Ponedeljak, 25.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
NABAVKA DESET „HAJGEROVIH” ELEKTROBUSA

Tender po zakonu ili „nacrtan” za jednog ponuđača

Centar za lokalnu samoupravu ističe da je dodela ugovora bugarsko-srpskom tandemu sporna i da treba da reaguje tužilaštvo. – Iz GSP-a uveravaju da je sve po zakonu i da će biti podneta tužba za laži
Окретница електричних аутобуса код Вуковог споменика (Фото Д. Алексић)

Posao nabavke deset električnih autobusa na tenderu koji je raspisao GSP „Beograd” dobio je bugarsko-srpski dvojac „Čeriot motors” i „Dat holding”. Na dolazak novih elektrobusa kineskog „Hajgera”, posle prvih pet koji su od istog proizvođača nabavljeni pre oko pet godina, moraće da se sačeka do kraja godine. Ali ono što je stiglo i pre ovih vozila jesu reakcije na ovu nabavku.

Javnost je prethodnih dana saznala da je za nabavku deset novih elektrobusa izabrana ponuda koja je za više od 1,5 miliona evra skuplja od drugog ponuđača. Pažnju javnosti privukla je i vest da se jedna od članica bugarsko-srpskog tandema posredstvom kog će biti nabavljena nova električna vozila uopšte ne bavi vozilima nego rashladnim uređajima.

Zato smo uputili pitanja Sekretarijatu za javni prevoz i GSP-u i tražili pojašnjenje zašto je, ako je tačna informacija da je izabran skuplji ponuđač, to učinjeno i koji kriterijumi su bili presudni prilikom odabira. Između ostalog, upitali smo i koje reference, kada je reč o nabavci autobusa, ima „Dat holding”, srpska članica pobedničkog tandema. Zanimalo nas je i da li je tačno da je drugu ponudu dostavio strateški partner „Ikarbusa” i ako jeste zašto on nije odabran, s obzirom na to da su u gradu pre nekoliko godina tvrdili da će se ubuduće elektrobusi kupovati od „Ikarbusa”.

Odgovore juče nismo dobili. Pre dva dana GSP se oglasio saopštenjem u kojem uverava da nije izabran skuplji ponuđač, nego onaj koji je jedini dao ispravnu ponudu.

– GSP je kupio deset električnih autobusa na javnom otvorenom tenderu na kojem su ponudu dale dve kompanije koje zastupaju kineske proizvođače autobusa. Tenderska komisija je odbacila jednu ponudu jer je bila nepotpuna, u skladu sa zakonom. Druga ponuda, koja je ispunjavala uslove u skladu sa zakonom, prihvaćena je. Političke stranke koje iznose laži u vezi sa ovom nabavkom obmanjuju građane i vrše pritisak na GSP da kupi elektrobuse od proizvođača koji nije ispunio zakonske uslove – tvrde u GSP-u.

Kako su dodali u najvećem gradskom prevozniku, elektrobusi će biti nabavljeni od kompanije „Hajger” čija su se vozila dobro pokazala.

– Tada ni nas, a ni javnost nije interesovalo koja kompanija ih zastupa u Srbiji jer mi imamo ugovor sa proizvođačem. Ne utičemo na to koje kompanije predstavljaju proizvođače autobusa u Srbiji. GSP koji radi isključivo u skladu sa zakonom, podneće prijave za klevetu protiv osoba koje su prethodnih dana nastupale u javnosti i širile laži o nabavci električnih autobusa – ukazano je u saopštenju GSP-a.

Jed i reakciju najvećeg beogradskog prevoznika pre svega izazvao je Centar za lokalnu samoupravu (CLS) koji je nekoliko dana ranije istakao da je aktuelna nabavka elektrobusa skandalozna i sporna jer je „za 7,2 miliona evra (sa PDV-om) nabavljeno deset autobusa na električni pogon kineske marke ’Hajger’, iako je postojala znatno povoljnija ponuda”.

– Izabrana vozila ne odgovaraju ni zahtevima samog tendera. Postupak javne nabavke bio je sporan makar u dve stvari. Prva, izabran je ponuđač čija je ponuda bila veća za skoro dva miliona evra (nakon obračunatog PDV-a) od drugog kandidata, inače strateškog partnera „Ikarbusa”. Druga je da osnovni uslov tendera, po svoj prilici, nije ispoštovan, a to je maksimalna potrošnja struje ponuđenih vozila. Sa izuzetkom Sofije, nijedan evropski grad nije uzimao elektroautobuse od ovog proizvođača – istakli su u CLS-u i podsetili da je 2019. kupljeno i 174 solo autobusa „Hajgera”.

– Taj tender je stručna javnost ocenila kao nacrtan za jednog proizvođača. Taj ugovor je obeležila i skandalozna stavka pod nazivom „obuka kadrova” – od 6,46 miliona evra. Preko „Dat holdinga” ide i servisiranje solo „Hajgera”, u vrednost od 1,85 miliona evra, iako su autobusi novi i pod petogodišnjom garancijom. Zbog svega ovoga, pozivamo tužilaštvo da ispita nabavku elektrobusa, ali i nabavku solo autobusa iz 2019 – poručili su iz CLS-a i ubrzo dodali da jedva čekaju tužbu koju je GSP najavio posle prve reakcije CLS-a.

U novom saopštenju Nikola Jovanović, predsednik CLS-a, nadležne u GSP-u je, između ostalog, zapitao i zašto je cena nabavke novih deset elektrobusa veća za 80.000 evra po vozilu u odnosu na nabavku iz 2015, pogotovu kada se radi o istom proizvođaču i istom tipu vozila.

Firma osnovana 2008.

Kada je reč o prozvanoj firmi „Dat holding”, pretraga podataka Agencije za privredne registre ukazuje da se radi o kompaniji koja je osnovana 2008, čije je sedište na Voždovcu i koja se bavi proizvodnjom rashladne i ventilacione opreme. Prema podacima Centralne evidencije stvarnih vlasnika APR-a, direktor, zakonski zastupnik i stoprocentni vlasnik ove firme je Aleksandar Tomašević.

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Gagi, dipl. inž. saobraćaja
Najveći svetski proizvođač električnih vozila BYD Co Ltd godišnje prozvodi oko 10.000 električnih autobusa, odnosno za 65% više autobusa nego što Higer Company ima zaposlenih; oko 6.000. Inače, BYD Co Ltd ima oko 230.000 zaposlenih, kao i fabrike širom sveta. Srbiji najbliža BYD fabrika je u mestu Komarom u Mađarskoj u kojoj oko 300 radnika u dve smene proizvodi oko 400 električnih autobusa godišnje, pa se postavlja pitanje, zašto ih nadležni nisu obavestili o tenderu da bi i oni dali ponudu.
Love me tender
Принципијелно посмтарано, тендерска процедура подразумева такмичење барем три понуђача која су поднела равноправне понуде у смислу задовољавања захтеваних критеријума. Ако се тендер сведе на једну једину понуду која задовољава критеријуме, онда нема такмичења (јавног натицања), нема конкуренције, а тиме нема ни тендера. Парактично посмтрано, могли су ту једну фирму да позову да с њом склопе уговор о набавци, уместо што се јавност замајава тобожњом причом о отвореном тржишту и конкуренцији.
Nik
Па и намештен тендер може бити по закону. Услови се наместе тако да их задовољава само један понуђач.
Stanislav
Bilo bi interesantno videti kako je urađena evaluacija. Ne da je namešten nego nacrtan za unapred određenog ponuđača.
Milosav
Dobro kaze Djukanovic...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.