Subota, 25.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
SVEMIRSKA TEHNOLOGIJA

Helikopter na Marsu

Letelica je teška samo 1,8 kilograma i ima zadatak da istražuje Crvenu planetu
Ровер „истрајност” и хеликоптер „генијалност” (Фотографије НАСА)

Letelica nazvana „istrajnost” (Perseverance) uspešno je 18. februara sletela na površinu Marsa. Sedam meseci putovanja i znatno više meseci rada i planiranja, kao i velikih novčanih ulaganja bilo je potrebno da se misija uspešno ostvari. „Istrajnost” nije sletela prazna – sa sobom je ponela jednu vrstu helikoptera nazvanog „genijalnost” (Ingenuity), odnosno Marsovog helikoptera koji ima šansu da postane prva letelica sa elisama koja će leteti kroz atmosferu Marsa.

Helikopter je težak 1,8 kilograma i malih je dimenzija. Na njegovom razvoju se radilo šest godina, a projekat je od samog početka bio označen kao neverovatan. Inženjeri NASE znali su da je teoretski moguće leteti kroz atmosferu Crvene planete, ali nisu znali da li je izvodljivo da se napravi takva letelica koja će imati dovoljno snage da leti, komunicira sa kontrolnim centrom i preživi u ekstremnim vremenskim uslovima koji vladaju na površini Marsa, prenosi NASA.

Naučnici su saglasni da su postigli velike rezultate razvojem ove vrste helikoptera, iako su na tom putu nailazili na veliki broj prepreka koje su u svakom trenutku mogle da ih zaustave u daljem razvoju tehnologije.

„Genijalnost” je izdržao jake vibracije tokom lansiranja letelice krajem jula prošle godine. U probni let neće krenuti još mesec dana, iako je letelica sletela na Mars. Narednih nedelja naučnici će obaviti sve potrebne provere kako bi bili sigurni da je letelica apsolutno tehnički spremna da obavi prvi let.

„Genijalnost” pred poletanje

Marsov helikopter nema na sebi instrumente za istraživanje površine ili atmosfere Marsa. On ima samo jedan zadatak – da dokaže da je moguće da uspešno okreće elisu i leti kroz veoma retku atmosferu Marsa koja poseduje svega jedan odsto gustine u odnosu na našu.

„Genijalnost” će pokušati da sprovede pet testova tokom mesec dana. Važnost ove misije meri se sa prvim uspešnim pokušajima pravljenja letelica koje su uspele da se odvoje od površine Zemlje i sigurno se vinu u nebo.

Misija će biti izuzetno teška zbog veoma retke atmosfere, zbog čega je letelica izuzetno lagana, dok su njene elise znatno veće od nje same i brže se kreću u odnosu na elise helikoptera na Zemlji. Druga prepreka mogla bi da bude veoma niska temperatura koja noću pada na minus 90 stepeni Celzijusa, ali to na letelicu neće uticati, jer je pokazala dobre rezultate prilikom testiranja.

„Genijalnost” je zakačen ispod rovera „istrajnost” i zaštićen je poklopcem kako bi ostao neoštećen tokom sletanja, dok su obe naprave bezbedno smeštene u kapsuli u kojoj su prešle put dužine 471 milion kilometara od Zemlje do Marsa.

Kada bude došlo vreme, helikopter će se odvojiti od rovera, ali će ostati u komunikaciji s njim i kontrolnim centrom.

Helikopter će leteti po sopstvenom nahođenju uz upotrebu parametara kretanja koje su naučnici podesili dok je bio u laboratoriji. Letelica poseduje termostat koji će joj omogućavati da bude dovoljno zagrejana, kao i solarne panele preko kojih puni baterije. Tokom leta analiziraće podatke sa senzora koji će očitavati reljef kako bi minimalno skretao sa svoje putanje.

Ukoliko postigne dobre rezultate, nova tehnologija omogućiće razvoj novih vrsta letećih vozila koje će olakšati naredne misije ka Marsu.

Komentari7
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Дан
Руси су неуспешно слетели на Марс 1971. а Амери успешно 1975, Викинг, и још четири пута после. Већина неверних Тома из коментара су се тада можда тек родили, ако не и касније!
Novak djokovic
Jos samo da poverujemo
Sasa
Zašto ne koriste helijum. On bi moždalako digao letelicu na visinu. Mada ako je pritisak vazduha svega 10mba onda možda helium bi bio teži i ne bi išao na gore
Nisam Berkli
Helikopter je napravljen u laboratoriji JPL (Jet Propulsion Laboratory) u Los Anđelesu. U timu je bio i naučnik iz naših krajeva. Nije bajkovita stvarnost.
Andersen
Zašto render, zašto ne fotka iz laboratorije, magacina, pred poletanje, svejedno odakle ali fotka? Iako je sada možda sve ovo na marsu, ništa ne verujem amerima niti ću, mnogo lažu
Blanka
i ne treba im vjerovati. za razvoj sve vjestacke inteligencije su koristili moj mozak implantiran sa zicama i vojnim tehnologijama koje se koriste za povezivanje ljudskih mozgova sa svim vrstama masina pa i rovera. preksinoc su nocu ubacili karticu u jedan slot i na taj nacin su aktivirali nacin na koji ce meni prenositi informacije. digitalna kopija mog mozga (mene) ce upravljati masinom. zvuci suludo - objasnjenje je u filmu Black Museum - Black Mirror. Digitalna kopija se moze ugraditi svuda
Dule Astro
Rusi ne dovode u pitanje, Kinezi ne dovode u pitanje, ali zato Andersen živi u svojoj bajci da bolje od svih njih zna sve o istraživanju Marsa (a verovatno i Meseca)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.