ponedeljak, 17.05.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
ponedeljak, 05.04.2021. u 10:04 Darko Pejović

Drumska strela cilja svetski vrh

Ako korona ne doda gas i ponovo sve planove ostavi u prašini, tim Beogradskog univerziteta će ove godine učestvovati na četiri takmičenja Formule student, a nastupiće i sa prvim električnim bolidom napravljenim u Srbiji
Фотографије „Друмска стрела”

Tek što su se kovidne magle malo pridigle, Drumska strela je nanišanila metu. I cilja sam vrh Formule student, svetskog takmičenja na kome se budući inženjeri ogledaju u projektovanju, izradi i nadmetanju trkačkih vozila. Ako korona ne doda gas i kao lane sve planove ostavi u prašini, prvi električni bolid napravljen u Srbiji ove godine će imati premijeru. U julu i avgustu, predviđena su takmičenja u Italiji, Mađarskoj, regionalno nadmetanje u Hrvatskoj i ono najprestižnije, u Austriji, na čuvenom Red bul ringu, stazi prave Formule 1.

 – Osim s električnim bolidom za koji smo razvili unikatne litijum-polimerske baterije i druga originalna rešenja, nastupićemo i u konkurenciji SUS formula (motor s unutrašnjim sagorevanjem). Taj deveti trkački automobil koji smo napravili je spoj iskustva i inovativnih rešenja. Zato i očekujemo plasman među prvih pet svetskih studentskih timova. A ni proboj u top tri nije nedostižan – najavljuje Bogdan Čarapić, student pete godine na Mašinskom fakultetu u Beogradu, koordinator tima „Drumska strela”, koji ima stotinak članova.

A čitavu priču je zakotrljalo jedanaestoro akademaca s beogradskog Mašinskog fakulteta i FON-a, koji su 2010. osnovali prvi Formula student tim. Samo dve godine kasnije, Drumska strela se takmičila s najboljim svetskim univerzitetskim ekipama, na pistama u Italiji i Velikoj Britaniji. Direktori „Erbasa” i „Mercedesa” su dolazili u naš boks, impresionirani što je jedan mali tim iz Srbije za tako kratko vreme prešao put od koncepta do kompletnog bolida. Do danas, „strela” se ogledala na 15 takmičenja, predstavila osam vlastitih bolida i ostvarila zavidne rezultate. Osim stalnog unapređenja SUS formule, od 2017. se radi na električnom trkačkom automobilu, koji će, zajedno sa klasičnim bolidom „devete generacije”, javnosti biti prikazan krajem maja.

Okosnicu aktuelne kreativne reprezentacije Beogradskog univerziteta čine studenti „mašinca” i ETF-a, a tu su i kolege s FON-a, Vojne akademije, Arhitektonskog, Ekonomskog i Tehnološko-metalurškog fakulteta. Brojnost nije samo plod popularnosti već i izraz potrebe da se pokriju i tzv. statičke takmičarske discipline, poput dizajna, pravljenja poslovnog plana i analize troškova, a bitan segment projekta su animiranje sponzora i marketing.

– Na stazi, pred međunarodnim žirijem, u kome su predstavnici auto-industrije, inženjeri Formule 1 i nekadašnji članovi Formula student timova, boduju se vožnja „osmice”, ubrzanje od nula do 100 kilometara na čas i trka izdržljivosti na 22 kilometara. Nije to trka kao u „pravoj” formuli već timovi jedan za drugim izvršavaju zadatke. Žiri vrednuje kako su se u realnim okolnostima pokazala inženjerska, konstruktorska rešenja i odabrani materijali. Bitan faktor je i umešnost vozača – ističe Čarapić. Kako objašnjava, „piloti” se regrutuju iz redova studenata s iskustvom u karting trkama, u pripremama koriste i simulator na Mašinskom fakultetu, a od pravih staza – karting pistu na Adi Huji i poligon Nacionalne vozačke akademije (NAVAK) kod Pećinaca.

Inače, prapočeci Formule student sežu u 1979, a „rodno mesto” je Univerzitet u Hjustonu. Prvo nadmetanje na tlu Evrope, pod sadašnjim imenom, održano je 1998. u Velikoj Britaniji. Od 2012. električni bolidi ravnopravno učestvuju u nadmetanjima, na užas zaljubljenika u motore s unutrašnjim sagorevanjem, koji ne mogu da zamisle da će jednog dana „urlanje mašina” Formule 1 zameniti tihi start „autića na baterije”.

– Valja reći da električni bolidi nisu tromi, studentskom timu iz Švajcarske uspelo je da ubrzanje do sto kilometara postignu za 1,5 sekundi. Istina, to jeste drugačiji aspekt vožnje, s drugim dražima – objašnjava Čarapić.

Uostalom, draž vožnje se polako seli u prošlost – u automobilima budućnosti, vozač će se tretirati kao „višak delova”. Era autonomnih vozila je već počela, a tom izazovu je u susret krenula i Formula student.

– To je treća takmičarska kategorija, pored električnih i SUS bolida. Verujem da će dolazeće generacije studenata, okupljenih u Drumskoj streli, i na tom polju imati šta da kažu i pokažu – zaključuje Bogdan Čarapić.

Bedem podrške

Iza studenata „streličara”, stoji bedem podrške na čelu s generalnim sponzorom „ZF Srbija”, ogrankom nemačke kompanije koja je svetski igrač u oblasti auto-industrije. U mreži podrške i saradnje su još desetine većih i manjih firmi, u čijim alatnicama se, prema nacrtima studenata, prave delovi koji ne mogu da budu izrađeni u radionicama Mašinskog fakulteta. Osim sponzora i partnera, u „napinjanju luka” Drumske strele zdušno pomaže i Beogradski univerzitet. Na inicijativu profesora Marka Miloša s Mašinskog fakulteta formiran je i mentorski kolegijum radi brže i efikasnije komunikacije i obezbeđivanja pomoći i podrške.

Komеntari2
3d3c5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ера
Крајње је време да држава стане испред оваквих пројеката,а не да их за сва времена зграби Немачка аутоиндустрија.Треба да учимо од Немаца како се озбиљна држава односи према талентима .Здравом селекцијом кроз Фолксвагенову академију створени су водећи инжењери и возачи попут Шумахера и Фетела.Наш највећи таленат из прошлог миленијума,вишеструки шампион у картингу, Милош Павловић оматори уз лажна обећања разноразних хохштаплера.
dusan1
Želim im puno uspeha i sreće ! Kad porastu možda će se takmičiti i u FORMULI E ili poći stazama Hrvatskog Mate Rimca !

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja