sreda, 12.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 30.03.2021. u 09:11

Pilot „miga 21” razbija mitove o avionima koji nas truju iz vazduha

(Фото Драган Јевремовић)

Beli tragovi koji ostaju na nebu iza putničkih aviona nastaju zbog kondenzacije, rekao je za RTS bivši pilot „miga 21“ Dušan Birmanac. Sad ih viđamo češće, jer je intenzitet vazdušnog saobraćaja veći i traže se nove rute da bi avioni što brže prošli kroz određeni vazdušni prostor, dodao je Birmanac.

Danima kruže priče o civilnim avionima koji ispuštaju otrove iznad Srbije. Pilot aviona „mig 21“, probni pilot, nastavnik letenja Dušan Birmanac, govorio je u emisiji „Beogradska hronika“ o tome šta su beli tragovi koji ostaju iza aviona dok lete i da li je moguće da avioni neprimećeno ispuštaju hemikalije iznad Srbije.

Kako je rekao Birmanac, malo ljudi zna da beli tragovi potiču još od kraja Drugog svetskog rata, kada su avioni leteli na velikim visinama.

Objašnjava da motori sa unutrašnjim sagorevanjem ispuštaju izduvne gasove u vazduh. Oni se u dodiru sa hladnom masom pretvaraju u kondenz, isto kao i oblaci.

Na pitanje zašto češće viđamo avione koji ostavljaju bele tragove nego ranije, Birmanac navodi da je intenzitet vazdušnog saobraćaja povećavao iz godine u godinu.

„Nebo je postalo zasićeno, a metode koje su kontrole letenja ranije imale su prevaziđene”, rekao je Birmanac.

Kaže da danas postoje nove metode koje olakšavaju kompanijama da se što kraće zadrže u vazduhu iznad neke teritorije i da samim tim emisija gasova bude što manja.

Zato, dodaje, možemo da vidimo neke avione van uobičajenih ruta.

Na pitanje zašto su tragovi nekada roze, Dušan Birmanac ističe da su i oblaci nekada roze.

Šta znače burad u avionima

Prokomentarisao je i fotografiju koja se pojavila na internetu, na kojoj se vidi burad u putničkom avionu i koja je dodatno podstakla teoretičare zavere.

Navodi da je fotografija nastala u Berlinu i da je u pitanju prototip „erbasa 350-900”. Objašnjava da prototipi moraju da prođu faze testiranja, i da burići simuliraju teret i putnike.

Istakao je da se u burićima nalazila voda i da je neko zloupotrebio fotografije.

Dušan Birmanac je veliki deo radnog veka proveo kao pilot lovačkog aviona u borbenom dežurstvu. Kaže da sistem kontrole ima dve komponente – kontrolu letenja i dežurnu posadu u sistemu vojske.

Kada ta dva sistema uoče bilo koju neobičnu pojavu na nebu, podiže se dežurna borbena para da bi presrela letelicu koja je neovlašćeno ušla u vazdušni prostor.

Birmanac kaže da toga danas ima veoma malo, skoro nikako, prenosi RTS.

Komеntari19
cc90a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мисирац
Не пије воду ова прича, јер у истом дану гледао сам авион који прелеће преко мог места и траг за њиме се губи после 2-3-4 минута а у међувремену касније или раније прођу опет авиони и траг за њима се шири и стоји сатима на небу, тако да ово не може да буде логично о "засићености", јер да је тако зашто се оном једном млазница губи после неколико минута.
radmila
O toj pojavi vam mnogo toga mogu reći ABH stručnjaci kojih u Srbiji ima dosta a nažalost nastupaju u alternativnim medijima jer nisu poželjni na domaćim televizijama. Taj problem muči i druge evropske države pa mnogi poslanici traže odgovore od svojih vlada. Oni znaju šta su potpisali i sa kim.
slobodan
Zar ne bi bolje to objasnio neki meteorolog, hemicar, fizicar...
Filip
To zna da objasni dete koje ide u 6. osnovne i ima početno znanje iz fizike
Мали Ђокица
Прво вода се не кондензује (ми не знамо шта се кондензује) него сублимира. Значи сублимацијом се директно из паре прелази у лед. И оно бело је лед. А оно жуто-браон не знамо шта је. А шта се дешава ја не знам, али знам, да од 8 жардињера на балкону са папричицама и босиљком нисам скувао ни 5 чајева а и две три шаке папричица које сам само убрао биле су суве већ на садници. А нисте објаснили зашто је летос и јесенас скоро сваке ноћи кружио авион изнад Београда. Изнад града не круже авиони.
Az
U hemiji subimacija se koristi za proces u kojem se čvrsta tela zagrevanjem pretvaraju u paru, a zatim hlađenjem ponovo pretvaraju u čvrsta tela. Reč je o prelasku neke materije iz jednog u drugo agregatno stanje.
Subliamcija
Subliamcija je direktan prelazak iz čvrstog u gasovito stanje, tj. nema tečnog stadijuma. Znači led (čvrsto stanje) se ne može dobiti sublimacijom. Hemija i fiizka za 7. razred osnovne. Nadam se da su ova tri lajka od dece koja to još nisu učila.
Ненад Златковић
Čim se u politici nešto demantuje, onda nema sumnje da se to i dešava. Nismo baš toliko maloumni da ne razlikujemo tragove kondenzacije na 8-12 km, i tragove koji se ispuštaju na manjim visinama a veoma teško nestaju. Prvi put čujem da avioni prilikom kretanja ne moraju da se pridržavaju utvrđenih ruta već mogu da lete kako im pada napamet, ako procene da je tako bolje.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja