subota, 08.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 23.03.2021. u 21:28 Jelica Antelj

Prednost turistima sa zamenskim putovanjima

Putnici koji imaju potvrde o nerealizovanim putovanjima trebalo bi da se sa agencijama dogovore o novim terminima i da dobiju nove ugovore
Фото Н. Марјановић

Turisti koji su prošlogodišnje putovanje menjali za isti termin i mesto ove sezone, imaće prioritet u odnosu na ostale goste, pod uslovom da se putovanja ovog leta normalizuju. Ukoliko su lokaciju ili datum putovanja menjali takođe bi trebalo da imaju prednost, ali to za sada nije izvesno. Oni koji imaju vaučere o nerealizovanim putovanjima treba da se jave agencijama čim postane izvesno da će putovanja biti.

Uz potvrde o zamenskom putovanju trebalo bi da obezbede novi ugovor o putovanju, kaže za „Politiku” Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne organizacije turističkih agencija Juta.

Prema poslednjim podacima u Srbiji ima oko 150.000 ugovora o nerealizovanim putovanjima usled pandemije, a to je oko 300.000 putnika koji bi ove sezone trebalo da ih iskoriste.

Ono što ih razlikuje od putnika koji će tek ove godine uplaćivati svoje aranžmane jeste što oni i u slučaju da otkažu aranžman ne mogu da dobiju novac pre 14. januara 2022. godine kako je precizirano Uredbom. Ostali i u slučaju otkazivanja putovanja, po važećim propisima, novac dobijaju u roku od 15 dana.

Inače, za isti termin u istom objektu neće se doplaćivati ništa, a ako se nešto menja (datum ili smeštaj) to će zavisiti od trenutne cene u objektu.

U agencijama, inače, kažu da su cene na nivou onih iz 2019. godine. Putnike koji zbog pandemije nisu iskoristili svoje aranžmane prošle godine najviše interesuje to da li će moći da putuju u slučaju da njihova agencija više ne radi.

– Mi u ovom trenutku imamo problem sa agencijama koje nisu produžile licence, pa se za njih ne zna na koji način će realizovati putovanja, jer su u vakumu. One praktično ne mogu da potpisuju nove ugovore, ali postoji mogućnost da se u dogovoru koriste stari ugovori koji nisu stornirani. Po zakonu sva putovanja koja su ugovorena u vreme kada je agencija imala licencu moraju da se realizuju i ja verujem da će tako i biti – kaže Seničić.

Ovo udruženje, kako objašnjava, insistira da se pravilnik promeni i da se licence u budućnosti dodeljuju po prometu.

– U ovom trenutku od ukupno 370 agencija njih 105 ispunjavaju uslove – 75 sa polisama i 30 koje su dobile bankarske garancije. Ostali nisu ispunili uslov i imaju problem kako da realizuju postojeća putovanja. Poslednji je trenutak da se to menja i da dobijemo novi pravilnik koji se ne bi zasnivao na broju putnika, što je besmisleno, nego isključivo na prometu, što je u skladu i sa praksom u Evropskoj uniji. Cilj je i da nove polise osiguranja u budućnosti budu potpisivane na tri godine, a ne kao do sada svake godine – kaže naš sagovornik.

Uredba o zamenskim putovanjima, da podsetimo, podrazumeva da putnik koji je do datuma početka vanrednog stanja u Srbiji (15. 3. 2020) rezervisao aranžman (rezervacija podrazumeva uplatu dela ili celog turističkog aranžmana) ima pravo da svoje putovanje pomeri ili otkaže. Putovanja su mogla da se odlažu za druge mesece u  prošloj godini, tokom ove godine, sve do kraja, a ukoliko ne bude iskorišćeno do tada agencije su dužne da putnicima vrate novac u celosti do 14. januara 2022. godine.

U pojedinim agencijama kažu da za putovanja čiji se uslovi nisu menjali, nego su samo pomerena, čak i ne moraju da se potpisuju novi ugovori.

Na pitanje šta se dešava ako iz nekog razloga ove godine u ponudi nema smeštajnog objekta za koji je putnik potpisao ugovor, u agencijama kažu da je to malo verovatno jer se ugovori sa vlasnicima objekata potpisuju uglavnom na duži period.

– U slučaju da objekat koji su putnici rezervisali za 2021. godinu ne bude bio u našoj ponudi, sa putnikom ćemo postići dogovor o odabiru drugog objekta u istom mestu, a iz naše ponude. Cena aranžmana ostaće ista – kažu u jednoj domaćoj agenciji.

U slučaju da putnik odabere drugu destinaciju to je takođe izvodljivo pod uslovom da agencija preko koje putuju ima to u ponudi. Isto važi i za zamenu putovanja za domaće destinacije, a glavni je uslov da agencija uopšte ima ugovore sa partnerima u Srbiji i da prodaje domaće aranžmane.

Komеntari7
60b38
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jasmina
"Aгенције су дужне да путницима врате новац у целости до 14. јануара 2022. године." Ostaje nejasno zasto u vaucerima koje su agencije nudile i koje je dosta putnika prihvatilo i potpisalo, pise da ce iznos biti umanjen za administrativne troskove agencije.
Lola
@slobodan nastavak Kada aranzman otkazuje agencija ili visa sila, putnik nista ne placa. Ali su ljudi potpisom na vaucerima odustali od ugovora koji to po Zakonu definise. Potpisali su da pristaju da nadoknade agencijama troskove koji zapravo iznose onoliko kolika je zarada za prodaju aranzmana. Tako da niko ne mora da putuje, agencija je na dobitku putovali ili ne.
slobodan
Vlada Srbije je donela odluku o zamenskim vaucerima.Agencije nemaju veze sa tim. U pocetku su agencije same sastavljale tekst na vaucerima pa je vrlo brzo Vlada propisala tekst vaucera. U vreme kada se sve to desavalo prosle godine, niko nije znao kako ce sve ovo da ide i dokle ce da traje.Nepravedno je sada govoriti sta je trebalo a sta ne.Ni putnici, ni agencije nisu znale sta da rade, svima je sve ovo bilo potpuno novo. I jos ce tu da bude igranke, ne brinite se nista.
slobodan
Cene nisu iste, nego je sve skuplje. I svaka agencija ima pravo da odredi ko je prioritet. I zamensko putovanje glasi na iznos koji ste uplatili sto ne znaci istu cenu za aranzman nego pravo da u tom iznosu , ako moze na istoj destinaciji, iskoristite taj novac.Svaka agencija ima pravo da sama formira ponudu za ovu sezonu pa birajte.Agencije posle ovolike krize, vape za svezim novcem a ne za teretom obaveza koje moraju da ispune.Licni primer da je isti hotel u istom terminu skuplji ove godine.
Bojan
Ja sam lepo tuzio i agenciju i dobio nazad pare. A ovih 150.000 sada neka se mole da uopste i dobiju zamensko putovanje do kraja godine, a kamoli novac nazad 01.01.2022.
Milutin
@slobodan Zasto bi bilo ko odustao od ugovora koji ga stiti, i potpisao bezvredni vaucer? I jos pristao da placa penale iako po Zakonu to nije duzan? Tuzba, pa lepo sve pare vrate i plate jos toliko sudske troskove. Za nauk.
slobodan
Da li si potpisao potvrdu o zamenskom putovanju?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja