nedelja, 09.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
subota, 20.02.2021. u 10:27 Marijana Avakumović

Branici stopirali proizvodnju u „Fijatu”

Štrajk radnika „Fijat plastike” može da zaustavi rad u kragujevačkoj fabrici automobila, jer drugog dobavljača nemaju
(Фото А. Васиљевић)

Radnici fabrike „Fijat Krajsler automobili Srbija” juče su bili na plaćenom odsustvu, ali nije najjasnije da li zato što nisu imali poručena vozila ili im nedostaju branici, koje proizvodi „Fijat plastika”, a u kojoj je već dva dana potpuno obustavljena proizvodnja.

Radnici ove sestrinske firme, koja je takođe smeštena u Kragujevcu, ali je u apsolutnom vlasništvu FCA grupe iz Italije, odnosno novoformiranog „Stelantisa”, od četvrtka su u generalnom štrajku.

Oni traže da im se regres vrati na iznos od pre 1. januara i da naknada za plaćeno odsustvo bude 65 odsto, umesto dosadašnjih 60 procenata. Aleksandar Korać, predsednik Sindikata „Fijat plastike”, kaže da su juče menadžmentu poslali poziv za pregovore.

– Čekamo reakciju poslodavca, pa ćemo da vidimo šta ćemo dalje. Zahteve nismo menjali od 12. januara, kada su počeli štrajkovi upozorenja – navodi on.

Tada su poslodavcu uputili zahtev da se regres isplaćuje u visini prosečne zarade u Srbiji, topli obrok 20 odsto prosečne zarade, a 65 odsto osnovne zarade za dane plaćenog odsustva.

Tražili su i naknadu za minuli rada u visini od 0,5 odsto po godini radnog staža i isplatu rada na državni praznik od 120 odsto preko osnovne zarade.

U međuvremenu su, kako naglašava Korać, imali sastanke sa menadžmentom, ali se ništa nisu dogovorili. Zbog toga je usledio generalni štrajk na radnim mestima u obe smene od šest do 22 časa.

– „Fijat” je stao zbog našeg štrajka. Oni imaju planiranu proizvodnju, ali im nedostaju branici. Imamo informaciju da su im u četvrtak u drugoj smeni sa trake silazili automobili bez branika, tako da zbog toga nisu radili ni u petak – uverava Korać.

Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata u FCA, kaže pak da je u četvrtak prva smena završila proizvodnju bez problema, a druga je nastavila i radila do kraja radnog vremena.

On nije mogao da potvrdi da li su u popodnevnim satima sa traka silazili automobili bez branika, kao što pričaju kolege iz „Fijat plastike”, jer je bio pre podne.

– U petak nismo radili, što nije ni u kakvoj vezi sa dešavanjima u „Fijat plastici”. „Fijat” ima svoj plan rada odranije, sačinjen prema broju naručenih vozila i taj dan nam je bio neradni. Kako će biti od ponedeljka za sada se ne zna. Da li će naš kooperant, „Fijat plastika”, nastaviti sa štrajkom zavisi od njih. Ali to može da uspori, pa i da zaustavi „Fijat” – naglašava Đorđević.

On objašnjava da „Fijat” nema drugog dobavljača za branike, jer „Fijat plastika” isključivo pravi te delove za „fijat 500 L.”

Nemaju ni zalihe, jer je proces proizvodnje takav da se branicima snabdevaju na dnevnom nivou. Koje korake će preuzeti „Fijat grupa”, odnosno „Stelantis” juče nismo dobili odgovor, ali više je nego očigledno da od razrešenja situacije u „Fijat plastici” zavisi nastavak proizvodnje „fijata 500 L”.

Komеntari8
a4e11
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Слободан
Нека наруче израду браника од неке домаће фирме...
Radenko Kostic
Neverovatni zahtevi odredjene grupe zaposlenih govore samo da je ovde u pitanju pravljenje problema od strane poslodavca. Kakav je to zahtev: Тада су послодавцу упутили захтев да се регрес исплаћује у висини просечне зараде у Србији, топли оброк 20 одсто просечне зараде, а 65 одсто основне зараде за дане плаћеног одсуства. U normalnom industrijskom okruzenju, poslodavac ugovara sa Sindikatom cenu rada a ne posledice odsustva sa rada, gde se i topli obrok moze smatrati. Vlasnik zeli da pobegne.
nikola andric
Jezicko zamucavanje stvari je svude vidljivo. Kod nas je ''tehnicki visak'' izmisjen da ublazi otkaze. ''Drustvena svojina'' kao kobajagi negacija ''drzavne svojine''. ''Samoupravljnje'' je pokazalo da se radnici u stecajevima ne pojavljuju kao duznici nego kao potrazivaoci . Sada imamo ''placeno odsustvo od rada''. Srbija kao ''zemlja dembelija'' gde se plate zaradjuju na odmoru. Cilj takvih izraza je ''pokrivanje one stari'' pomocu lozovog lista. ''Providnost'' takvih izraza ne pomaze.
Asda
Fijat vec godinama nije uveo proiz. novog modela u Srbiji,a 500L se odavno ne prodaje kako treba jer je taj. model "prohujao" davno.Fijat je do nedavno dobijao na osnovu tajnog ugovora od drzave ogramna sredstva godisnje,a sada kao da im se ne isplati da ista rade i kao da cekaju da se drzava ukljuci u ovo kako bi opet izvukli neke podsticaje.Ovo samo kod nas moze ovako,plus nasi radnici rade za manju platu nego u Turskoj recimo,pa dokle smo dogurali,da te stranci vuku za nos u svojoj zemlji.
Filip
Samo traže iste uslove koje radnici u Italiji i ostatku Evrope imaju...
НЛП
Нису браници, него раднички штрајк, зауставили производњу у граду који су некад звали раднички Крагујевац, битна одлика транзиције је да негира радничке интересе и да до детаља пази да се радници не удруже зато и има 24000 синдиката а главни је под утицајем капиталиста.
Павловић Душан
Ово је могло да се очекује. Без обзира на чињеницу да су у једном периоду ФИЈАТ АУТОМОБИЛИ били највећи извозници поставља се питање колико смо ми као држава стварно добили. Често поредим ЗАСТАВУ и ДАЧИЈУ. Док смо ми избрисали име ЗАСТАВА, одрекли се најбољих инжењера ДАЧИЈА је задржала име фабрике и аутономију, развија се самостално и данас сутра ако би се одвојила могла би да производи. И Шкода је сачувала своје име. Нажалост, од ЗАСТАВЕ ништа. ФИАТ АУТОМОБИЛИ ће постојати докле год им држава

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja