Tender po zakonu ili „nacrtan” za jednog ponuđača
Posao nabavke deset električnih autobusa na tenderu koji je raspisao GSP „Beograd” dobio je bugarsko-srpski dvojac „Čeriot motors” i „Dat holding”. Na dolazak novih elektrobusa kineskog „Hajgera”, posle prvih pet koji su od istog proizvođača nabavljeni pre oko pet godina, moraće da se sačeka do kraja godine. Ali ono što je stiglo i pre ovih vozila jesu reakcije na ovu nabavku.
Javnost je prethodnih dana saznala da je za nabavku deset novih elektrobusa izabrana ponuda koja je za više od 1,5 miliona evra skuplja od drugog ponuđača. Pažnju javnosti privukla je i vest da se jedna od članica bugarsko-srpskog tandema posredstvom kog će biti nabavljena nova električna vozila uopšte ne bavi vozilima nego rashladnim uređajima.
Zato smo uputili pitanja Sekretarijatu za javni prevoz i GSP-u i tražili pojašnjenje zašto je, ako je tačna informacija da je izabran skuplji ponuđač, to učinjeno i koji kriterijumi su bili presudni prilikom odabira. Između ostalog, upitali smo i koje reference, kada je reč o nabavci autobusa, ima „Dat holding”, srpska članica pobedničkog tandema. Zanimalo nas je i da li je tačno da je drugu ponudu dostavio strateški partner „Ikarbusa” i ako jeste zašto on nije odabran, s obzirom na to da su u gradu pre nekoliko godina tvrdili da će se ubuduće elektrobusi kupovati od „Ikarbusa”.
Odgovore juče nismo dobili. Pre dva dana GSP se oglasio saopštenjem u kojem uverava da nije izabran skuplji ponuđač, nego onaj koji je jedini dao ispravnu ponudu.
– GSP je kupio deset električnih autobusa na javnom otvorenom tenderu na kojem su ponudu dale dve kompanije koje zastupaju kineske proizvođače autobusa. Tenderska komisija je odbacila jednu ponudu jer je bila nepotpuna, u skladu sa zakonom. Druga ponuda, koja je ispunjavala uslove u skladu sa zakonom, prihvaćena je. Političke stranke koje iznose laži u vezi sa ovom nabavkom obmanjuju građane i vrše pritisak na GSP da kupi elektrobuse od proizvođača koji nije ispunio zakonske uslove – tvrde u GSP-u.
Kako su dodali u najvećem gradskom prevozniku, elektrobusi će biti nabavljeni od kompanije „Hajger” čija su se vozila dobro pokazala.
– Tada ni nas, a ni javnost nije interesovalo koja kompanija ih zastupa u Srbiji jer mi imamo ugovor sa proizvođačem. Ne utičemo na to koje kompanije predstavljaju proizvođače autobusa u Srbiji. GSP koji radi isključivo u skladu sa zakonom, podneće prijave za klevetu protiv osoba koje su prethodnih dana nastupale u javnosti i širile laži o nabavci električnih autobusa – ukazano je u saopštenju GSP-a.
Jed i reakciju najvećeg beogradskog prevoznika pre svega izazvao je Centar za lokalnu samoupravu (CLS) koji je nekoliko dana ranije istakao da je aktuelna nabavka elektrobusa skandalozna i sporna jer je „za 7,2 miliona evra (sa PDV-om) nabavljeno deset autobusa na električni pogon kineske marke ’Hajger’, iako je postojala znatno povoljnija ponuda”.
– Izabrana vozila ne odgovaraju ni zahtevima samog tendera. Postupak javne nabavke bio je sporan makar u dve stvari. Prva, izabran je ponuđač čija je ponuda bila veća za skoro dva miliona evra (nakon obračunatog PDV-a) od drugog kandidata, inače strateškog partnera „Ikarbusa”. Druga je da osnovni uslov tendera, po svoj prilici, nije ispoštovan, a to je maksimalna potrošnja struje ponuđenih vozila. Sa izuzetkom Sofije, nijedan evropski grad nije uzimao elektroautobuse od ovog proizvođača – istakli su u CLS-u i podsetili da je 2019. kupljeno i 174 solo autobusa „Hajgera”.
– Taj tender je stručna javnost ocenila kao nacrtan za jednog proizvođača. Taj ugovor je obeležila i skandalozna stavka pod nazivom „obuka kadrova” – od 6,46 miliona evra. Preko „Dat holdinga” ide i servisiranje solo „Hajgera”, u vrednost od 1,85 miliona evra, iako su autobusi novi i pod petogodišnjom garancijom. Zbog svega ovoga, pozivamo tužilaštvo da ispita nabavku elektrobusa, ali i nabavku solo autobusa iz 2019 – poručili su iz CLS-a i ubrzo dodali da jedva čekaju tužbu koju je GSP najavio posle prve reakcije CLS-a.
U novom saopštenju Nikola Jovanović, predsednik CLS-a, nadležne u GSP-u je, između ostalog, zapitao i zašto je cena nabavke novih deset elektrobusa veća za 80.000 evra po vozilu u odnosu na nabavku iz 2015, pogotovu kada se radi o istom proizvođaču i istom tipu vozila.
Firma osnovana 2008.
Kada je reč o prozvanoj firmi „Dat holding”, pretraga podataka Agencije za privredne registre ukazuje da se radi o kompaniji koja je osnovana 2008, čije je sedište na Voždovcu i koja se bavi proizvodnjom rashladne i ventilacione opreme. Prema podacima Centralne evidencije stvarnih vlasnika APR-a, direktor, zakonski zastupnik i stoprocentni vlasnik ove firme je Aleksandar Tomašević.
Подели ову вест






Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.