Sreda, 18.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Drumska strela cilja svetski vrh

Ako korona ne doda gas i ponovo sve planove ostavi u prašini, tim Beogradskog univerziteta će ove godine učestvovati na četiri takmičenja Formule student, a nastupiće i sa prvim električnim bolidom napravljenim u Srbiji
Фотографије „Друмска стрела”

Tek što su se kovidne magle malo pridigle, Drumska strela je nanišanila metu. I cilja sam vrh Formule student, svetskog takmičenja na kome se budući inženjeri ogledaju u projektovanju, izradi i nadmetanju trkačkih vozila. Ako korona ne doda gas i kao lane sve planove ostavi u prašini, prvi električni bolid napravljen u Srbiji ove godine će imati premijeru. U julu i avgustu, predviđena su takmičenja u Italiji, Mađarskoj, regionalno nadmetanje u Hrvatskoj i ono najprestižnije, u Austriji, na čuvenom Red bul ringu, stazi prave Formule 1.

 – Osim s električnim bolidom za koji smo razvili unikatne litijum-polimerske baterije i druga originalna rešenja, nastupićemo i u konkurenciji SUS formula (motor s unutrašnjim sagorevanjem). Taj deveti trkački automobil koji smo napravili je spoj iskustva i inovativnih rešenja. Zato i očekujemo plasman među prvih pet svetskih studentskih timova. A ni proboj u top tri nije nedostižan – najavljuje Bogdan Čarapić, student pete godine na Mašinskom fakultetu u Beogradu, koordinator tima „Drumska strela”, koji ima stotinak članova.

A čitavu priču je zakotrljalo jedanaestoro akademaca s beogradskog Mašinskog fakulteta i FON-a, koji su 2010. osnovali prvi Formula student tim. Samo dve godine kasnije, Drumska strela se takmičila s najboljim svetskim univerzitetskim ekipama, na pistama u Italiji i Velikoj Britaniji. Direktori „Erbasa” i „Mercedesa” su dolazili u naš boks, impresionirani što je jedan mali tim iz Srbije za tako kratko vreme prešao put od koncepta do kompletnog bolida. Do danas, „strela” se ogledala na 15 takmičenja, predstavila osam vlastitih bolida i ostvarila zavidne rezultate. Osim stalnog unapređenja SUS formule, od 2017. se radi na električnom trkačkom automobilu, koji će, zajedno sa klasičnim bolidom „devete generacije”, javnosti biti prikazan krajem maja.

Okosnicu aktuelne kreativne reprezentacije Beogradskog univerziteta čine studenti „mašinca” i ETF-a, a tu su i kolege s FON-a, Vojne akademije, Arhitektonskog, Ekonomskog i Tehnološko-metalurškog fakulteta. Brojnost nije samo plod popularnosti već i izraz potrebe da se pokriju i tzv. statičke takmičarske discipline, poput dizajna, pravljenja poslovnog plana i analize troškova, a bitan segment projekta su animiranje sponzora i marketing.

– Na stazi, pred međunarodnim žirijem, u kome su predstavnici auto-industrije, inženjeri Formule 1 i nekadašnji članovi Formula student timova, boduju se vožnja „osmice”, ubrzanje od nula do 100 kilometara na čas i trka izdržljivosti na 22 kilometara. Nije to trka kao u „pravoj” formuli već timovi jedan za drugim izvršavaju zadatke. Žiri vrednuje kako su se u realnim okolnostima pokazala inženjerska, konstruktorska rešenja i odabrani materijali. Bitan faktor je i umešnost vozača – ističe Čarapić. Kako objašnjava, „piloti” se regrutuju iz redova studenata s iskustvom u karting trkama, u pripremama koriste i simulator na Mašinskom fakultetu, a od pravih staza – karting pistu na Adi Huji i poligon Nacionalne vozačke akademije (NAVAK) kod Pećinaca.

Inače, prapočeci Formule student sežu u 1979, a „rodno mesto” je Univerzitet u Hjustonu. Prvo nadmetanje na tlu Evrope, pod sadašnjim imenom, održano je 1998. u Velikoj Britaniji. Od 2012. električni bolidi ravnopravno učestvuju u nadmetanjima, na užas zaljubljenika u motore s unutrašnjim sagorevanjem, koji ne mogu da zamisle da će jednog dana „urlanje mašina” Formule 1 zameniti tihi start „autića na baterije”.

– Valja reći da električni bolidi nisu tromi, studentskom timu iz Švajcarske uspelo je da ubrzanje do sto kilometara postignu za 1,5 sekundi. Istina, to jeste drugačiji aspekt vožnje, s drugim dražima – objašnjava Čarapić.

Uostalom, draž vožnje se polako seli u prošlost – u automobilima budućnosti, vozač će se tretirati kao „višak delova”. Era autonomnih vozila je već počela, a tom izazovu je u susret krenula i Formula student.

– To je treća takmičarska kategorija, pored električnih i SUS bolida. Verujem da će dolazeće generacije studenata, okupljenih u Drumskoj streli, i na tom polju imati šta da kažu i pokažu – zaključuje Bogdan Čarapić.

Bedem podrške

Iza studenata „streličara”, stoji bedem podrške na čelu s generalnim sponzorom „ZF Srbija”, ogrankom nemačke kompanije koja je svetski igrač u oblasti auto-industrije. U mreži podrške i saradnje su još desetine većih i manjih firmi, u čijim alatnicama se, prema nacrtima studenata, prave delovi koji ne mogu da budu izrađeni u radionicama Mašinskog fakulteta. Osim sponzora i partnera, u „napinjanju luka” Drumske strele zdušno pomaže i Beogradski univerzitet. Na inicijativu profesora Marka Miloša s Mašinskog fakulteta formiran je i mentorski kolegijum radi brže i efikasnije komunikacije i obezbeđivanja pomoći i podrške.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ера
Крајње је време да држава стане испред оваквих пројеката,а не да их за сва времена зграби Немачка аутоиндустрија.Треба да учимо од Немаца како се озбиљна држава односи према талентима .Здравом селекцијом кроз Фолксвагенову академију створени су водећи инжењери и возачи попут Шумахера и Фетела.Наш највећи таленат из прошлог миленијума,вишеструки шампион у картингу, Милош Павловић оматори уз лажна обећања разноразних хохштаплера.
dusan1
Želim im puno uspeha i sreće ! Kad porastu možda će se takmičiti i u FORMULI E ili poći stazama Hrvatskog Mate Rimca !

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.