrabrost svakako. Gluma me je osnažila, zato što zahteva kopanje po sebi, rad na sebi i beg od nekih stvari. Pozorište mi u životnim problemima predstavlja izlaz, ventil, ta  dva sata na sceni, igrajući predstavu, uvode me u neki drugi svet. I u  ovoj situaciji mi pomaže. Umetnost tome i služi: da leči dušu. Najgore je prošlo, idemo dalje! – poručuje Iva Ilinčić.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

zoran stokic
"Moderni čovek - kupa se u laži, udiše laž, izložen je laži u svakom trenutku svog života. Što se tiče kvaliteta - hoćemo da kažemo, intelektualnog kvaliteta - moderne laži, on se razvijao u obrnutoj srazmeri prema njenom obimu. To je, uostalom, razumljivo. Moderna laž - i to je njen naročit kvalitet - proizvodi se u masi i upućuje se masi. Naime, svaka masovna proizvodnja, svaka proizvodnja - naročito svaka intelektualna proizvodnja - namenjena masi mora sniziti standrde...." (Aleksandar Koare)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.