Sreda, 08.12.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Protest zaposlenih u Fijatu – dok jedni štrajkuju, druge zovu na rad u Slovačku

(Фото А. Васиљевић)

Radnici „Fijat Krajsler automobila Srbija” do sada su na plaćeno odsustvo odlazili zbog nedostatka porudžbina, a od sada zato što njihove kolege u „Fijat plastici” štrajkuju i kao njihov jedini dobavljač – ne isporučuju branike za vozila. Novi šah-mat traje od početka ove sedmice, a ko će prvi popustiti – poslodavac ili štrajkači – videćemo. U svakom slučaju, menažment „FCA Srbija” ima izlaznu strategiju za svoje radnike – zbog nagomilanih neradnih dana ponudio im je jednogodišnje ugovore za rad u Slovačkoj.

Zoran Miljković, predsednik štrajkačkog odbora „Fijat plastike”, kaže da su se pre dva dana sastali sa predstavnicima menadžmenta kompanije „FCA Srbija”, koji je nadležan i za zaposlene u „Fijat plastici”, ali dogovora nije bilo.

Inače, „Fijat plastika” je sestrinska firma „FCA Srbije”, ali je u apsolutnom vlasništvu FCA grupe iz Italije, odnosno novoformiranog „Stelantisa”, zajedničke kompanije „Fijata” i „Pežoa”.

– Poslovodstvo je prihvatilo samo deo zahteva. Pristali su da nam se neradni dani ubuduće, kao i kolegama u „FCA Srbija”, plaćaju 65 odsto (umesto dosadašnjih 60 procenat) od uobičajenih zarada, kao i da koeficijent za obračun minulog rada bude 0,5 odsto. Ali nisu prihvatili naš osnovni zahtev da se regres u 2021. vrati na prošlogodišnji nivo prosečne republičke plate od oko od 60.000 dinara – navodi Miljković i dodaje da je ove godine i njima i kolegama u „FCA Srbija” regres umanjen za 60 odsto.

On kaže da ne zna koja je računica poslovodstva i zašto neće da im ispune zahtev za povećanje regresa, kao i da „Fijat” zbog ovoga ima gubitke u proizvodnji i veliki finansijski minus.

U svakom slučaju štrajk i taktiziranje sa poslodavcem se nastavljaju, pa ko izdrži duže. Rad u „Fijat plastici” je potpuno obustavljen 17. februara, što je zaustavilo i proizvodnju u „FCA Srbija” jer su sa traka izlazili automobili bez branika, pa su radnici poslati na plaćeno desetodnevno odsustvo.

U međuvremenu su i u „Fijat plastici” bili na plaćenom. Kada su se svi ponovo 8. marta vratili na posao, već u drugoj smeni je prestala isporuka branika i od utorka su radnici FCA ponovo poslati na plaćeno odsustvo. Tako da faktički od taktike štrajkača u „Fijat plastici” zavisi proizvodnja „fijata 500 L”.

U „FCA Srbija” koji je ovlašćen da pregovara sa štrajkačima juče nismo dobili odgovor da li je moguće izaći u susret zahtevima radnika „Fijat plastike” od kojih zavisi nastavak proizvodnje u „FCA Srbija”. Dok traje nagornavanje sa dobavljačem branika predstavnici „FCA Srbija” su u ponedeljak obavestili svoje proizvodne radnike da mogu da se prijave za rad u fabrici „Stelantis” u Slovačkoj u kojoj se proizvode vozila „pežo 208” i „sitroen C-3”.

Saša Đorđević, predsednik Samostalnog sindikata FCA, kaže da bi zainteresovani za odlazak u Slovačku sklopili ugovor o radu na godinu dana. Sve je isključivo na dobrovoljnoj bazi i ne postoji utvrđen broj.

– Shodno tome koliko se njih prijavi smanjićemo proizvodnju u Kragujevcu na dnevnom nivou. Trenutno, proizvodimo 200 vozila i ako ode 50 radnika, proizvodićemo od 170 do 180 u smeni, da bi broj ljudi koji ostane mogao da radi u normalnom ritmu – objašnjava Đorđević.

On smatra da ovakav poziv za radnike u Kragujevcu, dalekosežno gledano, znači da FCA u Srbiji nema nameru da uvodi novi model u proizvodnju u narednih godinu dana.

– To otvara i mnoga pitanja. Planiramo da razgovaramo i sa našim menadžmentom ali i sa predstavnicima Vlade Srbije, jer država ima udeo od 30 odsto. Ovde su uključeni i kooperanti koji će morati da redukuju svoju proizvodnju – navodi Đorđević i dodaje da su od utorka na plaćenom odsustvu i da svakog dana čekaju poziv za povratak na posao.

Ljubomir Madžar, profesor Ekonomskog fakulteta u penziji, kaže da sa „Fijatom” nismo imali sreće i da od kada posluje u Srbiji stalno se javljaju problemi, neispunjena obećanja i neostvareni planovi. Poziv radnicima kragujevačke fabrike da se prijave za rad u Slovačkoj, prema njegovoj oceni, nije dobar znak.

– To je signal da će proizvodnja u Slovačkoj dobiti veću težinu i da je bitnija za razvoj novoformirane zajedničke kompanije „Fijata” i „Pežoa”. U Srbiji će proizvodnja biti manja za onoliko za koliko se umanji radna snaga u Kragujevcu. Država, kao suvlasnik fabrike u Šumadiji treba da izvede računicu njene rentabilnosti, a ako se vidi „da je to kamen o vratu” da se to polako demontira i da se iz toga pobegne – zaključuje Madžar.

Komentari17
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Dule Reno
Dobro vece..Ukratko da zemljacima priblizim uslove u Trnavi(sk)..Da slucajno ne nasednu na ponudu..22 radna dana mesecno po 8h..plata na racun 770e..smestaj u dvokrevetnoj sobi 170e+44 autobuske karte do posla i nazad+4e paklica cigara dnevno+hrana..max ostane 400e..a to je samo osnovno..Za mlade da promene sredinu,upoznaju nekoga,ok..Nasi i ukrainci odlaze masovno..Uslovi u fabrici..tesko da neko nema zavijenu ruku,nogu ili da ga bar neki misic ne boli..Prodje korona i ja odlazim..Pozz..
Veliki promašaji
Posao veka sa FIAT-om kao i posao sa Emiratima i avio saobraćaju (Er Srbija) postali su veliki promašaji jer umesto profita oni prave gubitke na teret države.
kurcšlus
Namesto da sa Kinezima ili nekom renomiranom evropskom firmom ugovori gradnju fabrike elektromobila, Srbija uporno postavlja mrtvog magarca na noge! Narod koji se ponosi Teslom bruka se pred celim svetom...
Neprilagodjen
Narod koji se ponosi likom i delom najveceg americkog naucnika, 70-80% struje dobija sagorevanjem niskokaloricnog lignita dobrano "obogacenog" sumporom! Poslednja stvar koja nam sada treba su automobili i autobusi na baterije. Sto je takvih vozila vise na ulicama, to je zagadjenje sumpor dioksidom vece. Treba se drzati FIAT-a, jer imati fabriku vozila u zemlji je strateski vazno. Tu prvenstveno mislim na vozila koja nisu putnicka. Podrska radnicima u strajku se podrazumeva.
Nenad
Ово натезање неће додатно мотивисати друге инвеститоре, чиме би се решио проблем вредности радне снаге сам од себе и штрајкови не би били потребни.
Car sloba
Da li su štrajkači u većem broju ono što se pre nazivalo "polutani"? Pola rade u fabrici a pola na svom seoskom imanju? Ne razmišljaju o ekonomskoj k

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.