Subota, 03.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Omaž Petru Omčikusu

Četrdeset pet slika i dve skulpture u Arte galeriji predstavljaju pregled umetnikovog stvaralaštva u periodu od druge polovine dvadesetog pa sve do prve decenije dvadeset prvog veka
Детаљ са изложбе (Фото: Арте галерија)

Prošlo je 70 godina od prve samostalne izložbe našeg velikog slikara Petra Omčikusa (1926–2019), neumornog stvaraoca i jednog od najznačajnijih jugoslovenskih i srpskih umetnika. Tim povodom u dva dobro poznata beogradska izlagačka prostora Arte galerije do kraja marta održava se izložba njegovih dela, a u sklopu njihove prakse prezentovanja radova iz privatnih beogradskih kolekcija u javnom prostoru. Dela koja publika ima priliku da vidi pregled su Omčikusovog stvaralaštva u periodu od druge polovine dvadesetog pa sve do prve decenije dvadeset prvog veka. Četrdeset pet slika, među kojima su izložene i dve skulpture, geneza su delanja ovog umetnika mediteranskog duha koji je stvarao u Veloj Luci, Beogradu i Parizu.

„Omčikus od rane mladosti samostalno formira svoj sistem vrednosti i ideale, svesno se izmeštajući van glavnog toka misli i delovanja sredine u kojoj se nalazi. Prevazilazeći određenja vokacije i strasti, slikanje za njega predstavlja potrebu koju zadovoljava neposredno, iskreno i nezavisno od konteksta sredine i vremena u kojima se formirao, sazrevao i razvijao kao umetnik”, podseća Anđela Maletić, istoričar umetnosti iz Arte galerije. Kako dodaje, navedeno potvrđuje slika iz 1947, „Autoportret sa šajkačom”, koju je pratila burna reakcija na tadašnjoj ULUS-ovoj godišnjoj izložbi. Tom prilikom slika je morala da bude uklonjena zbog „provokativnog i nepodobnog” sadržaja, pri čemu je sada izložena na postavci.

Omčikus se rado sećao i svog profesora Ivana Tabakovića, kojeg je i naslikao sa studentima 1946–1947, kada se na njegovim platnima jasno uočava pravac kojim će se razvijati njegov slikarski izraz. Naglašeni kolorit, psihološki portret i pomeranje od realizma postaće osovina vizuelno-fenomenološke spirale njegovog umetničkog opusa.

„Uočio sam da se moj rad odvija u vidu spirale. U svakom navoju nailazim na probleme prethodnog”, govorio je Omčikus.

Ti neprekidni krugovi od kojih je satkana spirala unutar koje se Omčikus tematski i gestualno kreće podeljeni su, ovom prilikom, kako ističu iz galerije, u 10 celina. Niz počinje mrtvim prirodama, sa prepoznatljivim motivima hleba i paradajza, zatim se izdvajaju pejzaži postzadarskog perioda, motivi iz Dubrovnika i sa Korzike koji su najava postepenog prelaska u apstraktnu fazu u kojoj nastavlja serije „Ritmova”.

„Posvećenost boji i naglašen, snažan potez četkom mogu se detektovati zagledanošću u slike iz ciklusa ’Drvo u cvatu’, koje su pune energije i slavljenja bujanja novog života. Naglašene tonove u prizorima koji su vizuelna ekspresija sami po sebi, Omčikus je pretočio u platna koja gotovo vibriraju od zvuka koji sa njih dopire. Siloviti prizori zagađenjem okupiranih gradova i predstavnici sile koji je besomučno sprovode kritički su osvrt Petra Omčikusa na svet u kojem živi. Žanr-scene svakodnevnog života, koji se ulepšava boravkom u frizerskim salonima i berbernicama, slikareva su opsesija i izvor kolorističko-vizuelnog spektakla u kojem uživa. Portreti i grupni portreti studije su slučaja svakog portretisanog pojedinca, uključijući i samog autora koji se samoportretiše tokom čitavog svog veka. Volevši Beograd, Omčikus za sobom ostavlja portret jednog grada, pružajući uvid u njegove najsitnije pore, ujedno brinuvši se za njegovu budućnost”, ističe Anđela Maletić.

Izložbu prati publikacija sa reprodukcijama i tekstovima Čedomile Marinković, Pavla Vasića i Anđele Maletić.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.