petak, 14.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 19.03.2021. u 21:00 Milenija Simić-Miladinović

Da li je samoubistvo sporna tema za pismeni zadatak

Kao osetljiv zahtev koji pred đake može da postavi profesor srpskog jezika, ova tema odmah je povezana sa vestima o samoubistvima mladih u prestonici
(Фото Н. Марјановић)

„Samoubistvo – herojski čin ili kukavičluk” kao jedna od ponuđenih tema na koje u pismenom zadatku treba da odgovore učenici drugog razreda srednje škole okosnica je juče započete debate među korisnicima društvene mreže „Tviter” koja se munjevitom brzinom preselila u i elektronske medije. Kao osetljiv i ozbiljan zahtev koji bi pred đake mogao da postavi profesor srpskog jezika i književnosti, ova tema odmah je povezana sa vestima iz hronike o samoubistvima mladih u prestonici. U komentarima, primera radi, jedan čitalac piše da ga kao prosvetnog radnika podilazi jeza pri pomisli da među učenicima ima onih koji pomišljaju na samoubistvo, da većina roditelja nije svesna koliko imamo tužne, depresivne i nesrećne dece, dok u vestima vidi da je troje izvršilo samoubistvo.

Možda takvih reakcija ne bi bilo da je precizirano da se zadati sastav o samoubistvu odnosi na taj čin iz Tolstojevog romana „Ana Karenjina”, jer ovo književno delo jeste obavezna lektira za srednjoškolce drugog razreda, i u tom smislu ne bi bilo dileme da li je tema primerena uzrastu. Međutim, jedan od najboljih metodičara među nastavnicima srpskog jezika i književnosti, Vladimir Milojević, profesor u Četrnaestoj beogradskoj gimnaziji, osim što primećuje da je naslov nedorečen, u razgovoru za naš list uviđa i da nije najumešnije sročen, jer je đacima ostavljena mogućnost da samoubistvo tumače kao herojski čin.

– Čisto sumnjam da je bilo ko od kolega profesora srpskog jezika i književnosti zadao temu „Samoubistvo – herojski čin ili kukavičluk” s ciljem da to bude slobodna tema u kojoj će adolescenti u pisanim zadacima da rasuđuju o tom činu. Najverovatnije je reč o gradivnoj temi iz književnosti koja se odnosi na Tolstojev roman, i to je moralo da bude precizirano, da bude jasno o čemu će učenici promišljati, pisati, raspravljati i tu ne bi bilo ništa sporno. Pisanje o samoubistvu kao temi iz književnosti primereno je uzrastu i u skladu sa programom. Tolstojev roman je decenijama u programu, obrađuje se u celini i sasvim sigurno jedno je od najobimnijih književnih dela koje učenici čitaju u školovanju, možda i u životu. A samoubistvo ili ubistvo motivi su mnogih romana iz lektire. I o tome se, naravno, diskutuje sa učenicima. Setimo se klasika Dostojevskog „Zločin i kazna”, koji se obrađuje u četvrtom razredu gimnazije. Znamo da je Raskolnjikov počinio ubistvo zbog koga prolazi kroz krize. Takva dela ne treba zaobilaziti zbog motiva ubistva ili samoubistva, niti treba zaobilaziti takve teme za pismene zadatke. I kod našeg Iva Andrića, u romanu „Na Drini ćuprija” koji se obrađuje u trećem razredu gimnazije, na nekoliko mesta prisutan je motiv samoubistva. Fata Avdagina ubila se skočivši s mosta, nesrećni Fedun takođe otisnuo se s mosta u Drinu kad je puškom sebi oduzeo život – ilustruje Milojević.

Tema pismenog zadatka objavljenog na „Fejsbuku”, koja je digla buru među korisnicima  društvenih mreža

Podseća da je uobičajeno u praksi da se prilikom obrade književnih dela neizostavno upriliči debata, gde su đaci u ulozi porote koja donosi sud o postupcima književnih likova, na primer, da li opravdavaju ili osuđuju postupke Ane Karenjine. Njegovo iskustvo, iz učionice, potvrđuje da učenici uglavnom samoubistvo kao čin ni u kom smislu ne opravdavaju, čak i oni koji štite Karenjinu.

– Nije najbolje sročena tema u kojoj se ostavlja mogućnost da se samoubistvo tumači kao herojski čin. To je moje mišljenje. Moguće je da su učenici sa nastavnikom već debatovali o tome, ali sumnjam da je ta debata mogla ići u pravcu da je njeno bacanje pod voz herojski čin, jer ni u jednom književnom delu ne nalazimo opravdanje za samoubistvo. Tako nesretnog Andrićevog Feduna nije imao ko da sahrani, ni da ga opoje. Pa jedan stari sveštenik u Višegradu kaže on će obaviti opelo zato što taj čovek to sigurno nije uradio pri svesti – razjašnjava Milojević.

On ne smatra da je sporno đacima dati da pišu o samoubistvu kao činu iz književnog dela, napominje da je to odluka nastavnika, u ovom slučaju „nesmotreno formulisana”. A kad ga pitamo kako bi glasila valjano sročena tema za đački sastav koja dotiče i čin samoubistva, kao iz rukava navodi: „Ana Karenjina – žrtva ili krivac”, „Kako mi je Tolstojev roman pomogao da bolje shvatim život i ljude”, „Priča o Ani, Vronskom i drugim ljudskim sudbinama koje roman prati”...

Da u razgovoru sa tinejdžerima samoubistvo ne treba da bude tabu tema, jer ako se o nečemu ne razgovara ne znači da se to neće dogoditi, smatraju i oni koji dele stav da je „Samoubistvo – herojski čin ili kukavičluk” odlična tema za pismeni zadataka, koja ne podstiče đake na samoubistvo, već nudi da se o tome govori.

Takođe, smatraju i da valja analizirati stavove učenika iznete u sastavima, uz pomoć psihologa proceniti da li je nekome potrebna podrška, jer „guranje problema pod tepih može pojedince da dovede do ivice – zgrade”.

Komеntari13
fcf79
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dd
Ovo je sasvim legitimna tema za srednjoškolski uzrast. Roditelji bi trebalo o takvim stvarima da razgovaraju sa decom, a ne da se osetljive teme guraju pod tepih. Svaki profesor srpskog jezika će vam reći da je bar jednom u životu u pismenom zadatku pronašao nešto uznemirujuće vezano za psihu deteta i pravovremeno reagovanje na takve stvari je od ključnog značaja.
Dostojevski pre svega
Ni mračni Šekspir ni Tolstoj - već Dostojevski! Šekspir, pun mržnje i zločina. Ako se mladima daju tako duboka i teška dela i teme, onda je najbolji Dostijevski, koji ne samo da je najdublje i najtananije razumeo ljudsku dušu nego je uspeo da nam pokaže i put ka svetlosti, ka ljudskosti, da nas usmeri ka pokajanju, veri, ljubavi! Dostojevski je taj koji uspeva da preobrazi ljudsko stvorenje, da od nesrećnog napravi čoveka, bogočobveka, ljudsko biće sa srcem i dušom koje ume da voli druge.
izaberite bolje teme
Ana Karenjina i tragična priča o nesrećnom braku, strastima i samoubistvu nije pogodno štivo za tako mlade čitaoce, srednjoškolce, koji tek tragaju za prvom ljubavlju. Od Tolstoja bi se moglo naći primerenijih dela za taj uzrast - Rat i mir bi bio daleko bolje uvrstiti u lektiru, zatim neke izuzetne pripovetke... a umesto o samoubistvima, bilo bi daleko zdravije predložiti štivo koje će mladima doneti veru u život, ljubav i budućnost. Mlade treba negovati ljubavlju, podrškom, vedrinom.
Милош
Не слажем се ни најмање! Сматрам да самоубилачке идеје неће усадити Ана Карењина или било који други лик из књиге, већ да су код суицидних личности те идеје већ присутне. Свакодневно су на интернету окружени тим темама и не можете рећи да је Ана Карењина опасна, а на пример друштвене мреже нису.
db
Ako je dilemu imao tamo neki Vilijam Šekspir ili nekakav Lav Nikolajevič Tolstoj pa nam je ponudio da o njoj razmislimo - pa što ne bi mi malo o tome mislili ? Valjda i mi i naša deca imamo čime da mislimo ! Hrabra odluka nastavnika - poštujem ! I da prošire deca saznanja predlog - Zašto se niste ubili ? - Viktor.E.Frankl . Delo koje je autor skicirao u logoru Dahau na komadima papira i kao redak preživeli , posle rata objavio osnove logoterapije -lečenja smislom .
Пиј, ем, даје за боравим
Ко год да је смислио ове четири теме за писмени задатак из српског језика, није их случајно одабрао, нити их је тек тако поређао по датом редоследу. Након несрећне љубави, коју тинејџер жели да заборави (а не може), долази у стање општег неразумевања од стране околине, из кога једини излаз, нажалост остаје, да'л херојски, да'л кукавички чин. Како је могуће да заборависте Гетеовог Вертера?

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja