Subota, 18.09.2021. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Gde nestade Oliver Njego

U monografiji „100 godina Opere Narodnog pozorišta u Beogradu’’ izostalo je, iz nemara ili aljkavosti, ime jednog od najpopularnijih operskih umetnika naših prostora, a ima i drugih materijalnih grešaka
Оливер Њего (Фото А. Васиљевић)

Pre neko veče, u nedelju 4. aprila, na velikoj sceni Narodnog pozorišta upriličeno je svečano predstavljanje monografije povodom sto godina Beogradske opere. Jubilej je, doduše, bio prošle godine, ali je zbog nedostatka para, monografija uspela, ipak, da bude objavljena. Autor je Vladimir Jovanović, izdavač Narodno pozorište i „Čigoja”.

Korona me sprečava da posećujem događaje u kulturi, ali sam došla do knjige.

Očekivala sam, sto godina, pa još monografija, neko – reprezentativno delo, bar u prvom, vizuelnom smislu. A ono, kao nekakav – turistički bedekir!  Knjiga je gotovo džepnog formata, mekih korica, sa naguranim crno-belim fotografijama, uglavnom sitnim da se likovi jedva razaznaju, mada je svaka, što je za pohvalu, uredno potpisana: ime umetnika,  uloga koju je tumačio, naziv opere, ime kompozitora i datum izvođenja. Precizno, nema šta!

Ipak. Uvek postoji ono, ali...

U registru imena na kraju knjige tražim neke umetnike, pa i  mog dragog prijatelja Olivera Njega. Trljam oči i ne verujem: nema slova  Nj. Zanimalo me je da vidim kako je  i kojim ulogama predstavljen Oliver Njego, bariton nekad, a i danas jedan od najpopularnijih operskih umetnika. Posle Nj, sledi slovo – O.

Oliver Njego je bio stalni član Beogradske opere punih osamnaest godina, od 1991. do 2007, kada je dao otkaz i posvetio se profesuri i koncertima. I danas predaje na Muzičkoj akademiji u Kragujevcu a na brojne pozive za koncerte često ne može ni da odgovori. Sigurna sam, ubeđena, da u nasumičnoj anketi u bilo kom gradu, na pitanje  kog operskog pevača znate, odgovor bi bio – Oliver Njego! Znaju ga i oni koji nisu ni prošli pored opere, a kamoli ušli u to zdanje. Proverila sam ovo moje, možda, subjektivno mišljenje kod prijatelja, ali  i muzičkih kritičara. Svi su mi dali za pravo.

A Oliver Njego, markantna figura naše operske i šire muzičke scene, nije jedini o koga se ogrešila autorska ekipa monografije. Nema ni  Tamare Nikezić, mecosoprana, koja je član Opere nešto manje od jednu deceniju, iako autor piše o operskim umetnicima i događajima završno sa 2017. godinom.

Pokušala sam da saznam o čemu je reč i dobila odgovor da u knjizi ima još materijalnih grešaka, da nije bilo para i da nije mogao da se obezbedi ozbiljan, naučni, muzikološki pristup jednom ovako značajnom jubileju i publikaciji. Nedostatak novca kao argument ili olakšavajuća okolnost ne može da bude alibi za aljkav i neprofesionalan pristup, pogotovo kad je reč o publikovanju tako  značajnog kulturno- istorijskog dokumenta. Jer, Beogradska opera je nekad imala svoje ‚‚zlatno doba” bila je među prvima ne samo u Evropi, a brojni umetnici osvojili su najznačajnije scene sveta. Taj status obavezuje.

Pošto se ne možemo osloniti na stoprocentnu validnost podataka u monografiji autora Vladimira Jovanovića (štampanje su pomogli  Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Banka Inteza) bilo bi časno da se  tiraž od 500 primeraka – povuče! Jer, felerična roba i može da se proda u pola cene, a felerična monografija, uz to tako veliki jubilej, tako značajne institucije kulture kakav je nacionalni teatar je – blam!

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Aleksandar
“пуних осамнаест година, од 1991. до 2007” Од кад је то аритметика протерана из Политике?
Sasa Trajkovic
Етнузијазам је само друго име за аматеризам, оваква капитална дела треба да раде професионалци уостало неко је требао и да уради рецензију... аматеризам је нажалост у партократији где је једини стандард патијска књижица а не диплома.
dusko jugoslavija
Zanimljivo bi bilo saznati koliko je para potroseno za monografiju,da bi smo znali sta znaci "malo para"?
Козјера
Код нас се све ради овако, офрље. Ретка су дела, чак и "капитална", која не обилују грешкама, непрецизностима...
Вуксан
Не могу да се сложим са тврдњама да се ради о грешкама. Превише је тих "грешака" да би то била случајност, већ се ту мора поставити питање намере и у извесној мери саботаже. Новац јесте кључни механизам за управљање свим процесима у друштву, па се моја претходна тврдња о намери односи првенствено на особе које обезбеђују финансирање пројеката. Нема оправдања ни за особе које су у раду испољиле непрофесионализам (незнање или намеру).

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.