sreda, 23.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Šta sve može modernizovani „orao”

(Фотографије Министарство одбране)

Avion se pojavio iznenada, „iskočivši” iznad brda između kojih je prethodno doleteo u niskom letu, a zatim se sa visine obrušio na cilj. Trenutak kasnije ispod krila sevnuo je plamen raketa koje su, ostavljajući trag dima iza sebe, pogodile metu.

Dejstvo „orlova” bilo je jedan od najefektnijih segmenata vežbe „Sadejstvo 2020” održane nedavno na Pešteru. Ono što tada nije posebno naglašavano je da je među njima bio i modernizovani „orao”, što je projekat od izuzetnog značaja za Vojsku Srbije.

Naime, u sistemu odbrane je uočeno da bi trebalo podići sposobnosti ratnog vazduhoplovstva kada je reč o zadacima lovačko-bombarderske avijacije, odnosno gađanju ciljeva na zemlji preciznim vođenim naoružanjem danju i noću.

Kako za „Politiku” objašnjava Nenad Miloradović (na slici), pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse, ti napori usmereni su na dva koloseka – na modernizaciju „migova 29” i unapređenje njihovih mogućnosti za napad na ciljeve na zemlji, kao i na modernizaciju „orlova” i razvoj i uvođenje u upotrebu savremenih ubojnih sredstava kojima bi ovi domaći avioni bili opremljeni.

Jurišni avion „orao”, namenjen za neposrednu podršku kopnene vojske prodorom na maloj visini i za zadatke izolacije bojišta, razvijen je i proizveden još u vreme SFRJ, uz primenu najsavremenijih tehnologija tog vremena.

Pored najsavremenijih strukturnih materijala i konstruktorskih rešenja, na avionu su ugrađeni elektronski sistemi za poboljšanje stabilanosti i upravljivosti aviona, a sam avion se odlikuje velikom aerodinamičkom žilavošću kao i brojnim rešenjima koje povećavaju mogućnost preživljavanja aviona u slučaju pogotka.  

– I u mirnodopskoj eksploataciji bilo je jasno da je reč o dobrom avionu, a posebno se istakao u ratnim dejstvima tokom  1990-ih godina svojom velikom efikasnošću i borbenom žilavošću – kaže Miloradović.



Po njegovim rečima, minulih godina napravljena je analiza koja je pokazala da bi projekat modernizacije „orla” bio isplativ. Utvrđeno je da je struktura letelice jaka a ostvareni nalet kod većine aviona nije veliki, pa je njihov vek upotrebe produžen na 38 godina.

Pored toga, dodatnim analizama je utvrđeno da se, zahvaljujući dobrom stanju strukture, vek upotrebe aviona može produžiti i do 48 godina, uz primenu odgovarajućih postupaka tehničke dijagnostike pri izvršenju generalnog remonta aviona.

Modernizovaće se avioni u dvosedoj, ali i jednosedoj verziji, proizvedeni osamdesetih i devedesetih godina. „Orao” je opremljen „Rols-Rojsovim” mlaznim motorom, s tim da će se modernizovati samo oni primerci koji imaju ugrađen forsaž, što avionu omogućava bolje dinamičke karakteristike.



Projekat se trenutno, nalazi u fazi razvojnih ispitivanja koja obuhvata više aviona, a čiji je završetak planiran polovinom ove godine, dok se u naredne dve-tri godine planira serijska modernizacija, do nivoa jedne eskadrile. Izvesno je da će Vojska Srbije ove vazduhoplove moći da koristi i u narednoj deceniji.– objašnjava Miloradović.

U početku je planirana kompletna zamena hardversko-softverskog okruženja aviona u saradnji sa stranim partnerom, ali je zbog ograničenog vremena i finnasija odlučeno da se taj zahvat odloži.

Sadašnji obim projekta obuhvata ugradnju modernizacionog kompleta opreme, većinom iz domaćeg razvoja (uz upotrebu pojedinih uvoznih komponenti), koja će omogućiti efikasniju navigaciju i ukupnu borbenu upotrebu aviona ORAO i u složenim meteo uslovima i noću.

Modernizovani „orao” će, spolja gledano, biti skoro isti kao osnovna verzija letelice, jedina primetna razlika je u ugrađenom optoelektronskom sistemu u nosu aviona.

– Naš cilj je da Vojska Srbije dobije avion koji će se po svojim sposobnostima približiti sposobnostima  višenamenskih aviona četvrte generacije kada je reč o navigaciji, i optoelektronskom otkrivanju ciljeva na zemlji, preciznosti dejstva, digitalnoj svesnosti posade o okruženju tokom izvođenja zadatka kao i zaštiti od protivničkog dejstva – kaže Miloradović.

Po rečima našeg sagovornika, ovaj projekat se odvija u dve faze. U prvoj radi se na ugradnji optoelektronskog i napadno navigacionog sistema, računara naoružanja i misije, digitalne magistrale podataka i nterfejsa ka postojećim i novougrađenim senzorima, monitora...

Na postojeći nišanski sistem (HUD - Head up display) je ugrađen Head Level Display/monitor koji će omogućiti pilotu da sliku sa optoelektrosnkih uređaja, sa superponiranom nišanskom simbologijom i navigacionim parametrima, vidi pred sobom bez spuštanja pogleda na druge uređaje u osetljivim trenucima izvršavanja zadatka.

Osim moćne termovizijske kamere treće generacije, avion „orao” se oprema laserskim daljinomerom za precizno utvrđivanje daljine cilja, novim balističkim računarom kao i najsavremenijim inecijalno navigacionim sistemom, koji trenutno koriste evropski lovci četvrte generaciije. Sve to učiniće efikasnijim gađanje postojećim naoružanjem (top, nevođene rakete i avio-bombe), ali najveća novina su sistemi za upotrebu vođenog naoružanja.

Druga faza modernizacije predviđa ugradnju kompleksnih sistema za samozaštitu aviona. „Orao” će imati senzore koji će posadu upozoravati da je avion radarski ili laserski ozračen, odnosno da je ugrožen vođenim protivvazduhoplovnim raketama sa radarskim ili infracrvenim vođenjem poput onih koje se lansiraju sa ramena strelca, uključujući i senzore koji detektuju njihovo približavanje avionu.

Osim toga, imaće i aktivne (radarske) i pasivne uređaje za ometanje, uključujući i infracrvene mamce nove generacije, kao i nove radio stanice i uređaj za identifikaciju (IFF-transponder).

Prva domaća vođena vazduhoplovna raketa

Deo projekta modernizacije jurišnog aviona „orao” je i razvoj domaće vođene rakete vazduh zemlja VRVZ-200 koji je u završnoj fazi. Osim što će RV i PVO dobiti moderno i moćno naoružanje, značaj ovog sredstva je u tome što je reč o prvoj vođenoj vazduhoplovnoj raketi koja je delo domaćih stručnjaka i Odbrambene industrije a koja će biti uvedena u naoružanje.

– Ali, i ona se naslanja na iskustva ranijih generacija inženjera. Osnova za VRVZ-200 je programirana raketa PRM-200 koja je zapravo bila meta za uvežbavanje raketnih jedinica protivvazduhoplovne odbrane na bojevim gađanjima – kaže Miloradović.

Osim toga, „orao” je do sada bio, i sada je, opremljen američkim raketama vazduh-zemlja „maverik” sa televizijskim navođenjem. Pred raspad SFRJ radilo se i na razvoju raketa vazduh-zemlja „Grom A” koja je imala jednostavan sistem navođenja „tri tačke”, odnosno pilot je, osmatrajući raketu ispaljenu ispred aviona, navodio „Grom A” na cilj radio-putem, nišaneći praktično golim okom. Ova raketa, sa bojevom glavom teškom sto kilograma, nije ušla u serijsku proizvodnju ali je upotrebljena tokom ratova 1990-ih godina.

– Nova raketa VRVZ-200 ima bojevu glavu probojno-rušećeg dejstva sa najsavremenijim tipom eksploziva i namenjena je uništavanju važnih ciljeva u dubini protivnika kao što su komandna mesta i drugi dobro utvrđeni objekti – objašnjava Miloradović.

Raketa je opremljena termovizijskom glavom za samonavođenje dvosmernimm  radio linkom. Sa VRVZ-200 se može dejstvovati na dva načina, sa i bez zahvata cilja pre lansiranja.

U prvom slučaju, sa zahvatom cilja pre lansiranja (LOBL mod), može se gađati sa daljina nešto većih od 15 kilometara. Operator preko glave za samonavođenje rakete zahvata cilj  pre momenta lansiranja i raketa, sa koje se prenosi slika, leti pravo ka njemu i pogađa ga bez intervencije posade, a posada može u slučaju potrebe i da koriguje njenu putanju.

U drugom slučaju , napadno navigacijskki sistem „zna” položaj cilja a posada ga vidi ga na digitalnoj mapi, tako da raketu može lansirati i sa daljina većih od 40 kilometara. VRVZ-200 leti po zadatoj putanji, prenosi sliku iz vrha rakete u pilotsku kabinu, a pred kraj leta operator „zahvata” cilj a raketa se „automatski” navodi na cilj i pogađa ga.

Do sada je obavljeno više probnih gađanja ovom raketom. Uz potrebna poboljšanja sistema i očekuje se njen skori ulazak serijsku proizvodnju. Finalista proizvodnje rakete biće „Krušik”. Inače, radi se i na razvoju druge generacije ove rakete sa unapređenim pogonom i aerodinamikom koja će imati veću bojevu glavu i znatno veći domet.
 

Komеntari29
c98b8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

moma sluzio u PVO
Sluzio sam RV I PVO 1972-ge,a onda bio u rezervi(aktivnoj) u batajnickom aerodromu,gde je tada vrseno detaljno ispitivanje ORLA. Znao sam za neke rezultate i planove usavrsavanja,pa bih zamolio poneke komentatore da ne grese previse. A sto se tice MALJUTKE koja je pomenuta,samo da kazem da je tada serijski proizvodjena i malo usavrsavana.
Poljoprivrednik
Kukuruz ce biti oprasen neverovatnom brzinom, a ako krenemo i na komarce, bice to veliki uspeh !
proffesor
Blago nama kad imamo TELEVIZIJSKO NAVODJENJE I NISANJENJE GOLIM OKOM !
Lucky
Taj avion se rusio jos pocetkom testiranja jer hidraulika na njemu ne valja. Hudrauliku jepravila,,Prva petoletka,,da li su oni lose napravili ili u Mostaru lose ugradili to ne znam ali da nevalja to znam. I stvarno je mnogo bolje praviri dronove nego finansirati orla koji ni na pocetku nije valjao.
Дипломирани политиколог
Управо тако, дронови су уосталом будућност ратовања. Ем могу да изведу маневре које пилот физички не би могао да издржи, ем су јефтинији, ем када их непријатељ обори не може да зароби пилота па да нас уцењује. Уосталом, од авиона има одбране, од тзв. "роја дронова" (drone swarm), нема. Не знам шта нам треба да оправљамо застареле моделе када имамо и производне капацитете а и одличне ИТ-евце који би одрадили софтвер и хардвер. Плус ће дронове неко и да купи, орла неће нико.
Kao uvek
Ma kako da ne, nijedan nije oboren, a Zemlja je ravna daska...
Prikaži još odgovora
Utopija
Avion više liči na ćurana nego na orla. Prave samo školjku a sve ostalo se nabavlja iz inostranstva. Naši stručnjaci ne umeju da naprave ni atomobil a kamoli avion. Umesto da kopiraju savremenu tehniku oni troše pare i vreme na zastarele krševe.
slamkamenac
Istina je da je ime neprimereno, Orao prema svom opisu dejstva trebalo bi da se zove kobac, napad iz niskog leta punom brzinom, engleski "sparrow-hawk". Orao je ptica koja komanduje visinom i napada iz visine. Sve ostalo niste u pravu, ne pravi se dobar avion odjednom nego postepenim usavrsavanjem originalnog prototipa. Ni ameri ne mogu da naprave dobar avion iz prve, na sta smo sveli nase konstruktore - na nemoguce uslove i nemoguce zahteve zahvaljujuci ljudima sa zahtevima kao vasim.
Nikola
Avion nije automobil pa da ima skoljku. Ima zmaj, i zmaj se ne pravi kod nas, pravio se nekada u Mostaru. Druga stvar da je tako lako kopirati bilo sta, pogotovo savremenu tehniku, onda bi svi kopirali jedni od drugih. A da je Orao zastareo, nije. Amerikanci koriste jurisne avione A-10 jos starije od Orla, ili bombardere B-52 stare skoro 70. godina. Ne prave nove avione svake godine, nego modernizuju stare. Ali Srbinu nikad ugoditi.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.