Nedelja, 01.08.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

„Boingov” let po mukama

Квар мотора на „боингу 777” „Јунајтед ерлајнза” (Фото Бета-АП/Chad Schnell)

Tek što je „boing 737 maks” dobio dozvolu da ponovo poleti nakon velike pauze zbog dve fatalne nesreće, američki avio-džin suočio se s novim problemima. U nedelju je na letu od Denvera do Honolulua otkazao jedan od motora na „boingu 777” „Junajted erlajnza”. Ne tako mali delovi aviona pali su u predgrađu Denvera i malo je nedostajalo da padnu na kuću, izvestio je AP.

Letelica je posle toga prinudno vraćena na aerodrom u Denveru. Niko od 240 putnika i članova posade nije povređen, ali je incident naneo veliku štetu već načetoj reputaciji kompanije iz Čikaga. Uplašeni putnici prebačeni su na drugi let za Havaje. „Avion je počeo snažno da se trese i da gubi visinu. Mislio sam da ćemo se srušiti”, ispričao je za AP Dejvid Delusija.

Samo dan ranije problemi su zadesili teretni „boing 747-400”, koji je u subotu oko 16 časova poleteo iz Holandije za SAD, ali je morao da hitno sleti u Lijež u Belgiji. Očevici kažu da su čuli snažne udare i videli plamen kako izbija iz jednog od levih motora aviona pre nego što su pobegli u zaklon dok su usijani metalni delovi padali na selo. Lokalne agencije su prenele da su oštetili automobile i kuće i lakše povredili jednu ženu i dete. U toku je istraga holandskih agencija.

Posle udesa kod Denvera, američka Federalna uprava za vazdušni saobraćaj (FFA) izdala je upozorenje i naredila hitnu inspekciju letelica 777 opremljenih motorima „Prat Vitni PV 4000”. Nakon toga je „Boing” preporučio da se prizemlje svi avioni tog tipa, kojih u svetu ima više od 120, dok se ne obavi kontrola.

Odmah su ih iz upotrebe povukli američki „Junajted” i dve japanske kompanije: „Džepen erlajnz” i „Ol Nipon erlajnz”. Isti avioni se koriste još samo u Južnoj Koreji, ali ta zemlja nije preduzela mere. Iz japanskog ministarstva saobraćaja je juče saopšteno da je avion „Džepen erlajnza” tog tipa imao problem s levim motorom u decembru, kad je morao da se vrati na polazni aerodrom.

Iz „Boinga” je rečeno da je u svetu 69 aviona u upotrebi, a 59 je povučeno u hangare usled manjka potražnje zbog pandemije. Prva inspekcija u Denveru pokazala je da su se u motoru slomila dva krilca ventilatora. Snimak razgovora iz pilotske kabine i snimak podataka o letu odneti su u laboratoriju na ispitivanje. Motore proizvodi kompanija u vlasništvu „Rejtiona”, velikog američkog proizvođača oružja, vojne i komercijalne elektronike.

Avio-industrija trenutno prolazi kroz najgoru krizu u istoriji, a „Boing” je i pre nego što je počela pandemija doživeo veliki gubitak profita i poverenja zbog dve nesreće aviona tipa „737 maks” za šest meseci. U oktobru 2018. godine 189 putnika i članova posade poginulo je u nesreći indonežanskog „Lajon era”, malo po poletanju iz Džakarte. U martu 2019. godine 157 osoba je stradalo u nesreći „Etiopijan erlajnza”, kad se isti model aviona srušio u sličnim okolnostima ubrzo po poletanju iz Adis Abebe.

Nakon toga su sve letelice tog tipa u svetu prizemljene, nepune dve godine nakon što su stavljene u upotrebu. Istraga je ustanovila da je do obe tragedije došlo zbog greške novog softvera i da su inženjeri skretali pažnju rukovodstvu, ali da su se u u trci za profitom pravile prečice. Drugi veliki propust je to što „Boing” nije obavestio pilote da softver postoji, pa samim tim nisu ni bili obučeni za njegovu deaktivaciju.

Model „maks 737” je tek krajem prošle godine dobio dozvolu za letenje u SAD, a u Evropi pre četiri nedelje, nakon što su ispunjeni zahtevi regulatora koji su se odnosili na unapređenje softvera i bolju obuku pilota. Prvi avion u Evropi poleteo je pre samo pet dana, na letu „Flaj Belgije” od Brisela do Malage. Procenjuje se da je prizemljenje koštalo „Boing” 21 milijardu direktnih troškova i oko 67 milijardi dolara u neostvarenoj prodaji. Mnogo problema je imao i s modelom „787 drimlajner”, prvim avionom na svetu s litijum-jonskom baterijom. Kad se 2013. ta baterija zapalila na letu od Tokija do Bostona, svi avioni su prizemljeni na tri meseca dok problem nije otklonjen.

Komentari14
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Car sloba
Kavu uštedu očekuju ako će se izbegavati kupovina tih modela aviona?
Inzinjer
"dva krilca ventilatora" iz teksta su kriticni delovi svakog mlaznog motora - zavisno od vrste motora ima ih 10-ak ("ventilatora") poredjanih u seriji u svakom mlaznom motoru. Za vojne motore nisu toliko kriticni jer se predimenzionisu ali prave veliku buku dok za civilne avione postoje samo dve kompanije koje ih prave (Prat - Vitni i Rols Rojs od kojih Boing i drugi kupiju gotove motore). Ta krilca se izradjuju specijalnom metodom livenja koje se smatra vecom tajnom od svega ostalog sto rade.
Божа
Због чега је Малајзија након нестанка МН370 заменила своју флоту Б777-200 за А330-300. - Утешно је што се то није десило истом типу авиона приликом прелетања океана.
Jovan Aleksic
Stavite Kineske motore na Boinge. Kvalitetniji su.
Nikola Nesic
U slučaju Boeing 777, ali i svih novih aviona koji imaju dva motora, brine činjenica da se danas koriste samo ove verzije za pekookenaske letove. Nekada za putovanja preko okeana i interkontinentalne letove, obavezni su bili tromotorcii ili čevoromotorni aparati, upravo zbog bojazni da jedan otkaže. Danas posebne procedure garantuju da pomenuti aparati mogu da nastave određeno vreme let sa jednim motorom. Ulivalo je nekada poverenje leteti sa 747 ili DC 10, a i osećaj u trupu je bio drugačiji.
Божа
Јесте, али се карго и даље чеси превози са Б-747, важнија безбедност пакета од путника.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.