ponedeljak, 17.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 16.02.2021. u 08:47 Milenija Simić-Miladinović

Nastava odbrane za opšte dobro

Kako su bez uvođenja novog predmeta školska vrata otvorena planskom i sistematskom osposobljavanju naraštaja za odgovorno, pravovremeno, pravilno i organizovano postupanje u uslovima narušavanja bezbednosti − u miru i ratu
(Фото М. Симић Миладиновић)

Dužnost je nadležnih da „obrazovanje, vaspitanje i sticanje praktičnih znanja i veština za potrebe odbrane zemlje u uslovima vanrednog i ratnog stanja” omoguće „pod broj jedan učenicima osnovnih i srednjih škola” − nalaže Zakon o vojnoj, radnoj i materijalnoj obavezi u delu koji se tiče obučavanja građana, mimo vojnih obveznika. Tu su temelji prihvaćene inicijative Ministarstva odbrane da se đacima pruži prilika da u svakoj školi steknu elementarna znanja o ulozi i zadacima vojske i civilne zaštite, pa i svojim pravima i obavezama u sistemu bezbednosti i odbrane domovine.

Uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, od drugog polugodišta školske 2018–2019. godine četiri časa odeljenjske zajednice za maturante srednjih škola posvećena su ovim temama. Predavanja drže razredne starešine, a uvek im je na raspolaganju pomoć i podrška profesionalca vojnog poziva.

Đaci stiču elementarna znanja o organizaciji i funkcionisanju, vidovima, rodovima, službama, misijama vojske. Saznaju kako se postaje oficir, koje su mogućnosti obuke, školovanja, razvoja karijere u sistemu odbrane ali, i da se put ka sigurnom društvu ne krči isključivo strojevim korakom već i bazičnom spremnošću svakog pojedinca da valjano reaguje na znake opasnosti.

Time je prekinuto višedecenijsko zanemarivanje obučavanja mlađih generacija za potrebe odbrane, a sva srednjoškolska vrata otvorena su planskom i sistematskom osposobljavanju naraštaja za odgovorno, pravovremeno, pravilno i organizovano postupanje u uslovima narušavanja bezbednosti − u miru i ratu.

Ključnu ulogu u uvođenju nastavnih sadržaja čiji je deo i upoznavanje đaka sa merama vojne i civilne zaštite u vanrednim okolnostima kao što su poplave, zemljotresi, požari pa i epidemije, ima Ministarstvo odbrane. Još preciznije − Odeljenje za obučavanje građana Uprave za obaveze odbrane, čiji su stručnjaci izdvojili teme, predložili kako da se one realizuju u školama i za svaku priredili nastavne materijale.

Sve je to moralo da prođe proveru nadležnih za programe nastave i učenja u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV), kao što prosvetni propisi nalažu.

Za taj posao zadužen savetnik u ZUOV-u Aleksandar Marinković pojašnjava za naš list da su časovi odeljenjske zajednice tada prepoznati kao optimalni da se đacima predstave važni i kompetentno pripremljeni sadržaji, usklađeni s ciljevima obrazovanja i profesionalnom orijentacijom na kraju srednje škole, a da se ne uvodi novi predmet i ne remeti raspored časova. Marinković predočava da su mesto, uloga i zadaci vojske u sistemu bezbednosti i odbrane Republike Srbije, vojna, radna i materijalna obaveza teme predviđene za uvodni čas odbrane za maturante.

Na drugom času đaci saznaju kako se postaje profesionalni vojnik i oficir, a pažnja im se usmerava i na fizičku spremnost kao preduslov za vojni poziv. „Služba osmatranja i obaveštavanja”, „Oblici neoružnog otpora”, „Bojni otrovi, biološka i zapaljiva sredstva” i „Civilna zaštita” okosnice su trećeg predavanja. A završno, četvrto, posvećeno je taktičko-tehničkim zborovima i može da podrazumeva organizovanu posetu učenika jedinicama i ustanovama Vojske Srbije.

Izlaskom iz učionica i prisustvovanjem manifestacijama „Otvoreni dan Vojske Srbije” šansu da u praksi vide taktičko-tehničke zborove u prošloj školskoj godini zgrabili su učenici iz 54 srednje škole.

Inicijativa za uvođenje sadržaja obuke u školski sistem u prethodnoj školskoj godini prihvaćena je u 519 od 530 srednjih škola širom Srbije. Fakultativni nastavni sadržaji o osnovama sistema odbrane razreda realizovani su u 459 kuća znanja, a od toga u 64 škole uz podršku 50 rezervnih vojnih starešina. O tome svedoče podaci Odeljenja za obučavanje građana Uprave za obaveze odbrane resornog ministarstva.

Rečima načelnika tog odeljenja, Milana Konjikovca, kapetana bojnog broda: „Uvođenje sadržaja o osnovama sistema odbrane u srednje škole samo je jedan u nizu koraka ka stvaranju sigurnijeg društva. Osposobljavanje i pripremanje srednjoškolaca za različite životne okolnosti, kako bi se suprotstavili eventualnim opasnostima i zaštitili, predstavlja opšte dobro.

Plansko i sistematsko razvijanje svesti o potrebi odbrane, negovanje osećaja pripadnosti svom narodu, ponašanje u skladu s pravnim normama, doprinose stvaranju odgovornog i spremnog društva, koje će znati i moći da zaštiti nacionalne vrednosti i interese svoje zemlje.” I to su tek neke među napomenama koje Konjikovac upućuje odeljenjskim starešinama, u uvodnom delu priručnika za nastavnike voljne da đacima približe osnove sistema odbrane.  

Komеntari9
9b04b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

u moje vreme
U moje vreme na tom predmetu dečaci/mladići su jedva čekali da idu na pucanje, a mi devojčice smo se bavile previjanjem. Veštine koje sam tada naučila, do danas su mi poslužile milion puta. Svaki predmet može biti dosadan ako nisi na nivou nastave.
Pantović Nebojša
Više od dve decenije sam svedok da naši srednjoškolci ne znaju da pruže prvu medicinsku pomoć u slučaju potrebe i to nije jedini koristan sadržaj za koji su bili osposobljeni kroz predvojničku obuku.
Milan Filipovic
Sve sto sam naucio na casovima ono i dsz kako u gimnaziji, tako i na fakultetu se devedeseth pokazalo kao tacno i korisno. Interesantno je da su svi komentari do sada negativni i omalovazavajuci, a svi zaboravljaju cinjenicu da u nasoj drzavi postoji fakultet za evrointegracije.
Иван Грозни
Деца нам функционално неписмена излазе из школа. На Писа тестовима заостају за вршњацима из Европе и Азије. Али нема везе, зато ће са ОНО и ДСЗ да стекну знања за 21. век.
popchulle
Potpuna besmislica i gubljenje vremena. Imao sam taj predmet u srednjoj i na fakultetu i ništa pametno tu nisam video. Bolje da ponovo uvedu vojnu obavezu i na kratkom kursu (3-6 meseci) obuče decu onome što treba da znaju.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja