subota, 19.06.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista

Melanholija u novoj muzici za violončelo

Nemanja Stanković, čelista je sa albumom „Tragovi” u izdanju „Metropolisa”, pokazao svoju vrhunsku interpretaciju i predstavio savremene kompozicije za svoj instrument
Немања Станковић: „Виолончело фондација” из Њујорка уврстила је албум „Трагови” међу пет најбољих издања у 2020. години (Фото: Миша Обрадовић)

Nemanja Stanković, 32-godišnji violončelista, koji je krajem prošle godine objavio album „Tragovi”, u izdanju „Metropolisa”, sa namerom da kroz zvuk svog instrumenta, uz nova dela domaćih autora, svedoči o sadašnjem trenutku, može biti zadovoljan rezultatom. Usledile su pozitivne reakcije i van naših granica. O čemu je reč, za „Politiku” saopštava naš sagovornik:

– „Violončelo fondacija” iz Njujorka uvrstila je album „Tragovi” među pet najboljih čelo izdanja u 2020, a kandidovan je i za nagradu grada Beograda u oblasti muzičkog stvaralaštva. U umetnosti priznanja nisu presudna, ali je važno znati da je doprinos svih nas koji smo „Tragove” ostvarili, prepoznat. Ne treba zaboravljati prošlost, ali još važnije je stvarati sada i ličnim primerom uticati na sve one koji se osećaju zbunjeno u mnoštvu informacija, koje ne služe ničemu i uglavnom su neistinite.

Nemanja Stanković, osim koncertne karijere, posle diplomiranja i doktoriranja na FMU u Beogradu, u ovoj ustanovi radi kao docent.

Na pitanje kako je izabrao i motivisao domaće kompozitore da stvaraju za violončelo Stanković odgovara:

– Osećam sreću i ponos što sam za ovaj projekat okupio vrsne kompozitore, kao što su Anja Đorđević, Nataša Bogojević, Ivana Stefanović, Dragana Jovanović, Irena Popović, Milica Ilić, Igor Andrić i Ognjen Bogdanović. Predstavljajući ideju o novoj srpskoj muzici za violončelo, kompozitorima sam dao potpunu slobodu u pogledu forme, poetike dela; želeo sam da oni sami kreiraju zvučni pejzaž u kome će iskoristiti sav potencijal instrumenta. Svako od njih tretirao je violončelo na sebi svojstven način, u skladu sa svojim muzičkim rukopisom i senzibilitetom.

Među osam izabranih autora je šest žena. Koje su njihove „teme”, odnosno osnovne emocije u delima koja on izvodi?

– Drago mi je da su žene „u većini”, jer to potvrđuje moje mišljenje o ženama kao stubu današnjeg društva iako smatram da je svaka vrsta podele pogubna. Koristimo svaku moguću priliku da se ogradimo jedni od drugih, po pitanju nacionalne, verske, političke i opredeljenosti svake druge vrste, smatrajući „one druge” za protivnike i gajeći u sebi mračne emocije i misli. Tako kolektivno stvaramo jedan zatvoren svet za sebe i zatvaramo vrata za lepote koje su nam ispred nosa. Današnje vreme u kome živimo je i tužno i srećno, zavisi iz kog ugla odlučite da posmatrate život. Melanholija je osećanje koje je najdominantnija na albumu „Tragovi”. Mi umetnici smo i srećnici, jer imamo svoju umetnost kao terapiju. Zato je važno da istu delimo, kao iskustvo, kao utehu, kao nadu, kao veru u bolje sutra. Jer, ako izgubimo veru, šta nam preostaje? – pita umetnik.

Stanković je nastupao sa poznatim domaćim i stranim solistima, dirigentima i orkestrima. Upravo muzičarke sa kojima neke od numera svira, daju specifičnost Stankovićevom albumu, a na pitanje po kom principu ih je birao, odgovara:

– To su očekivane saradnje. Pijanistkinja Maja Mihić je prijateljica sa kojom sarađujem već osam godina. Kao duo, imamo mnogo nastupa iza sebe. Milica Ilić i Ognjen Bogdanović za nas su napisali kompozicije koje već jesu deo našeg koncertnog repertoara. Sa violinistkinjom Tijanom Milošević odsvirao sam nebrojeno mnogo koncerata u periodu kada sam bio vođa grupe violončela u Beogradskoj filharmoniji, u kojoj je ona koncertmajstor. Prema Tijani gajim poštovanje, ona je umetnica koja svojom pojavom zrači i ostavlja bez teksta i svirati sa njom je uzbudljivo iskustvo. Za naš duo su pisale Irena Popović i Nataša Bogojević. Posebno zanimljiva kompozicija je duo za dva violončela Ivane Stefanović, koji sam snimio sa Sandrom Belić, doajenom naše umetničke scene. Svirati sa jednom takvom umetničkom ličnošću je stvar prestiža, a meni još i dodatna čast, jer sam u klasi prof. Belić završio studije na FMU.

Kada smo kod pedagoga, Nemanja Stanković je imao sjajne profesore počev od Sandre Belić u Beogradu, Natalije Gutman u Beču i Enrika Broncija u Salcburgu.

– Imao sam prave profesore u pravo vreme. Najvažnija lekcija jeste ona o iskrenosti. Muzikom se ne može baviti neko ko joj do kraja nije posvećen i ko je ne oseća, neko ko je odrađuje, ko ne istražuje. Trudim se da svoje studente učim da iskoriste studije za upoznavanje sebe i otkrivanje svog potencijala. Priznajem, oni su sada u nezavidnoj poziciji usled pandemije. Ipak, verujem da ćemo iz toga svi izaći jači i stabilniji i da ćemo znati više da cenimo male radosti koje smo uzimali zdravo za gotovo – ističe optimistično Stanković.

Komеntari1
03e4e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

zoran stokic
Predlog afirmišite-Marianna Martines (1744-1812), učila je kompoziciju i klavir kod J. Hajdna, Metastazija, bila priznati i poštovani, kompozitor i pijanista, član bečkog muzičkog života. Iako tada ženama nije bilo dozvoljeno da javno nastupaju kao muzičarke, ona je organizovala svoje privatne akademije koje su uživale veliku opštu popularnost. Mocart je napisao klavirski koncert KV 175 za nju a ona ga izvela na koncertu 18.08. 1773. Komponovala je: oratorijume, mise, kantate, sonate, koncerete.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja