Sreda, 20.10.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Trećina žena u Srbiji ima vozačku dozvolu

Svaka šesta pripadnica lepšeg pola u našoj zemlji ide na posao automobilom, a od ukupnog broja zaposlenih žena, samo 2,3 odsto njih radi u sektoru transporta
(Фото Пиксабеј)

Samo trećina žena u Srbiji ima vozačku dozvolu, a tek svaka šesta odlazi na posao automobilom – za razliku od muškaraca koji na posao uglavnom dolaze svojim vozilom. Žene češće koriste lokalne autobuse, tramvaje i trolejbuse i mnogo češće pešače od kuće do posla nego muškarci. Osim toga, pripadnice lepšeg pola privatnim automobilom češće prevoze druge osobe – takva putovanja čine čak 16 odsto svih vožnji žena i svega šest odsto svih putovanja muškaraca, pokazala je najnovija studija Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost Vlade Srbije pod nazivom „Rodna ravnopravnost u saobraćaju u Srbiji”. Ovo istraživanje, koje je realizovano uz podršku Svetske banke za potrebe Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Koordinacionog tela za rodnu ravnopravnost, takođe je pokazalo da žene u Srbiji obave 23 odsto svih putovanja javnim prevozom, u poređenju sa 14 odsto muškaraca koji se od kuće do posla voze autobusom, trolom ili tramvajem.

Kako objašnjavaju u Koordinacionom telu, glavni cilj ovog istraživanja, koje je rađeno na reprezentativnom uzorku od 2.400 ispitanika, jeste da se pruži uvid u činjenično stanje na osnovu kojeg se izrađuju politike za unapređenje rodne ravnopravnosti u saobraćaju.

Studija pokazuje, između ostalog, da je volan i dalje uglavnom u rukama muškarca – čak dve trećine pripadnika jačeg i svega trećina pripadnica lepšeg pola ima položen vozački ispit. Žene su mnogo sklonije tzv. intermodalnom prevozu, odnosno kombinovanju različitih sredstava prevoza tokom jednog putovanja. Primera radi, svaka peta žena i svaki sedmi muškarac kombinuje različita prevozna sredstva tokom jednog putovanja četiri-pet puta nedeljno. Muškarci češće od žena voze automobil ili motocikl, a žene mnogo češće od muškaraca koriste javni prevoz, taksi i češće pešače. Mesečnu kartu za javni prevoz poseduju trećina žena i petina muškaraca.

S druge strane, muškarci voze bicikl mnogo češće od žena – putovanja biciklom čine šest odsto ukupnih putovanja žena i osam odsto ukupnih putovanja muškaraca. Ovo je blizu proseka Nemačke, gde se jedanaest odsto svih putovanja obavi biciklom, ali je mnogo niže u poređenju s određenim evropskim gradovima koji su naročito pogodni za vožnju biciklom, poput Lajdena u Holandiji ili Kopenhagena u Danskoj, gde čak trećina stanovnika koristi bicikl kao prevozno sredstvo. Usluge taksi prevoza su takođe umereno dostupne građanima Srbije i češće ih koriste žene nego muškarci, ističu autori ovog istraživanja.

Studija „Rodna ravnopravnost u saobraćaju u Srbiji” takođe je pokazala da u našoj zemlji manje ljudi poseduje automobil u odnosu na EU – u Srbiji na 1.000 stanovnika „dolazi” 286 automobila, dok je u većini razvijenih zemalja EU taj odnos tri puta veći. Glavni razlog zašto domaćinstva ili osobe ne poseduju automobil jesu ograničena finansijska sredstva – polovina ispitanika tvrdi da jednostavno ne mogu priuštiti automobil. Rezultati su pokazali i da domaćinstva u Srbiji izdvajaju deset odsto prihoda na troškove prevoza. Ne postoji značajna razlika među muškarcima i ženama u prosečnoj udaljenosti radnog mesta od kuće jer ona iznosi oko 8,5 kilometra u jednom pravcu za pripadnike oba pola. Međutim, primetne su razlike između stanovnika seoskih i gradskih područja – osobe koje žive u seoskim područjima putuju u proseku oko 10,7 kilometara u jednom smeru od kuće do posla, dok ljudi koji žive u gradskim područjima prelaze manje razdaljine – oko 7,4 kilometra.

Ovo istraživanje takođe je pokazalo da u saobraćajnim nezgodama strada više muškaraca nego žena, bilo da su vozači ili putnici u vozilu, dok žene čine veći broj povređenih putnika. U 2018. godini 239 vozača automobila poginulo je u saobraćajnim nezgodama, a rizik da poginete na drumu u Srbiji je veći nego u Evropskoj uniji.

Od ukupnog broja zaposlenih žena u Srbiji, samo 2,3 odsto njih radi u sektoru transporta. Statistika Ministarstva saobraćaja pokazuje da žene čine 20 odsto zaposlenih u tom sektoru i da su veoma slabo zastupljene na rukovodećim položajima.

Komentari12
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Miloš
Inače, primetio sam da se broj saobraćajnih nesreća u skorije vreme povećao.
Иван С. Белић
Функција "Заштитника грађана" С. Јанковића постала је пункт за ширење радикалног феминизма. Поред ових државних тела, постоји и безброј других феминистичких организација у НВО сектору јер се од тога угодно живи. Све у свему, целокупна српска "елита", остаци "Црвене буржоазије", спроводe агенду радикалног феминизма. Бројне организације сматрају себе позваним за промовисање равноправности полова јер је то обилно финансирано с' поља - да уноси стални немир и незадовољство у друштву.
Dragan P
Zašto Vlada Srbije baca pare na ovakva bezvezna istraživanja umesto da se te pare preusmere na poboljšanje socijalne zaštite i žena i muškaraca i dece? Nije dobro za naše društvo da se stalno forsira tema o neravnopravnosti žena. Ali ako neko baš hoće da se bavi temom rodne ravnopravnosti, zašto se ne kaže da sve manje muškaraca radi na administrativnim poslovima i poslovima u oblasti finansija i u privatnom i državnom sektoru. To izgleda ne smeta nijednom od "boraca" za rodnu ravnopravnost.
Mira
Interesantno je da zene retko voze bicikl. Zasto?
Miloš
Ja Miro to baš i nisam primetio. Čak nasuprot.
dd
Zato što mnogo češće nego muškarci vode decu, nose cegere, a moraju da budu adekvatno obučene za posao što je u koliziji sa vožnjom bicikla. A što se rekreativnih vožnji tiče, ne bih rekla da ih je manje.
Милча Петринсћи
Нека све жене у Србији положе возачки испит и колима иду на посао, да ли им неко то брани? Нека све жене у Србији буду руководиоци, само треба да имају дипломе и способност руковођења предузећима, нико им не брани. Доста бре тог јаловог евроамеричког феминизма и приказивања њихових података као да су наши: Какве бре анкетем кави бакрачи, само препсују америчке податке.
Jovan
Jos kako im se brani.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.